Konvertera utombordare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Allarp
Erfaren medlem

Konvertera utombordare

Inlägg av Allarp » fre 19 aug 2011, 08:44

Har en Honda BF8 utombordare på min Banner 30 idag. Funkar kanon men frugan är inte gillar att hantera denna. Har hört att BF8 motorblocket skulle kunna passa på en MB2/50S rigg. Vad tror ni om en sådan ombyggnad? Jag får en inombordare med hyffsat ny motor och då jag har elstart borde det bli en smidig och ekonomisk lösning. Har förstått att drevet på MB2 är känsligt så frågan är ifall man kan få tag i en kass motor med frisk rigg?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Konvertera utombordare

Inlägg av Anders S » fre 19 aug 2011, 10:02

Det kan gå, men i så fall bör du väl försöka hitta drevet innan du tänker vidare? Två saker är vitala, det är skillnad på utombords (dropp spelar ingen roll) och inombordsförgasare (får inte spilla om de flödas) och avgaserna måste vara helt garanterat tätt, eftersom bensinare genererar kolmonoxid vid normal drift - det gör inte dieslar. Sedan skall din motors "motor" passa direkt på drevet, men det kan det nog finnas möjligheter för. Honda byter inte grundmotor sådär bara för ro skull.

Sedan kan man fundera litet på om man bör nyinstallera en inombordsbensinare i någon segelbåt över huvud taget. Det ställer rätt stora extra krav på ventilation och tillsyn jämfört med dieselmotorer.
Anders S

barkbåt
Guldmedlem

Re: Konvertera utombordare

Inlägg av barkbåt » fre 19 aug 2011, 13:26

Hej!
Skulle du kunna tänka dig att konvertera båten istället? Lars Olof Norlin ritade Furioso, och några av dessa hade en utombordsmotor monterad i en brunn. Propellern kom precis framför rodret, motorn var lätt åtkomlig från sittbrunnen. Om det var stora vågor "vispade" inte propellern i luften som en aktermonterad utombordare gör. På hösten tar man in motorn i garaget och servar. Jag hade en sådan och var mycket nöjd.

Skriv svar