Toalettrekommendationer/tester?
Re: Toalettrekommendationer/tester?
[quote="Eilean" Anders S uttalande andas en viss skepsis mot pumpen...[/quote]
Det är ju det med att avlagringar byggs upp som ställer till det i membranpumparna, klaffarna blir otäta och man får tillbakarinn och i Lavacens fall dåligt undertryck om pumpen har skit i klaffarna (backventilerna). Kolvpumpar går sönder på andra sätt, då hamnar avlagringarna på flärpar och gummidetaljer - slangar far illa i båda systemen. Jag har inte haft någon egen ägandes Lavac, men väl använt dem och en membranpump till en lågt placerad septiktank under många år har jag haft. I mitt fall är jag så nöjd man kan vara med eltoan med kvarn. Alla toaletter har sina tillsynspunkter och svagheter - Lavac är säkert alldeles utmärkt. Skall man konvertera till Lavac skall man försöka titta på så att slangdragningen blir så kort och rak som möjligt - varje meter slang rymmer i runda slängar 1,3 liter och kan man dra korta slangar till pumpen och sedan till tanken är det mycket bra. Det blir mer "pepp" i undertrycket också, om slangarna är korta. Oavsett toasystem skall man ha rent vatten i pump och slang om man bara kan och därför är korta slangar alltid värdefullt. Och så aldrig lämna båten i veckorna utan att spola toan ordentligt - då minimerar man beläggningarna.
Det är ju det med att avlagringar byggs upp som ställer till det i membranpumparna, klaffarna blir otäta och man får tillbakarinn och i Lavacens fall dåligt undertryck om pumpen har skit i klaffarna (backventilerna). Kolvpumpar går sönder på andra sätt, då hamnar avlagringarna på flärpar och gummidetaljer - slangar far illa i båda systemen. Jag har inte haft någon egen ägandes Lavac, men väl använt dem och en membranpump till en lågt placerad septiktank under många år har jag haft. I mitt fall är jag så nöjd man kan vara med eltoan med kvarn. Alla toaletter har sina tillsynspunkter och svagheter - Lavac är säkert alldeles utmärkt. Skall man konvertera till Lavac skall man försöka titta på så att slangdragningen blir så kort och rak som möjligt - varje meter slang rymmer i runda slängar 1,3 liter och kan man dra korta slangar till pumpen och sedan till tanken är det mycket bra. Det blir mer "pepp" i undertrycket också, om slangarna är korta. Oavsett toasystem skall man ha rent vatten i pump och slang om man bara kan och därför är korta slangar alltid värdefullt. Och så aldrig lämna båten i veckorna utan att spola toan ordentligt - då minimerar man beläggningarna.
Anders S
-
yachtolivia
- Trogen medlem
Jabsco Quiet Flush
Elektrisk, 12V 30A
10 år, dagligt användande året runt.
Bytte elmotorn i höstas, - lät illa. 1000 kr, 20 min arbete.
Bytte dasslocket i höstas färgen delvis borttvättad, - såg "dassigt" ut.
Inget övrigt underhåll.
Obs denna toalett kräver tryckvatten. Jag har monterat en ventil så att det går att växla mellan färskvatten och sjövatten. Färskvatten används i hamn med vattenmöjlighet. Alla toaletter mår bäst av färskkvatten.
Elektrisk, 12V 30A
10 år, dagligt användande året runt.
Bytte elmotorn i höstas, - lät illa. 1000 kr, 20 min arbete.
Bytte dasslocket i höstas färgen delvis borttvättad, - såg "dassigt" ut.
Inget övrigt underhåll.
Obs denna toalett kräver tryckvatten. Jag har monterat en ventil så att det går att växla mellan färskvatten och sjövatten. Färskvatten används i hamn med vattenmöjlighet. Alla toaletter mår bäst av färskkvatten.
Vilken jvla skittråd...
Jabsco har en modell som heter Rock 'n Roll... eller,som kinesen sa... Lock 'n Loll.. eller om det var Twist 'n shout?
Nä.. den hette visst "Twist and Lock".. den verkar bra, den står på min inköpslista.
/T
Jabsco har en modell som heter Rock 'n Roll... eller,som kinesen sa... Lock 'n Loll.. eller om det var Twist 'n shout?
Nä.. den hette visst "Twist and Lock".. den verkar bra, den står på min inköpslista.
/T
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag tycker det är obegripligt att ens överväga manuella toaletter med all den jävelskap de kan ställa till. "Ja men det är inga problem bara man stoppar skitpapperet i en konsumkasse"... Elektrisk Jabsco, lättanvänt tom för landkrabbor, aldrig stopp, aldrig problem. Med tank över vattenlinjen behövs ingen pump för tömning. Och herr Gunnar S, man kan använda dem och spola var femte sekund dygnet runt. Eldass kostar ju knappt nåt nu heller. Köp elektriskt, det är bäst.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Har bestämt för mig att du sagt att elektriska stolen låter som bara f-n... När den gamle mannen måste göra sitt kl 04 - behov.. så väcker han viken? Eller...?Guitar Nilsson skrev:Jag tycker det är obegripligt att ens överväga manuella toaletter med all den jävelskap de kan ställa till. "Ja men det är inga problem bara man stoppar skitpapperet i en konsumkasse"... Elektrisk Jabsco, lättanvänt tom för landkrabbor, aldrig stopp, aldrig problem. Med tank över vattenlinjen behövs ingen pump för tömning. Och herr Gunnar S, man kan använda dem och spola var femte sekund dygnet runt. Eldass kostar ju knappt nåt nu heller. Köp elektriskt, det är bäst.
