epoxy i skruvhål

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
hansstefan
Erfaren medlem

epoxy i skruvhål

Inlägg av hansstefan » sön 03 jul 2011, 10:12

Tyvärr har infästningen till vår nya, fina sprayhood lossnat. Kapellmakaren har tagit vanlig rostfri skruv och dragit fast fästet med två skruvar direkt i däcket, vilket uppenbarligen inte håller. Jag fick ett hastigt råd av en på bryggan att förstärka med epoxy. Men hur få in epoxy i hålet? Vilken epoxy skall man använda? Och om man råkar få lite utanför hålet, hur får man bort detta? Hur snabbt kan man belasta skruven? Någon som har erfarenhet av dylikt arbete?

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: epoxy i skruvhål

Inlägg av AndersGustafsson » sön 03 jul 2011, 10:50

Jag brukar använda Plastic Paddings med färdigt inblandad glasfiber (strån). Brukar borra ur hålet och ta litet försiktigt med en försänkare för att få en bra fästyta. Det pillriga är att få in spacklet, speciellt om hålet ej är genomgående. Denna typ av PP härdar på 10 minuter.
/Anders G

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem

Inlägg av Vilse » sön 03 jul 2011, 11:49

Hej

Antar att du har ett glasfiber båt. Jag skulle ta vanlig Araldit eller Super Epoxy (finns här Classe) och föra in i hålet med det sticka, smeta runt kanterna torka av och skruva in skruvarna. Ta bara lite, så att inte beslaget limmas fast. Överflödigt tas bort med aceton. Det snabbare varianten härdar på en halvtimme. Är hålet stort kan du blanda sågspån i så att det blir en smet och sedan när det härdat borra ett nytt hål. Jag tycker epoxilim sugs upp i laminatet bättre än PP och fuktisolerar glasfibern bättre. Vill du vara riktigt noga kan du lossa beslag när det härdat och lägga Sika mellan för att hindra funktinträngning. Torka med Aceton.

Ulf.Ason
Guldmedlem

Inlägg av Ulf.Ason » sön 03 jul 2011, 11:58

Vanlig spruta, som kan köpas på apoteket, brukar vara bra om man använder flytande plast och behöver få i plasten nere i hålet.
Tinúviel - en OC35 ketch

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » sön 03 jul 2011, 15:48

Jag har haft motsvarande problem med självgängade skruv i sandwich-däck til luckgaraget. Med dom är där risk för vattenintrång i sandwichmaterialet, och efter en rad år får man byte upp i dimension for att skruvarna skall hålla. Jag gjorde den radikale lösningen:
Gjorde ett antal rostfri M10 bultar (gängade stycken, 10mm långa) med ett hål med M5 gänga. I däcket gjordes hål med M10 gänga, och i dom blev bulterna isatt i epoxy. Och då är fästet av luckgaraget med vanlig M5 skruv, håller evigt :D och är vattentät :D
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

hansstefan
Erfaren medlem

Inlägg av hansstefan » mån 04 jul 2011, 16:36

Tack för tipsen!! Blir att prova med att peta ner super epoxy och hoppas att jag inte limmar fast beslaget alltför hårt i däcket om man nu skulle vilja ta bort någon gång...

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » tis 05 jul 2011, 07:07

Doppa skruven i paraffinolja innan du skuivar in den så kommer du att kunna få ut den sedan.

Skriv svar