Varför då köpa segelbåt överhuvudtaget? Men visst har jag delat din observation. I helgen var det optimistläger här och deltagarna seglade runt Rödhamn i en frisk 6-8 SSW. Då kommer det en "mastbåt" från Ledsund. På väg västerut (Sverige?). De hade halvvind/bidevind, men körde för motor för det och krängde hej vilt i den grova sjön (det hade blåst på ett par dagar). Vad är det för nöje med det? Varför seglade de inte?De flesta segelbåtar verkar ju ändå bara gå för motor nu förtiden.
Men gamla båten seglade vi oftast med genua. Det var en Rock-20 som är ganska underriggad och focken var dessutom en liten kryssfock. Genuan var jättestor å andra sidan, men den var å andra sidan svår att skota in.
Nu är det skillnad på båt och båt och mitt intryck av NFen är att man saknar genuan ytterst sällan eftersom den seglar så bra med bara fock och storsegel. Vi har dock komplett segelställ, med genua och spinn. Givetvis sitter förseglen med hakar, som det skall vara på en NF
Men jag tror knappast jag skulle montera självslående på en båt som inte hade det redan, såvida jag inte tänkte segla mycket ensam.