Hederlig segling!
Hederlig segling!
Hej, hittade följande debatt på Finjolleförbundet.
http://www.finnjolle.se/forum/forumanswers.php?id=829
Trodde det var mer regel än undantag att man snor vinden av de framför på länsen? Är detta någon form av hederskodex som finns bland finnjolleseglare (eller bland jolleseglare generellt)?
/Erik
http://www.finnjolle.se/forum/forumanswers.php?id=829
Trodde det var mer regel än undantag att man snor vinden av de framför på länsen? Är detta någon form av hederskodex som finns bland finnjolleseglare (eller bland jolleseglare generellt)?
/Erik
Re: Hederlig segling!
Länkade mig vidare och det var den mest besynnerliga diskussion jag läst. Att läa framförande tillhör ju kappseglandets regler och är också dess charm. Mycket knepigt tyckande från Finnjolle-förbundets ordförande! Jag är övertygade om att Ben Ainslie skule välja att läa om han därigenom trodde att han skulle komma förbi.
Det kanske är så att man försöker undvika att fightas då man jagar ledaren. Eller då man vet att båda kommer förlora på fighten. Vem som leder är ju väldigt tydligt då man seglar entyp.Puff skrev:Länkade mig vidare och det var den mest besynnerliga diskussion jag läst. Att läa framförande tillhör ju kappseglandets regler och är också dess charm. Mycket knepigt tyckande från Finnjolle-förbundets ordförande! Jag är övertygade om att Ben Ainslie skule välja att läa om han därigenom trodde att han skulle komma förbi.
Re: Hederlig segling! Huh?
Det där beror nog på, det där. Att två "sopgubbar" i källaren (jag kan då vara den ene) inte tjänar på att den ene täcker den andre med medföljande resor hit och dit för att a) komma undan och b) inte släppa taget är väl kanske en sak, men på toppnivå ger man inte bort något. Ett påstående om att finnjolleseglare på elitnivå inte gör vad de kan för att komma förbi låter rätt otroligt.
Att ordföranden i Finnjolleförbundet menar att "juste segling" innebär att man han inte sett någon som täcker eller försöker komma förbi låter, skall vi säga, som det behövs glasögon.
Det är bara att minnas till exempel Paul Goodison (Peking-OS, tog Myran på jordens resa i Laserfinalen) så förstår man att den här typen av "gentlemannamässighet" är helt ofruktbar om man vill vara i topp.
Att ordföranden i Finnjolleförbundet menar att "juste segling" innebär att man han inte sett någon som täcker eller försöker komma förbi låter, skall vi säga, som det behövs glasögon.
Det är bara att minnas till exempel Paul Goodison (Peking-OS, tog Myran på jordens resa i Laserfinalen) så förstår man att den här typen av "gentlemannamässighet" är helt ofruktbar om man vill vara i topp.
Anders S
-
Johan SWE-1870
- Erfaren medlem
- Kontakt:
Nej, detta låter helt otroligt.
Låt oss anta att Finnjolleregeln är att man inte ska täcka varandra på undanvind. Det betyder att lovartsbåt således undviker att täcka läbåt (framförvarande). I konsekvensens namn måste då samma regel gälla på kryss, dvs lovarstbåt ska undvika att täcka läbåt (båt som ligger efter).
Jag har aldrig hört att någon på fullt allvar önskar en sådan regel.
Nej, jag föreslår att alla fortsätter att segla enligt de KSR som gäller. Är det någon som enträget skriker och vrålar om att man ska försvinna från hans vind kan man alltid svara att "om du inte följer reglerna kommer jag att sätta protest mot dig för brott mot KSR Del 1: 3 Godta reglerna".
Låt oss anta att Finnjolleregeln är att man inte ska täcka varandra på undanvind. Det betyder att lovartsbåt således undviker att täcka läbåt (framförvarande). I konsekvensens namn måste då samma regel gälla på kryss, dvs lovarstbåt ska undvika att täcka läbåt (båt som ligger efter).
Jag har aldrig hört att någon på fullt allvar önskar en sådan regel.
Nej, jag föreslår att alla fortsätter att segla enligt de KSR som gäller. Är det någon som enträget skriker och vrålar om att man ska försvinna från hans vind kan man alltid svara att "om du inte följer reglerna kommer jag att sätta protest mot dig för brott mot KSR Del 1: 3 Godta reglerna".
Johan
IF-båt SWE 1870 InFinit, www.winberg.com
IF-båt SWE 1870 InFinit, www.winberg.com
Vitsen med kryss-läns banor är ju att man får en chans att revanschera sig om man blivit nerkörd på kyssen. Klat man ska utnyttja den.
Ha, Torsten verkar tro att segling är ett dragrace, bara. Snabbast vinner...
Det är ju bara halva sanningen. Segla fortast är en del (fri vind, placera sig på banan där det finns vind, trimma rätt...).
Den andra delen är taktiken - din segling kontra alla andra på banan (vägval kontra konkurrenter, bevakning av din plats och att om möjligt störa de andra till misstag).
Tänk er en match racing segling där man bara skall segla snabbast - och annars hålla undan för att inte störa. Komiskt. Och dötrist.
Det är ju bara halva sanningen. Segla fortast är en del (fri vind, placera sig på banan där det finns vind, trimma rätt...).
Den andra delen är taktiken - din segling kontra alla andra på banan (vägval kontra konkurrenter, bevakning av din plats och att om möjligt störa de andra till misstag).
Tänk er en match racing segling där man bara skall segla snabbast - och annars hålla undan för att inte störa. Komiskt. Och dötrist.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
Det bästa vore kanske att segla en i taget och jämföra tiderna. 
Mmmm.NF S-201 skrev:Det bästa vore kanske att segla en i taget och jämföra tiderna.
På en bana med konstgjord vind så det blir rättvist, lika vind i alla race.
Kanske inomhus?
Alla borde ha skägg
Äsch, på skrivbordet via datorn. En kall dusch och rejäl fön i håret efter det så är det "nästan lika bra".Peter_K skrev:Mmmm.NF S-201 skrev:Det bästa vore kanske att segla en i taget och jämföra tiderna. ;-)
På en bana med konstgjord vind så det blir rättvist, lika vind i alla race.
Kanske inomhus?
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas