Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Tompaiuppsala
- Trogen medlem
av Tompaiuppsala » lör 20 aug 2011, 17:54
bosseh skrev:richardk skrev:Även jag går i solcellstankar och då enbart i syfte att försörja en kylbox. Platsen för solpanel är begränsad men en 35 watts panel kan placeras utan att bli alltför störande. Frågan som uppstår då är, kan jag klara kylens behov av el helt med denna..? Har en väldans klen generator (=dynastart) som redan nu är på gränsen att klara av de batterier jag redan har. Tänkte ett helt eget batteri för kylen, runt 100 Ah. Klarar en solcell att försörja detta? I teorin ser det ut att funka (medelförbrukning för kompressor 0,6 A enligt tillverkare) men i praktiken..?
Som någon slags "normalvärde" bruka man säga att 40W solpanel håller igång en kompressor kyl dygnet runt så med lite försiktighet bör det fungera för dig. Sen kan man ju alltid komplettera med tex 20W panel som läggs/hängs på lämpligt ställe.
De flesta brukar idag sätta en 50W panel och det brukar räcka till mer än väl för kyl och annat.
Mitt tips är att montera på en enkel targabåge av kapellrör.
Om en panel är tillräcklig eller inte beror på många saker, inte minst antalet soltimmar, eventuella skuggor, hur man riktar panelen, eller om man rent av har en solföljare.
När det på hösten blir färre soltimmar sjunker också temperaturen vilket är bra för kylskåp och energiåtgång.

-
AndersGustafsson
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
av AndersGustafsson » sön 21 aug 2011, 14:28
När det på hösten blir färre soltimmar sjunker också temperaturen vilket är bra för kylskåp och energiåtgång.
Samt för panelens verkningsgrad...
Den största faktorn är annars montering. Om man har panelen monterad fritt och så att den kan vinklas och vridas klarar man sig med en hälften så stor panel om om man har en liggande på rufftaket.
/Anders G
-
Tompaiuppsala
- Trogen medlem
av Tompaiuppsala » sön 21 aug 2011, 21:22
AndersGustafsson skrev:När det på hösten blir färre soltimmar sjunker också temperaturen vilket är bra för kylskåp och energiåtgång.
Samt för panelens verkningsgrad...
Den största faktorn är annars montering. Om man har panelen monterad fritt och så att den kan vinklas och vridas klarar man sig med en hälften så stor panel om om man har en liggande på rufftaket.
även om den är monterad på rufftaket under bommen kan man göra den vinkelbar, i åtminstone en led. Så har jag det. Det är bara runt midsommar man kan låta den ligga plant.
Min båt är parkerad med fören mot norr, dvs panel skuggas inte av masten. Så här års lyfter jag upp panelen i framkant och samtidigt (det viktigaste av allt) vinklar ut bommen åt sidan för att inte skugga, Denna placering är inte optimalt men jag behöver inget stativ i aktern och jag kan ha en större panel (85 Watt) utan att den är i vägen.
Smaken är som baken...
-
Andfred
- Rookie
bosseh skrev:AndersGustafsson skrev:
Kolla tex på den satellit som nyss sköts upp med 3 MPPT-regulatorer:
En sådan kan jag tänka mig! Misstänker att den kan vara lite dyr!
Nu kan man köpa tex WELLSEE WS-MPPT15 10A regulator (MPPT) för 310 kr så skillnaden mot en PWM är inte så stor längre. PWM-regulatorerna är väl massprodukten som tillverkas i jätteserier med pressade priser som följd.
AndersGustafsson skrev:Det stämmer, men på mindre båtar är placering/plats ofta ett större problem än priset.
Men det går fast det kanske inte alltid blir så vackert.
AndersGustafsson skrev:Har du källa på det? Tillverkaren till det Gelbatteri jag har anger 5mV/cell. Andra anger 2, 3 etc mV per cell. Misstänker att spridnigen mellan olika tillverkningsserier kan vara större än så i många fall

Du har ju nästan svarat själv, hur många celler har ditt batteri? -4mV per gard och cell är det som brukar anges, ett 12V batteri med 6 celler = -24mV
En bra sida med information är TWC's:
http://www.sagdahl.se/twc.htm
--
Jag hittade lite mer skrivet om MaxPowerns höga spänning, "T.ex. den ganska populära MaxPower MPPT laddaren har en angiven float charging voltage at 25°C på 14,1V, vilket enligt nedan redovisad batterikunskap är så högt att den långsamt elektrokemiskt korroderar sönder blyet i batteriet och förkortar blybatteriets livslängd!"
http://frittliv.autonomtech.se/HintsKno ... urrent.php
Detta har fö Guitar Nilsson påpekat tidigare här på SG
Hm. Får nog beställa en ny regulator, problemet är var alla regulatorer ska placeras utan att det börja likna bryggan på en ubåt!
Gammal tråd, men ofta man bör tänka sig för innan man köper billiga MPPT regulatorer. Köpte själv en som hade "bra" pris men som inte levererade vad den borde, fick därefter tag i en
BlueSolar MPPT 75/15 och Ja, det blev skillnad
På diverse forum kan man läsa om billiga MPPT regulatorer som benämns som MPPT men egentligen är PWM.
-
AndersGustafsson
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
av AndersGustafsson » tor 09 apr 2015, 06:46
Ja, buyer beware,eller bygg själv så vet man vad man får

Man skall även vara medveten om under vilka förhållanden en MPPT ger mest vinst.
/Anders G
-
BF!!
- Platinamedlem
Kanske lite off topic:
Det ska finnas eller har funnits en MPPT regulator som har en minnesmodul som man kan ha full koll via sin PC vilka spänningar som ligger på batteriet minut för minut osv. Skulle vara kul att ha en sån för att se vad batteri spänningen ligger på natten som lägst innan solen kommer fram. Med en sån kan man ha full koll på solcells laddningen över dygnets alla timmar, soligt som mulet.
Frågan är var hittar man en sån?
Har letat och sökt i forumet men hittar ingen sån länk eller beskrivning.
Finns det någon här i församlingen som kan bistå med detta?
/Lars
VHF: SC7987
MMSID: 265578070
-
ata382
- Rookie
Kolla på firma IVT i Tyskland. Dom har en panel med SD kortsuttag:
http://www.ivt-hirschau.de/index.php?cPath=9_134.
Denna kopplas till deras regulatorer i MPPT-serien.
http://www.ivt-hirschau.de/index.php?cPath=9_133
Har använt detta i min båt i flera år. Funkar mycket bra.
Inga problem att beställa direkt från denna firma, snabb leverans när jag beställde.
(Ser nu på hemsidan att dom har en ny serie regulatorer MPPT+ och motsvarande displayer med SD-korts möjlighet även till dom)
Lycka till!
/Janne
-
BF!!
- Platinamedlem
Tackar för infon! Ska kolla länken och beställa sen.
/Lars
VHF: SC7987
MMSID: 265578070