Jag har ett projekt som behöver en barlastköl. Eftersom det INTE har ett glasfiber skrov utan är en långkölad Colin Arsher så kan jag inte lägga blytackor i kölsvinet. Det måste konstrueras en balkformad kölvikt att bulta fast i kölstocken och "klä" in i döträ. Eftersom hjulvikter nu mera görs av nickel eller stål så kan jag inte använda samma gratiskälla som tidigare gennerationers hemmabyggare. Frågan är vad man gör istället.
Eftersom Colin Arsher inte konstruerade båten med en motor i aktern och alla de grejor som vi har ombord nu förtiden så behöver vikten minskas och antagligen flyttas föröver. Hur beräknar men detta? Båten är dessutom nerskakad till omkring 31 fot.
Barlastköl 2 frågor
Barlastköl 2 frågor
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4
Statistik
2009 Sjösatt 30/4
Re: Barlastköl 2 frågor
Här finns det billigt bly....
http://www.blocket.se/vastmanland/Mysig ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/vastmanland/Mysig ... ?ca=11&w=3
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Till att börja med, så kan kölar göras av järn, till och med tätt armerad betong med järnskrot i kärnan. Bly är inte nödvändigt, och när du nämner "dödträ" har du ju vissa möjligheter att göra saken med enklare medel eftersom kölens volym inte bli lika kritisk. Annars finns det vanligen bly att köpa på skrotar, men om du inte skall ha invändig ballast råder jag dig att gjuta kölen med sakkunnig hjälp. Den skall inte bara vara tung, den skall hålla också.Fresso skrev:Jag har ett projekt som behöver en barlastköl. Eftersom det INTE har ett glasfiber skrov utan är en långkölad Colin Arsher så kan jag inte lägga blytackor i kölsvinet. Det måste konstrueras en balkformad kölvikt att bulta fast i kölstocken och "klä" in i döträ. Eftersom hjulvikter nu mera görs av nickel eller stål så kan jag inte använda samma gratiskälla som tidigare gennerationers hemmabyggare. Frågan är vad man gör istället.
Eftersom Colin Arsher inte konstruerade båten med en motor i aktern och alla de grejor som vi har ombord nu förtiden så behöver vikten minskas och antagligen flyttas föröver. Hur beräknar men detta? Båten är dessutom nerskakad till omkring 31 fot.
Anders S
Mja, gjutjärn verkar lite besvärligt eftersom det krävs tusentals grader för att smälta/gjuta men man kanske svetsa ihop lite skrot. Betong kan vara en lösning men väger bara lite drygt ett kilo per liter har jag för mig. Kanske Gadaffi har lita upparbetat uran att sälja.
Som sagts här ovan så är naturligtvis hållfastheten viktig. Enligt uppgift, däcksfirma, så får man inte sälja bly längre och metall priset är högt nu mera. Kanske men kan gjuta en kraftigt armerad betongköl med typ järnvägsräls.
Vad tror ni om att snegla på liknande båtar? Vagabond t ex.
Som sagts här ovan så är naturligtvis hållfastheten viktig. Enligt uppgift, däcksfirma, så får man inte sälja bly längre och metall priset är högt nu mera. Kanske men kan gjuta en kraftigt armerad betongköl med typ järnvägsräls.
Vad tror ni om att snegla på liknande båtar? Vagabond t ex.
Rock 20
Statistik
2009 Sjösatt 30/4
Statistik
2009 Sjösatt 30/4
Du är på rätt spår med betongkölen. Sådana kunde göras som väl och tätt armerade lådor som fylldes med skrotjärn i mitten, dvs till större delen järn. Att gjuta en betongkapsel runt ett gäng noggrant hopbuntade järnvägsrälsar (man lägger dem omlott och "tätt" kan också fungera. Det viktiga är att kölen armeras korrekt så att den håller - då kan den bli en bärande del av båten och håller för grundstötningar. Här är en länk: http://www.diy-wood-boat.com/Concrete_keel.html
Att gjuta en blyköl blir dyrt (blyet kostar), men ett gjuteri kan annars gjuta en järnköl, bara du har en form (dvs, en plugg, gjuteriet fixar formen. Sedan krävs kölbultsfickor och sådant. men det ordnar man med ilägg i formen.
Att gjuta en blyköl blir dyrt (blyet kostar), men ett gjuteri kan annars gjuta en järnköl, bara du har en form (dvs, en plugg, gjuteriet fixar formen. Sedan krävs kölbultsfickor och sådant. men det ordnar man med ilägg i formen.
Anders S
Bly skaffar man väl enklast via gamla batterier ? Sådana brukar stå & skräpa
lite här och var... Syran lämnas antagligen bäst vid återvinningsstationen.
lite här och var... Syran lämnas antagligen bäst vid återvinningsstationen.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.