Inlägg
av Anders S » mån 07 nov 2011, 10:57
Ett EMFATISKT "Ja, det är rimligt" från min sida.
För båtar utan timräknare brukar man räkna 100 timmar per säsong, men spridningen är naturligtvis stor mellan de som "alltid" seglar och de som aldrig gör det. Var nu inte orolig, för det är de som kör motorn korta stunder och aldrig låter motorn bli varm som ställer till det - det kan utan vidare vara rimligt att räkna antalet kallstarter per säsong i st f drifttimmar. Men om man tar ut sin båt på vattnet 50 ggr per säsong, så kör man motorn en stund vid utgång och ingång i hamn, vardera 30 minuter per gång i snitt ? (50 timmar bara där...) Sedan har man ett antal transportdagar på semestern, utan vind, men där tickar inte timmarna på lika bra. Hur mycket batteriladddning (hjälpmotorsegla på lagom varv/jag tar motorn en stund för vi måste ändå ladda) tror man på?
En diesel av normal industriklass går ungefär 5000 timmar tills den behöver en överhalning (topp, ventiler, spridare etc) sedan går den 5000 timmar till innan den ger intryck av att vara sliten. Vilket skick den är i efter 10.000 timmar är svårt att veta, då får man mäta delar och fundera på slitage, utmattning och sådant. Men dit är det ju ett tag. Relativisering: En taxibil går ofta 50 tusen mil. Med en snitthastighet om 50 km/t (det är nog t o m litet högt) har vi tio tusen timmar...
Ett dieselkraftverk eller en -vattenpump går vanligen dygnet runt, varvid 1000 timmar motsvarar ungefär 41 dagar, tio tusen timmar motsvarar nästan ett och halvt år. (Den liknelsen är inte riktigt lika relevant, där blir driftförhållandena bättre).
Den som är minsta orolig för skicket gör en rejäl inspektion. Lägger man några tusen på ett besök av en motormek med kofot (för att kolla motortassarna), kompressionsmätare för att mäta loppen, ringarna och ventilerna) och som gör en spridarkontroll (slitna dysor och sprutmönster), så skall det räcka långt. Punkter att bry sig om: Är tanken minutiöst ren? Har grov och finfilter bytts därefter (Så du har en baseline, inte för att man måste byta dessa varje år utan anledning)? Impellerbyte (för gott mått) och sedan inspektion vare säsong, alltid en impeller med i båten. Rembyte, för gott mått. Sedan, byte av glykol, också för gott mått. När du "nollställt" alla servicepunkter, så sköter du motor enligt boken. Sedan håller den utan vidare i denne kungens tid.
Anders S