Snabbfix för teakbord? (Fernissa i allmänhet)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bosseh
Diamantmedlem

Re: Snabbfix för teakbord? (Fernissa i allmänhet)

Inlägg av bosseh » fre 19 aug 2011, 12:38

Om man med färsk teak också menar modern teak ("låtsatsteak") så går den faktiskt utmärkt att limma. Men "riktig", gammal teak som är grön när man klyver är mycket svårare.
Det man kan tänka på är att oljefernissor som Tonken/Epifanes sällan används på möbler som matbord/skrivbord mm eftersom man vill ha en yta där man kan torka bort fläckar. Istället används ofta uretanlack vilket är produktionsvänligt och kan köras i lackridåmaskin. Man vill ju inte ha reklamationer därför att någon råkar spilla ut en grogg.
Vilket bör innebära att Coelan är det bästa alternativet för ett sittbrunnsbord idag.

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem

Inlägg av Seagull » fre 19 aug 2011, 15:37

En fråga i ämnet lacka teak (utomhus). Vad lägger man på för att få en halvmatt yta. Normal brukar man bygga upp lackskikten med blank fernissa för att sedan avsluta med ett eller ett par skikt matt. Hur funkar det med Epifanes?
Jag tycker det blir snyggast med en halvmatt finnish eftersom det då ser ut nästan som ny men obehandlad teak. Den blanka ytan passar bäst på veteranbåtar.

richardk
Guldmedlem

Inlägg av richardk » fre 19 aug 2011, 16:02

Epifanes har en sidenmatt lack också som du kan lägga som slutlager för att få en sidenmatt finish om du önskar det. Bygg upp lacklagret med deras teakfernissa först dock.

dvraptor
Guldmedlem

Inlägg av dvraptor » sön 21 aug 2011, 21:44

Stort tack för alla goda tips och råd!
Har bestämmt mig för att köra det renslipade bordet obehandlat resten av säsongen, ev. fläckar borde väl gå att bleka bort med ex. oxalsyra?
Sen lutar det nog åt en uretanlack av något slag.
Fungerar biltemas variant att spruta?

Fresso
Platinamedlem

Inlägg av Fresso » ons 24 aug 2011, 20:53

Jag läste i den där båttidningen för händiga båtägare för något nummer sedan ett repotage om en träbåtsfantast att de gjort försök med olika typer av fernissa och man kommit fram till att den firma vars katalog du just fått hade den bästa OCH billigaste fernissan. Nu är ju så att träbåtsägare är storkonsumenter av nämnda produkt och finner det meditativt att slipa och lacka regelbundet. Nämnda firma har en produktserie med olja, grund och lack i den blå sektionen längsbak i katalogen.

Själv har jag råkat ut för att teaklisterna i sittbrunnen rest sig och lossnat mitt i sommaren. Jag hade lackat även på undersidan, pga, den inbyggda oljan och limmant fast dem med nåtmassa efter tips. Jag vet inte vad det beror på. Lacken på ovansidan flagnade och lossnade redan efter första sässongen så den är nu skrapad och oljad. Ska göra ett nytt försök att fästa pinnarna nu under torrsäsongen.
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

richardk
Guldmedlem

Inlägg av richardk » ons 24 aug 2011, 21:44

Jag har tillbringat alltför många helger och kvällar under vårarna de senaste 20 åren med att just fernissa och jag hade tidigare inställningen att det inte spelade så stor roll vilken fernissa man väljer (har provat ett antal varianter genom åren..), slutresultatet handlar mest om underarbete och handlag.

Men, när jag bytte båt och övergick från att fernissa mahogny och oregonpine och det istället blev aktuellt att fernissa en del teak ( + mahogny såklart) provade jag för första gången Epifanes teakfernissa och blev glatt överraskad av att ha hittat en fernissa som hade ett par egenskaper som de tidigare fernissorna saknat:

1) det funkade att bygga upp nya fernissalager utan att slipa emellan skikten. Sparar massa tid!!
2) den bygger nya skikt snabbt ( dvs täcker bra)
3) den flyter ut snällt (även om man kan behöva spä lite)
4) den torkar inte i öppnad burk. Kunde använda resterna av förra årets oförbrukade fernissa även i år (jfr med internationals Schooner t ex som, i alla fall i tidigare versioner, knappt kunde hålla en vecka utan att skinna sig om burken öppnats)

Ovanstående kanske inte låter jättemärkvärdigt men främst punkt 1 är klart värdefullt när man har begränsat med tid. För normalt underhåll av en befintlig, fernissad yta spelar det kanske inte så stor roll, fjolårets fernissa måste ju slipas ner i alla fall men för nya eller renskrapde ytor betyder det mycket när det gäller tidsåtgång!

Att den dessutom fäster bättre på teak är ju ett plus också om det är just teak man ska fernissa.. Att den också ger en yta med hög glans och djup försämrar inte saken heller. Det är inte så ofta man träffar på en produkt som faktiskt överträffar ens förväntningar men i det här fallet inträffade faktiskt det för mig!

- Biltemas fernissa (liksom de flesta andra fabrikat) fungerar säkert också att få ett bra resultat med. Själv tycker jag dock att uretanbaserade fernissor sällan ger samma djup i lystern som en oljebaserad fernissa. Till teakbord funkar den säkert alldeles utmärkt, liksom till andra ytor som inte rör sig för mycket.

Skriv svar