Jo dessvärre. De här krokarna vet man numera är olämpliga, och det är litet dåligt att de säljs. Men är du intresserad att förmedla kunskap om livlinor vore det väl bra att visa hur de bör se ut? Infästningarna i din båt är ju sällsynt gedigna, det är bara kombinationen med hakarna som är olämplig.Brendan skrev:Nu fattar jag ingenting. Vad är det som är förfärligt? Att Sea Sea faktiskt säljer livlinor med brandkårshakar den dag som idag är?Anders S skrev:Javisst. Är det inte förfärligt. Det borde du kampanja emot!Brendan skrev:Jag har inte skrivit något med fetstil!
Sea Sea produktkatalog 2011, sidan 99!
Du ville ju att jag skulle motbevisa dig, och nu har jag gjort det. Eller?
En olustig känsla (Olyckan efter Tjörn Runt 2011)
Säkerhetsselar är viktigt
Anders S
Brandkårshakar
Det finns inga som helst skäl, utom rent psykologiska, att byta ut bra brandkårshakar mot dyra hakar, som inte ger större säkerhet.
Men jag upprepar: Om man har svårt att värja sig mot skrämselinformationen, så varsågod och byt ut dem! Dyrhakarna är säkert inte sämre än brandkårshakar.
Orsaken till att man saluför de dyrare hakarna har bara ett syfte. Affärsmännen tjänar mer pengar på dem. Heder åt SeaSea som fortsätter att sälja livlinor med rejäla brandkårshakar!
Men jag upprepar: Om man har svårt att värja sig mot skrämselinformationen, så varsågod och byt ut dem! Dyrhakarna är säkert inte sämre än brandkårshakar.
Orsaken till att man saluför de dyrare hakarna har bara ett syfte. Affärsmännen tjänar mer pengar på dem. Heder åt SeaSea som fortsätter att sälja livlinor med rejäla brandkårshakar!
Re: En olustig känsla
Hej!
Jag var väldigt aktiv klättrare för ca 10 år sedan. De "sling" man använder sig för att koppla sig mot säkringarna i berget, är av den
enklare typen av karbinhake. För stuligt att använda annat i trängda lägen. Jag har varit med om att de har öppnat sig vid fall ett flertal ggr.
Därför säkrar man sig med så många so är rimligt möjligt. Floppar 1, så har man backup.. Övriga ställen använder man sig av låsbar karbinhake.
Själv, i somras när jag skulle segla hem från västkusten, så insåg jag läget när det gick rätt mycket sjö...Det kändes olustigt att inte vara inkopplad.
Framför allt när jag och grabben är rätt färska seglare..Misstagen kommer..Riggade ett par grova tampar både på däck och i sittbrunnen. Fick använda
Enkla vanliga karbinhakar. Det hade förmodligen hållt vid en incident..Det känndes defenetivt bättre än inget....
Likaså tycker jag dom nyare "dyrhakarna" är mycket bättre än "enkelhakarna". Men, "enkelhakarna" är defenetivt bättre än inget.
Till nästa år, så ska det införskaffas både godkända däcksband och säkerhets linor, selar m.m
Jag vill ut på havet. Då ska man ha bra säkerhets utrustning. Jag tycker det är fel att snåla med säkerheten. Man vill ju ha kul en annan dag igen!
Min son kör cross. Där lägger jag hellre pengarna på ett bra ryggskydd än något rödanodiserat bling,bling. Som gör att man ser snabbast ut i depån...
Det ska va kul och leva! Så gör allt för att det blir så länge som möjligt!!
p.s
Det måste vara den värsta mardrömen, att ramla av båten och inse att det är det sista man gör i detta livet..
Jag känner med de närmsta efterlevande.
Jag var väldigt aktiv klättrare för ca 10 år sedan. De "sling" man använder sig för att koppla sig mot säkringarna i berget, är av den
enklare typen av karbinhake. För stuligt att använda annat i trängda lägen. Jag har varit med om att de har öppnat sig vid fall ett flertal ggr.
Därför säkrar man sig med så många so är rimligt möjligt. Floppar 1, så har man backup.. Övriga ställen använder man sig av låsbar karbinhake.
