Avluftning av bränslesystemet VP MD2020
Avluftning av bränslesystemet VP MD2020
Hej,
nu har jag gett mig på motorn, en VP MD2020.
Jag bytte bland annat bränslefilter och bränsleförfilter och nu får jag inte in diesel i systemet igen. Den lilla pumpen verkar inte få något fäste på luften så det blir helt enkelt inget undertryck. Enda öppningen jag gjort före pumpen var bränsleförfiltret och där är alla packningar bytta och allt åtskruvat ordentligt.
Nu söker jag lite tips på hur man kan lösa detta. Tanken ligger precis i nivå med motorn, men man kanske kan få självfall in genom att fylla hela vägen upp till tanklocket på däck?
Koppla på en kraftigare vakuumpump någonstans efter förfiltret?
tacksam för tips!
mvh
nu har jag gett mig på motorn, en VP MD2020.
Jag bytte bland annat bränslefilter och bränsleförfilter och nu får jag inte in diesel i systemet igen. Den lilla pumpen verkar inte få något fäste på luften så det blir helt enkelt inget undertryck. Enda öppningen jag gjort före pumpen var bränsleförfiltret och där är alla packningar bytta och allt åtskruvat ordentligt.
Nu söker jag lite tips på hur man kan lösa detta. Tanken ligger precis i nivå med motorn, men man kanske kan få självfall in genom att fylla hela vägen upp till tanklocket på däck?
Koppla på en kraftigare vakuumpump någonstans efter förfiltret?
tacksam för tips!
mvh
Re: Avluftning av bränslesystemet VP MD2020
Den klassiska luringen brukar vara att pumpen står i "fel läge". Matarpumpar drivs av en liten vippa från motorn, och för manuell drift finns en spak eller knapp eller hävarm, beroende på sort. Står nu motorns egen lilla vippa i "högsta läget" så händer inget när man pumpar, pumpen känns död. Detta löser man genom att köra motorn med startmotorn eller startveven (finns det?) ett halvt varv eller så, sedan bör handpumpen kännas bra igen.
På vissa motorer sitter pumpen avigt till, då finns det de som sätter på en "utbordarblära" på slangen för att få en handpump som man kommer åt. Men kör motorn ett halvt varv eller så och kolla om inte pumpen funkar sedan!
På vissa motorer sitter pumpen avigt till, då finns det de som sätter på en "utbordarblära" på slangen för att få en handpump som man kommer åt. Men kör motorn ett halvt varv eller så och kolla om inte pumpen funkar sedan!
Anders S
Hmmmm....har faktiskt redan provat detta; rullat några varv på startmotorn och även provat ställa drivremsskivan i alla möjliga lägen. Enligt handboken ska den vara i toppläget.
Men åter igen, visst borde det gå att få självfall in i systemet om man tankar upp diesel i höjd med däcket?
mvh
Men åter igen, visst borde det gå att få självfall in i systemet om man tankar upp diesel i höjd med däcket?
mvh
Om tanken inte är full kan du genom avluftningsslangen blåsa upp ett rätt ordentligt övertryck i tanken. Blåser gör man lätt med sin egen kropp. Sen är det bara att lufta på vanligt vis genom att följa bränslets väg från tank via filter och pumpar till dieselpump och spridare. Och då förstås lätta på luftningsskruvar och nipplar.
Med en sån där utombordarblåsa är det förstås enklare men det är kanske inte alla som har nån tillgänglig..
/T
Med en sån där utombordarblåsa är det förstås enklare men det är kanske inte alla som har nån tillgänglig..
/T
Har en Volvo MD7A fra -79. Får kun fram diesel om tanken er full til påfyllingen/ser diesel komme ut av luftingen som ligger litt lavere.
Nu har jag investerat i en sån liten handpump som sitter på slangen till utombordare. Nästa försök får bli att fylla med diesel till bredden som föreslagits + blåsa i avluftningen. Funkar inte det så kopplar jag av en slang efter förfiltret och försöker få undertryck med handpumpen där.
tack för alla tips kamrater
mvh
tack för alla tips kamrater
mvh
Jag tror att utombordarhandpumpen kommer att lösa ditt problem.LinusA2 skrev:Nu har jag investerat i en sån liten handpump som sitter på slangen till utombordare. Nästa försök får bli att fylla med diesel till bredden som föreslagits + blåsa i avluftningen. Funkar inte det så kopplar jag av en slang efter förfiltret och försöker få undertryck med handpumpen där.
tack för alla tips kamrater![]()
mvh
Att blåsa i avluftningsslangen fungerar inte om tanken är full. Det är den komprimerade luften i tanken som skapar tryck. Dieseln kan du inte komprimera. Ska du blåsa så prova det innan du provar att fylla upp helt och hållet.
