Modernt alternativ till Soling?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Re: Modernt alternativ till Soling?

Inlägg av J@nne » fre 19 aug 2011, 20:38

Ravag skrev:Janne,

Du ser ut att ha haft det relativt aktivt, transportseglingar är dock sällan kul. Ofta gör man det som en tjänst till en kompis eller släkting. Du lär få bra vind i helgen, läge för fock...

Mega 30 var en ny bekantskap för mig, klart udda och intressant. Som du vet hade jag en Dominant 95:a under en period kring 2002. Har ännu inte hittat en båt som man kan jämföra med den, MEN jag hade ett suveränt och lätt exemplar. Alla andra (många) jag kollat på är sunkiga, tunga och allmänt tråkiga. Min dröm vore att bygga en lätt modifierad Dominant 95:a (inte Hansson 31:a som blivit för vek) fast 10 meter lång och 3,20 bred. HIttar du ett bra exemplar (billiga nu) är det en klockren båt (men varför gjordes bara friborden inte 15 cm högre..).

Hur jag haft det, jo kört enduro i 3 år och låtit Dominanten ligga i sjön utan mycket till kärlek. Tog upp den för någon vecka sedan och rev av musslorna, tränade ett par ggr och seglade sedan VEN RUNT med familjen förra helgen. Är just nu lite tveksam gällande om jag skall satsa på seglingen eller fortsätta köra enduro. Tanken med seglingen är att lära familjen segla och kappsegla. Märker bara att vår ambitionsnivå är väldigt olika, att satsa på seglingen innebär iallfall segling minst 2 dagar/vecka, speciellt måste tekniken jobbas upp eftersom familjen är lätt och klen. Märker dock att jag riskerar bränna ut familjen innan vi ens börjat komma igång. Är rädd för att jag kanske bör bygga upp seglingen på ett sådant sätt att jag kan segla själv eller ihop med en besättningsman och om någon i familjen hänger med är det isåfall bonus. I och med att jag är relativt extrem (säger dem) har jag försökt ta det lugnt men tror eventuellt att jag tappar styrfarten om det skall kretsa endast segling ihop med familjen. Tål att tänkas på, tänker iallafall inte förhasta mig så det blir fel. Kan vänta med seglingen några år till också tills familjen är "större".

Antar att det inte finns en liten båt med lys 1,15 som man kan segla optimalt ensam och ta med 3 till om de råkar finnas tillhanda :D.

Janne, du råkar aldrig ha tänkt på en fathead stor samt bara fock och sedan lysbrev på det? Min tanke är att om man slipper genuan kanske det blir lättare för de i mitt fall klena gastarna.

Mvh /dan
Hade Boding på besök i båten igår kväll faktiskt, för att mäta upp en ny gennaker. Den "gamla" är dock bara 3 år, men en slörgennaker som faller ihop på bidevind.

Nu blir det en på rulle istället, kommer kanske att sälja av den första.

Fathead har jag aldrig tänkt på alls, tycker att den konfiguration jag har med maxad stor och laminatgenua och även den självslående focken i laminat funkar tillräckligt bra för min typ av segling. Jag är väl inte lika extrem som du är kan jag tro?

att dina nära föll för Vipern kan jag förstå, men varför du inte hakar på begriper jag inte? Den går ju att segla ensam om det inte blåser för mycket.
Att raila den är ju enkelt, men två ombord gör ju stor skillnad givetvis.
Att du skulle trivas i en C 55 har jag svårt att tro på , en CB 66 kan du nog stå ut med, men den är åt helvete för dyr för konceptet anser jag.

Mega 30 eller som den svenska varianten heter, Runn 912 är mycket ovanlig, men det finns en och annan ibland på blocket.
Det jag gillar med den båten är den öppna planlösningen som gör ruffen mycket luftig. Att det sedan går att hissa kölen är kanske inte helt fel heller? Att man skulle traila runt en båt på 2,4 ton är kanske mindre troligt, även om mitt jobb som långtradarchaufför tillåter tunga vikter bakpå en trailer kan det bli både dyrt och svårt att hitta en bra konfiguration som håller i längden för detta.

Men jag gillar udda snabba båttyper så jag fortsätter mitt letande efter den perfekta båten, om den nu finns?

