Funderar lite löst på att efterspänna kölbultarna (smal bulbköl och många års rörelser) i vinter och undrar kortfattat om man vågar spänna efter bultdiamater eller om man isåfall riskerar dra i sönder plasten?
Mvh /Dan
Åtdragning av kölbultar?
Re: Åtdragning av kölbultar?
Hm?Ravag skrev:Funderar lite löst på att efterspänna kölbultarna (smal bulbköl och många års rörelser) i vinter och undrar kortfattat om man vågar spänna efter bultdiamater eller om man isåfall riskerar dra i sönder plasten?
Mvh /Dan
Det lär väl ligga en go´ bricka mellan muttern och plasten, och vi skall väl inte tro att det är annat än solid, väl glasfylld plast mellan kölen och mutterbrickorna? Skall jag vara riktigt ärlig undrar jag om du ens kan dra M20 (eller vad det nu kan vara till fullt moment (runt 400 Nm/40 Kpm) med verktyg som du kan hantera nere i båten (typ, 3/4" hylsor)? Överkurs: Lossa muttern, lyft brickan, gör rent (INGET TÄTNINGSMEDEL under brickan!) och anolja gänga och mutter helt lätt (en i taget, förstås).
Anders S
Tack Anders,
Då drar jag för kung och fosterland!
/Dan
Då drar jag för kung och fosterland!
/Dan
Anders S, hur menar du, ska man inte lägga i ny tätning när man lossar mutter och bricka? Varför inte?
/Johan
/Johan
Jo, korrosion! Tätningen skall ligga mellan köl och skrov och upptryckt i hålet.Vilja skrev:Anders S, hur menar du, ska man inte lägga i ny tätning när man lossar mutter och bricka? Varför inte?
/Johan
Är där inte tätt står det vatten i gängan. Utan tätning märker man det här (det rinner inga mängder, ju) och kan fixa, medan en tätning inuti gör att stillastående urlakat vatten står i gängan på kölskruven (oeg. "kölbulten"). Då kan man räkna med spaltkorrosion och en med tiden försvagad kölskruv.
Anders S