Högtryckstvätt
Re: Högtryckstvätt
Har en gul högtrycksmaskin, 125 bar. Som flera nämner gör det roterade munstycket underverk. På min klubb är finns vatten men den kan vara långt till kranarna. På våren brukar jag ha slang men på hösten skall främst slemmet bort då går det snabbare med en fodertunna på 50 liter och efter att kört med hävert har jag nu en koppling nertill med en kort slang. Om tunnan är full blir det tryck nog att få ut luften i pumpen. Därefter är det bara att spola på, än så har jag inte lyckats "spola ifatt" frugan som hämtar vattnet, den tar förvånadsvärt litet vatten. Nej, fodertunna med utlopp nertill känns smidigare är 50 metersslangar....
Skulle också föredra 50l fodertunna om frugan kånkade på vattnet!Vilse skrev:Har en gul högtrycksmaskin, 125 bar. Som flera nämner gör det roterade munstycket underverk. På min klubb är finns vatten men den kan vara långt till kranarna. På våren brukar jag ha slang men på hösten skall främst slemmet bort då går det snabbare med en fodertunna på 50 liter och efter att kört med hävert har jag nu en koppling nertill med en kort slang. Om tunnan är full blir det tryck nog att få ut luften i pumpen. Därefter är det bara att spola på, än så har jag inte lyckats "spola ifatt" frugan som hämtar vattnet, den tar förvånadsvärt litet vatten. Nej, fodertunna med utlopp nertill känns smidigare är 50 metersslangar....
"Hämtar" är inte samma sak som "kånkar". Vi fyller den tillsammans sedan räcker en hink fylld till 80% om det är 50meter till kran. Hon får välja tvätta eller hämta, vill inte bli blöt så det blir min lott ....sator skrev:Skulle också föredra 50l fodertunna om frugan kånkade på vattnet!
Högtryckstvättar brukar ha en kolvpump. I äldre tvättar jag sett var det en "riktig" kolvpump dvs med ventiler på både in och ut sida. En sådan pump har oftast inga problem att suga. Men jag kan tänka mig att nyare och billigare tvättar har en enklare pump där "insugsventilen" ersatts med ett hål i cylinderväggen, ungefär som bränslepumpen på en dieselmotor. I det fallet krävs ett visst tryck för att pumpen ska hinna fylla sig. Självtryck eller matarpump alltså.
Hej Vilse!
Hoppas du inte tog illa upp av mitt inlägg om "kånka"
Det är skrivet med glimten i ögat, menat som skoj!
Hoppas du inte tog illa upp av mitt inlägg om "kånka"
Det är skrivet med glimten i ögat, menat som skoj!
sator skrev:Borde vara ett fel som är trasigt.eriksbo1 skrev:Skaffade mig glad i hågen en spruta av billigare slag för att pröva lite.eriksbo1 skrev:[quote="En poäng som man kanske inte tänker på är att med en högtryckstvätt kan man ta vatten i 20-litersdunkar och ge tvätten att suga i sig, det räcker förvånansvärt länge. När vattnet på uppställningsplatsen är avstängt kan det ju vara bra att veta.
Det hela utföll inte väl, tyvärr!
Drog en trädgårdsslang till en regnvattenstunna ca två meter högre upp än sprutan, fixade till en häverteffekt i slangen och hoppades på fint tvättresultat. Men det blev bara ynkliga fräsningar och en klen liten pinkstråle.
Tillrinningen eller trycket eller vad det nu kan vara är inte tillräckligt. Så det blir att gnugga för hand igen. Lyckligtvis är det fråga om en utbordarbåt, så några väldiga lateralplan är där ju inte. Men lite förargligt är det.
När crosscrckusen drar omkring (jag och grabben) Så finns det ofta ett eluttag att låna. Men sällan vatten i stor utsträckning. Därför
fyller de flesta 20l dunkar med vatten som man ansluter genom en slang hängs ner i dunken. Dunken palceras på en pall för att få lite trck till
tvätten.
Många kör med små enkla tvättar. Har alldrig sett att det inte fungerar. Man får sämre effekt än när man har riktigt krantryck. Men det
fungerar.
Tar tillbaka mina klagomål! Allt fungerade, när jag rätat ut några kinks i slangen som häverttrycket inte förmått pressa ut. Men ganska svagt tycker jag trycket blev.Vattentillförseln blir kanske för liten med fritt fall. Hade väntat mer, fast det ju är fråga om Claes Olssons billigare modell. Så rotborsten fick i praktiken göra det mesta av jobbet också denna säsongavslutning!
Toppen att allt inte var åt skogen!
Kanske kan man kånka upp en dunk till båtdäcket. Det borde ge ett bra tryck ner till tvätten.
Kanske kan man kånka upp en dunk till båtdäcket. Det borde ge ett bra tryck ner till tvätten.