Johan SWE-1870
Erfaren medlem
Kontakt:

Inlägg av Johan SWE-1870 » lör 20 aug 2011, 01:12

Jag har alltid gillat de olika Jollenkreuzer som finns. Det är en lätt och optimerad båt som både tur- och kappseglas:

Bild

För mer info se:
http://www.p-boot.de/
http://www.20er-jollenkreuzer.org/

Inte billigt, men riktigt fräckt!
Johan
IF-båt SWE 1870 InFinit, www.winberg.com

Ravag
Platinamedlem

Inlägg av Ravag » lör 20 aug 2011, 09:59

Seglaren skrev:
Ravag skrev: Janne, du råkar aldrig ha tänkt på en fathead stor samt bara fock och sedan lysbrev på det? Min tanke är att om man slipper genuan kanske det blir lättare för de i mitt fall klena gastarna.

Mvh /dan
Precis, jag undrar hur det blev 707an farsan och jag köpte just den konfigurationen till, startar visst på 1.08 på Tjörn Runt...
Bild
http://sailfast.nu/Renoveringen.htm

Dan, välkommen tillbaka! Alla nyckelben hela efter tiden i endurospåret?
Hej Tomas!

Kollade på dina hemsidor för någon dag sedan och såg att tur:en var till salu, och nu har du en ny en. Den nya ser riktigt fräsch ut! Min/Din gamla 707 skall följas på TR, riktigt intressant projekt med ett bra lystal. PM:ar eller mailar dig senare, har ett par frågor.

Nyckelbenen har klarat sig men en av benen har en ny fraktur och det har tillkommit lite metallplattor i höger handled som blev väldigt krossad efter ett rejält gashäng på en ny KTM EXC 300, flög 25 meter utanför banan...

/Dan

Ravag
Platinamedlem

Inlägg av Ravag » lör 20 aug 2011, 10:23

Janne,

Jag har inte riktigt varit öppen i viper diskussionen, min familj har lätt för att följa stundens inlevelse och fast vipern är fösta valet måste jag agera motpol för att få fram alla sidor som det innebär att ha en viper till en familj som är väldigt ny i kappseglingsvärlden. Frun och de 2 äldsta barnen (10-12) baserar det mesta på förra helgens 1 plats av 47 båtar i klassen på ven runt. Barnen tyckte prisutdelningen var kul men jag upplevde inte att de strålade av glädje under själva seglingen. De var inte rädda (blåste 11m/s) men jag vill inte utmana ödet för mycket. För mig personligen vore en viper fruktansvärt intressant, inte bara ur rolighetsfaktor utan det blir även en möjlighet för mig att bredda min kunskap. Jag har ju alltid seglat relativt omoderna kölbåtar som behövt en fet våg i häcken och 10m/s för att överskrida deplacementsfart..

Satsa inte för mycket pengar i din dominant om du funderar på att byta, ofta pengar rakt i sjön...

Anders B
Guldmedlem

Inlägg av Anders B » tor 01 sep 2011, 15:03

[
Ravag skrev: ...Min dröm vore att bygga en lätt modifierad Dominant 95:a (inte Hansson 31:a som blivit för vek) fast 10 meter lång och 3,20 bred. HIttar du ett bra exemplar (billiga nu) är det en klockren båt (men varför gjordes bara friborden inte 15 cm högre...
Hansson 31:an är en modifierad Dominant 95. helt annat förskepp, bulben framflyttad, lite ändrad akter och högre fribord. Ordentlig ståhöjd. 1,8 m högre mast och därmed mycket mer segel. Båten byggs lättare än en gång Dominant 95. 1000 kg blybulb, fena i stålplåt eller glasfiberkomposit. Bättre stabilitet än Dominant 95 och lättare skrov. Men visst - högre rigg och mer segel innebär större kraft och då kan båten upplevas som vek. Man vinner lättvindsegenskaper. Med kolfibermast och 100 kg extra bly i botten av fenan seglar jag med SRS 1,21.

Du är välkommen att provsegla min nybyggda Hansson 31, kontakta mig via bloggen: http://www.piano-swe27.blogspot.com.
Bild
Anders B

Ravag
Platinamedlem

Inlägg av Ravag » sön 04 sep 2011, 18:26

Anders B,

Du har byggt en riktigt godbit till båt! Tack för erbjudandet om provsegling, jag står dock över eftersom min plan är att köpa en till familjen typ Diva 355:a och en rolig kappseglare till en billig peng. Då blir det mindre kompromisser och samtidigt kommer jag billigare undan än vad du gjort :wink:

Men faktum kvarstår, din båt är i sig väldigt intressant och speciell. Skall ta en tur söderut och kika på den.

Mvh/Dan

Skriv svar