Själv, i somras när jag skulle segla hem från västkusten, så insåg jag läget när det gick rätt mycket sjö...Det kändes olustigt att inte vara inkopplad.
Framför allt när jag och grabben är rätt färska seglare..Misstagen kommer..Riggade ett par grova tampar både på däck och i sittbrunnen. Fick använda
Enkla vanliga karbinhakar. Det hade förmodligen hållt vid en incident..Det känndes defenetivt bättre än inget....
Likaså tycker jag dom nyare "dyrhakarna" är mycket bättre än "enkelhakarna". Men, "enkelhakarna" är defenetivt bättre än inget.
Till nästa år, så ska det införskaffas både godkända däcksband och säkerhets linor, selar m.m
Jag vill ut på havet. Då ska man ha bra säkerhets utrustning. Jag tycker det är fel att snåla med säkerheten. Man vill ju ha kul en annan dag igen!
Min son kör cross. Där lägger jag hellre pengarna på ett bra ryggskydd än något rödanodiserat bling,bling. Som gör att man ser snabbast ut i depån...
Det ska va kul och leva! Så gör allt för att det blir så länge som möjligt!!
p.s
Det måste vara den värsta mardrömen, att ramla av båten och inse att det är det sista man gör i detta livet..
Jag känner med de närmsta efterlevande.
Brandkårshakar
Karbinhakar har jag aldrig använt i några sammanhang. Dem har man varnats för i alla tider. Brandkårshakar, däremot, har då aldrig jag tidigare varnats för. Därför har jag under alla mina havsseglingar, flera gånger över Nordsjön bland annat och ofta i mycket hårt väder, i samband med ett stort antal 48-timmars med mera, använt de livselar som saluförts med mycket kraftiga brandkårshakar i linorna. Alla ombord har haft just sådana. Det är inte många gånger de har fått bekänna färg, men vid de få tillfällen det har hänt, har de fungerat utan problem.
Oftast sitter man kopplad i timtal i sittbrunnen utan att röra sig särskilt mycket. Om man ska upp på fördäck använder man två hakar växelvis, och kopplar inte ur den ena förrän man har kopplat i den andra. Det känns mycket tryggt och säkert. Att en brandkårshake kopplad till jäckbandet skulle kunna gå upp har knappast ens föresvävat mig.
Jag har aldrig hört talas om något fall där en brandkårshake har öppnat sig. Däremot har man ofta hört talas om seglare som spolats överbord på grund av att de inte har varit kopplade över huvudet taget.
Det är samma sak som vid bergsklättring. Det får inte vara alltför krångligt att använda hakarna. Jag vet inte hur en dyrhake fungerar, men jag förstår på din beskrivning att de kan vara struliga. Risken är att man i de ”snabba lägen” som är ofta förekommande ombord i hårt väder helt avstår från livselen, om det inte går snabbt och enkelt att koppla om sig, när man ska jobba på fördäck.
Och det skulle storligen förvåna mig, om SeaSea skulle ha det dåliga omdömet att sälja livsfarliga livselar i åratal.
De som inte litar på brandkårshakar, ska naturligtvis byta ut dem. Jag tror inte dyrhakarna på något sätt är sämre. Men de är krångligare och dyrare.
Oftast sitter man kopplad i timtal i sittbrunnen utan att röra sig särskilt mycket. Om man ska upp på fördäck använder man två hakar växelvis, och kopplar inte ur den ena förrän man har kopplat i den andra. Det känns mycket tryggt och säkert. Att en brandkårshake kopplad till jäckbandet skulle kunna gå upp har knappast ens föresvävat mig.
Jag har aldrig hört talas om något fall där en brandkårshake har öppnat sig. Däremot har man ofta hört talas om seglare som spolats överbord på grund av att de inte har varit kopplade över huvudet taget.
Det är samma sak som vid bergsklättring. Det får inte vara alltför krångligt att använda hakarna. Jag vet inte hur en dyrhake fungerar, men jag förstår på din beskrivning att de kan vara struliga. Risken är att man i de ”snabba lägen” som är ofta förekommande ombord i hårt väder helt avstår från livselen, om det inte går snabbt och enkelt att koppla om sig, när man ska jobba på fördäck.
