Hänt I Veckan, kappseglingsskvaller (delad tråd)

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Ravag
Platinamedlem

Hänt I Veckan, kappseglingsskvaller (delad tråd)

Inlägg av Ravag » ons 10 aug 2011, 20:45

Håkan,

Stod uppe i starttornet och kollade onsdagsseglingen med äldsta sonen idag, var det ni som seglade med 2 rev utan gennaker eller var ni den med 1 rev och röd gennaker? Såg er bara på långt håll..

/Dan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Re: Tips Själland

Inlägg av Håkan » ons 10 aug 2011, 22:17

Vi är den grå båten som inte hade gennaker på första varvet...
Andra varvet åkte den upp och vi loggade knappa 12 knop!
Vi hade mycket strul och var 1-2 gubbar för korta...
Innan start bytte vi storfall (2-skuret) och hann precis ut för att start då vår ruta lossnade i ena kanten :-(
På väg in för att bryta hittar vi lite tejp och lagar det provisoriskt och vänder ut igen.
Har missat tiden men ser att de tar 1-minutaren och "linar" upp för start.
Tog starten och kunde tryckt Dansken över märket men är snäll då det blåste bra.
Ledde vid kryssmärket men gennakern var felkopplad så vi tog det lugnt och kopplade om inför nästa varv.
Ulf seglade om oss men vi tog dem i rundningen.
På andra kryssen tappade vi ledningen på vänstervridet.
På tredje kryssen brast höljet till fockfallet vilket ställde till det för oss.
Så seglingen gick rätt dåligt men manövrarna gick ändå rätt bra,
vi gjorde lugna sättningar och nedtagningar i den hårda vinden vilket känns bra.
Så nu är två fall bytta och rutan tejpad, nu återstår bara att tömma båten och tvätta botten.

Ha det /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Ravag
Platinamedlem

Inlägg av Ravag » tor 11 aug 2011, 14:36

Då kan jag meddela dig att ni såg ut att ha det lugnt med bra kontroll om man jämförde med Ulf & Co som hade det tufft med ett rev mindre och en tuff gennaker gång på första varvet. Det blåste bra mycket! HP:en ser relativt vek ut och jag antar att det behövs folk på kanten. Claus (Dansken) seglade riktigt fint och rundade nästan intill er på första varvet, vem var de 3 första i stora klassen?

Mvh /Dan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 11 aug 2011, 22:17

Resultatmässigt vet jag inte men gissar:
Dansken
Ulf
Vi

Det konstiga var att vi skulle segla 3 varv men vi varvade många båtar och jag gissar att de av misstag gick in i hamn efter två varv...
Eller så missade tävlingsledningen och sköt målskott eller kortade banan eller så bröt de andra helt enkelt.
Mao tror jag bara 3 båtar gick i mål...

Vi hade det nog lite för lugnt och borde tagit ut ett rev eller använt inhalen på focken för att få bättre driv.
Sen knöt vi reven fel och glömde knyta ned runt bommen och tappade några grader i höjd gissar jag.
I början då det blåste som mest gick vi med mindre segel bättre än Ulf men då det mojnade till 10m/s? rann de ifrån lite.
Nu fokuserar vi inte på resultat utan ser det som träning och det är nu på lördag det gäller :mrgreen:

1 gubbe till på relingen hade inte gjort något, säg till när du vill följa med ut :wink:
Håkan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 12 aug 2011, 06:58

Moderatorgnäll: Om en allmänt bra tråd om hamnar runt Själland glider över till att handla om veckans kappsegling i Råå, så frestas jag att dela tråden. Båda är trevliga ämnen, men inte under samma rubrik.
Anders S

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Re: Hänt I Veckan, kappseglingsskvaller (delad tråd)

Inlägg av Håkan » fre 12 aug 2011, 13:01

Helt OK
Håkan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Re: Hänt I Veckan, kappseglingsskvaller (delad tråd)

Inlägg av Håkan » mån 15 aug 2011, 13:37

Grattis till segern Dan :D
Själva hade vi det jobbigare och hamnade i mitten... :cry:
Lite för hård vind på kryssen och lite för branta bogar (i kombination med hård vind) för att vi skulle få bra utdelning på slören.

Ha det /
Håkan

Skriv svar