/T
Om jag lämnar lite luft kvar i tanken kommer ju inte den komprimeras till ett högre tryck än det tryck jag kan verka på dieseln med, så vad borde det göra för skillnad?
mvh[/quote]
Att blåsa i avluftningsslangen fungerar inte om tanken är full. Det är den komprimerade luften i tanken som skapar tryck. Dieseln kan du inte komprimera. Ska du blåsa så prova det innan du provar att fylla upp helt och hållet.
/T[/quote]
Jomenvisst fungerar det med full tank.
Komprimerad luft "skapar" inget tryck.
Det är luftpumpen, ev. munnen, som skapar trycket.
Ev. komprimerad luft i tanken fungerar som "tryckmagasin".
Jämför med expansionskärlet i ett tryckvattensystem.
Jag använde en fotpump till luftmadrass, med lång slang, då kunde jag pumpa med foten samtidigt som jag luftade.
Men detta är historia, numera har jag en modern självluftande Iveco.
/T[/quote]
Komprimerad luft "skapar" inget tryck.
Det är luftpumpen, ev. munnen, som skapar trycket.
Ev. komprimerad luft i tanken fungerar som "tryckmagasin".
Jämför med expansionskärlet i ett tryckvattensystem.
Jag använde en fotpump till luftmadrass, med lång slang, då kunde jag pumpa med foten samtidigt som jag luftade.
Men detta är historia, numera har jag en modern självluftande Iveco.
Hej!
Du löser troligen problemet genom att höja dieselnivån i tanken, då får du fram diesel till förfiltret och kan lufta detta, sedan fortsätter du färden via finfiltret som luftas, till matarpumpen och dieselpumpen mot spridarna.
Om detta misslyckas skall du montera in utombordarpumpen mellan tanken och förfiltret. Då skapar du det extra tryck som du behöver för luftningen. Du kommer då också upptäcka om du har otäta slanganslutningar på vägen.
Lycka till!
MVH
Barkbåt
Du löser troligen problemet genom att höja dieselnivån i tanken, då får du fram diesel till förfiltret och kan lufta detta, sedan fortsätter du färden via finfiltret som luftas, till matarpumpen och dieselpumpen mot spridarna.
Om detta misslyckas skall du montera in utombordarpumpen mellan tanken och förfiltret. Då skapar du det extra tryck som du behöver för luftningen. Du kommer då också upptäcka om du har otäta slanganslutningar på vägen.
Lycka till!
MVH
Barkbåt
Jag har sammma problem med min motor en VP MD 2003. När man tar bort vattenavskilningsfiltret och bränsleflitret och försöker få fram diesel i systemet fungerar ofta inte handpumpen. Pumpen får liksom inget tryck och pumpar bara luft. Detta löses väldigt enkelt genom att ställa ventillyftaren i öppet läge. Pumpen fungerar igen och det är bara att pumpa. När du är klar för tillbaka ventillyftaren i normalläge. Prova detta först innan du ger dig på mer komplicerade lösningar.
Henric D
Är inte riktigt med... ventillyftaren, vad är det? var sitter den?HR312 skrev:Jag har sammma problem med min motor en VP MD 2003. När man tar bort vattenavskilningsfiltret och bränsleflitret och försöker få fram diesel i systemet fungerar ofta inte handpumpen. Pumpen får liksom inget tryck och pumpar bara luft. Detta löses väldigt enkelt genom att ställa ventillyftaren i öppet läge. Pumpen fungerar igen och det är bara att pumpa. När du är klar för tillbaka ventillyftaren i normalläge. Prova detta först innan du ger dig på mer komplicerade lösningar.
mvh
Min MD2020D saknar ventillyftare, och det gäller nog även tidigare versioner.
ALm
ALm
Är inte riktigt med... ventillyftaren, vad är det? var sitter den?
mvh[/quote]
Det är nog en dekompressions"mojäng" som avses.
Brukar vara ett handtag/spak som påverkar/lyfter en eller flera ventil.
http://husqvarnase.custhelp.com/app/ans ... sventil%3F
mvh[/quote]
Det är nog en dekompressions"mojäng" som avses.
Brukar vara ett handtag/spak som påverkar/lyfter en eller flera ventil.
http://husqvarnase.custhelp.com/app/ans ... sventil%3F
RE Linus2A:
I framkant (mot svänghjulet) vid cylindrarna på MD 2003. Om ventillyftare saknas på MD 2020 kan jag inte uttala mig om. MD 2020 är ju en japansk motor utan koppling till 200X-serien. Det är en grönmålad spak som kan ställas i två lägen.
I framkant (mot svänghjulet) vid cylindrarna på MD 2003. Om ventillyftare saknas på MD 2020 kan jag inte uttala mig om. MD 2020 är ju en japansk motor utan koppling till 200X-serien. Det är en grönmålad spak som kan ställas i två lägen.
Henric D