Och det skulle storligen förvåna mig, om SeaSea skulle ha det dåliga omdömet att sälja livsfarliga livselar i åratal.
De som inte litar på brandkårshakar, ska naturligtvis byta ut dem. Jag tror inte dyrhakarna på något sätt är sämre. Men de är krångligare och dyrare.
Brendan, du gömmer dig bakom dösnack, som så ofta. Sk "brandkårshakar" kallas lika ofta karbinhakar eller snabbhakar, men det är exakt den sortens hakar som kan lägga sig fel och resultera i en omärklig urkoppling.
Nu är effekten allmänt känd och det är bedrövligt att Sea&Sea fortfarande säljer livlinor med den typen av hakar, när man VET att de har denna beklagliga brist. Hur dina hakar ser ut framgår på dina bilder.
Angående ditt tjafs om "dyrkrokar" (som om priset spelar roll?)
Billigt? http://www.seasea.se/S%c3%a4kerhet/S%c3 ... NA_3_KROKS
Dyrt? http://www.seasea.se/S%c3%a4kerhet/Flyt ... ROKS_OCEAN
Samma produkt på Hjertmans, 398 kronor.
Nu är effekten allmänt känd och det är bedrövligt att Sea&Sea fortfarande säljer livlinor med den typen av hakar, när man VET att de har denna beklagliga brist. Hur dina hakar ser ut framgår på dina bilder.
Anders S
Brandkårshakar
Anders S skrev:Brendan, du gömmer dig bakom dösnack, som så ofta. Sk "brandkårshakar" kallas lika ofta karbinhakar eller snabbhakar, men det är exakt den sortens hakar som kan lägga sig fel och resultera i en omärklig urkoppling.
Till skillnad från dig har jag stor praktisk erfarenhet av det jag skriver om. Det borde du respektera.
Mitt inlägg gällde användandet av livlina. Jag illustrerade detta med en bild på den utrustning jag använt sedan 1980 under många hårda havsseglingar utan några som helst problem.
Karbinhakar är någonting helt annat än brandkårshakar, som är en betydligt senare uppfinning.
För övrigt har jag inte alls motsatt mig användningen av de hakar du förordar, dyra eller ej. Men till skillnad från dig vet jag hur verkligheten ser ut. Det får inte vara för krångligt, då frestas man att springa upp på däck utan livlina.
Nu har jag inte mer att skriva i den här saken. Tag till dig vad en erfaren man har att lära dig eller strunta i det. Nu ger jag dig sista ordet. Som vanligt!
Här kan var och en själv bilda sig en uppfattning varför det är viktigt att ha tvåstegskrokar: http://www.stw.fr/dt/display_dt.cfm?dt=976
Anders S
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Precis detta scenario som föresvävade mej också. Brandkårskroken är IMHO för lätt att öppna.Anders S skrev:Här kan var och en själv bilda sig en uppfattning varför det är viktigt att ha tvåstegskrokar: http://www.stw.fr/dt/display_dt.cfm?dt=976
/j
Precis!
Om man använder sig av denna typ av hakar, så bör man använda sig av två oberoende.
Ändå, En är absolut bättre än ingen!!
Om man använder sig av denna typ av hakar, så bör man använda sig av två oberoende.
Ändå, En är absolut bättre än ingen!!
Var igår och tittade på seglet nere i Kullavik där Maxi 77:an ligger på land.
Illa åtgången med rejäla skrapmärken i stävlinjen under vattenlinjen. Mitt segel har legat under stäven och gnagt mot graniten vid haveriet så det anser iallafall jag vara skrot. Rodret var av vid nedre fästet vilket troligen hände vid granitkontakt.
Var idag uppe på "Öppna varv" på Orust och träffade både skaderegleraren från Atlantica och segelmakare Boding. Skaderegleraren hävdade att det troligen skulle kunna tas från den havererade båtens försäkring vilket skulle medföra 0:- i självrisk för min del, sedan ersätts mitt segel med 10% avdrag för 2 år vilket ger mig ungefär 9500:- till inköp av nytt töj. Rullgennaker code one är ju beställd sedan tidigare så det verkar lösa sig rätt bra. Tyvärr har jag inte läst något om Maxiseglaren eller om han har hittats än.
Ps. Jag använder själv Baltic´s säkerhetsband med tre krokar av säkerhetstyp.
Illa åtgången med rejäla skrapmärken i stävlinjen under vattenlinjen. Mitt segel har legat under stäven och gnagt mot graniten vid haveriet så det anser iallafall jag vara skrot. Rodret var av vid nedre fästet vilket troligen hände vid granitkontakt.
Var idag uppe på "Öppna varv" på Orust och träffade både skaderegleraren från Atlantica och segelmakare Boding. Skaderegleraren hävdade att det troligen skulle kunna tas från den havererade båtens försäkring vilket skulle medföra 0:- i självrisk för min del, sedan ersätts mitt segel med 10% avdrag för 2 år vilket ger mig ungefär 9500:- till inköp av nytt töj. Rullgennaker code one är ju beställd sedan tidigare så det verkar lösa sig rätt bra. Tyvärr har jag inte läst något om Maxiseglaren eller om han har hittats än.
Ps. Jag använder själv Baltic´s säkerhetsband med tre krokar av säkerhetstyp.
Livlinor ska ha hakar som kan kopplas med en hand
Mera "dösnack" i tidningen Västpricken 2012/1!Anders S skrev:Brendan, du gömmer dig bakom dösnack...
http://www.seniorseglarna.se/sjosakerhe ... ivlina.htm
.
Re: En olustig känsla (Olyckan efter Tjörn Runt 2011)
Det kom ett inlägg av dig, Brendan, för ett par timmar sedan på detta temat, och det var enbart ett utfall mot Anders S.
Nu är det inlägget helt borta sedan någon timme.
Jag skickade då, för första gången, ett mail direkt till Anders S med en förhoppning att det inte låg något allvarligt bakom detta, med inlägg först in och strax efter ut.
Jag skrev som jag verkligen menar att du liksom många andra så kallade karaktärer behövs på forum som detta. Liksom jag själv tror att jag behövs, om man säger så.
Jag vet inte om mitt meddelande till Anders S verkligen skickats - forumets funktioner kräver mer än förmågan att hantera Nordsjön i storm, och sist jag kollade tycktes det ännu finnas bara i vad som kallades utkorg.
Men jag börjar ändå få en aning om vad som är på gång nu, efter ditt inlägg som nu återkom men i reviderat skick.
Den gamla vanliga Brendan.
Välkommen tillbaka. När du arbetat dig fram till senaste tråden om Stenungsund hittar du ett par frågor från mig.
Vi hörs.
MVH
Håkan
Jag skickade då, för första gången, ett mail direkt till Anders S med en förhoppning att det inte låg något allvarligt bakom detta, med inlägg först in och strax efter ut.
Jag skrev som jag verkligen menar att du liksom många andra så kallade karaktärer behövs på forum som detta. Liksom jag själv tror att jag behövs, om man säger så.
Jag vet inte om mitt meddelande till Anders S verkligen skickats - forumets funktioner kräver mer än förmågan att hantera Nordsjön i storm, och sist jag kollade tycktes det ännu finnas bara i vad som kallades utkorg.
Men jag börjar ändå få en aning om vad som är på gång nu, efter ditt inlägg som nu återkom men i reviderat skick.
Välkommen tillbaka. När du arbetat dig fram till senaste tråden om Stenungsund hittar du ett par frågor från mig.
Vi hörs.
MVH
Håkan
En expert i mängden
Det är inga konstigheter. Jag hade ännu inte fått klartecken från författaren till den utmärkta artikeln i Västpricken att använda deras bild. Det har jag fått nu.Maxi33 skrev:Det kom ett inlägg av dig, Brendan, för ett par timmar sedan på detta temat, och det var enbart ett utfall mot Anders S.
Vi hörs.
MVH
Håkan
Att lägga ut hela artikeln blir det inte tal om. Varken här eller på http://www.seniorseglarna.se Så småningom lägger SXK själv ut den på sin hemsida, men det tar ett par månader.
Och alla de där kommentarerna om Anders S i ditt raderade inlägg, Brendan?
Jag är verkligen bara intresserad av att förstå.
MVH
Håkan
Jag är verkligen bara intresserad av att förstå.
MVH
Håkan
En expert i mängden