Nä.. jag kör manuellt och papperslöst. Har en rulle HBP till hands på muggen och har haft så i säkert 20 år, utan att uppleva vare sig besvär eller problem. Däremot har jag köpt, men ännu inte orkat montera, en elektrisk toatanktömningspump (en Jabsco), för att kunna smygtömma tanken i sjön när ingen ser på... en liten tryckknapp, dold i sittbrunnen, som man kan sitta och fjärta ut lite med... Då och då.
/T
De vanliga eltoaletterna (med kvarn) låter ordentligt, men man väcker inte hela viken, bara de ombord. Yachtolivias model (med extern pump) är i så fall tystare. En handjagad kan man pumpa litet försiktigt och enklare smyga med, så är det.
Anders S
Hur är det med spolmänden? Fyller inte en elektrisk tanken snabbare? Jag har bara 24L så det gäller att hushålla med spolvattnet när hålltanken är inkopplad.Guitar Nilsson skrev:Jag tycker det är obegripligt att ens överväga manuella toaletter med all den jävelskap de kan ställa till. "Ja men det är inga problem bara man stoppar skitpapperet i en konsumkasse"... Elektrisk Jabsco, lättanvänt tom för landkrabbor, aldrig stopp, aldrig problem. Med tank över vattenlinjen behövs ingen pump för tömning. Och herr Gunnar S, man kan använda dem och spola var femte sekund dygnet runt. Eldass kostar ju knappt nåt nu heller. Köp elektriskt, det är bäst.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Det låter ungf lika som den sjövattenpump jag har i pentryt. (till färskvattnet har jag en cirkpump jag hade över, den är nästan ljudlös) Men det finns ju tysta elskithus med. Grejen är ju att de har nästan inga delar alls som kan krångla. Impeller som suger in spolvattnet är en lika som sitter i Yanmar GM30, och i motorn håller den i åratal. Det lilla den får snurra i dasset är ju ingenting.T skrev:Har bestämt för mig att du sagt att elektriska stolen låter som bara f-n... När den gamle mannen måste göra sitt kl 04 - behov.. så väcker han viken? Eller...?Guitar Nilsson skrev:Jag tycker det är obegripligt att ens överväga manuella toaletter med all den jävelskap de kan ställa till. "Ja men det är inga problem bara man stoppar skitpapperet i en konsumkasse"... Elektrisk Jabsco, lättanvänt tom för landkrabbor, aldrig stopp, aldrig problem. Med tank över vattenlinjen behövs ingen pump för tömning. Och herr Gunnar S, man kan använda dem och spola var femte sekund dygnet runt. Eldass kostar ju knappt nåt nu heller. Köp elektriskt, det är bäst.
Nä.. jag kör manuellt och papperslöst. Har en rulle HBP till hands på muggen och har haft så i säkert 20 år, utan att uppleva vare sig besvär eller problem. Däremot har jag köpt, men ännu inte orkat montera, en elektrisk toatanktömningspump (en Jabsco), för att kunna smygtömma tanken i sjön när ingen ser på... en liten tryckknapp, dold i sittbrunnen, som man kan sitta och fjärta ut lite med... Då och då.
/T
Manuella skithus är inte ljudlösa de heller. Man kan direkt räkna ut när nån har skitit, det frenetiska pumpandet avslöjar direkt... Tom den gamle bakåtsträvaren Captren G tog sunt förnuft till sig och monterade en elektrisk stol i sin IW31, även han är helnöjd.
Vi som skiter elektriskt och problemfritt blir bara fler och fler. Min fru, barn o alla jag känner skulle fan inte följa med ut på sjön om de måste stoppa skitpapperet i en påse, där det antagligen redan fanns väl använda skitpapper. I eltoan surrar det till, sen är både skit och papper förvandlat till vätska.
El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El! El!
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Spolmängden, frågar Vilse om: Den kan bli (blir, som regel) mindre i en eltoa. Kvarnen gör att "det stora" transformeras till en sorts halvlytande smet omgående, och detta spolas lättare vidare. Notera att man i en eltoa vanligen går ner till 25 mm utloppsslang! Poängen är att man måste spola ut allt avloppet till tanken och det är slangvolymen efter det att bajset är utspolat som styr hur länge man behöver spola med rent vatten. Om en vanlig toa gör av med ca tre fyra liter (mer än man tror, som regel) så behöver eltoan mindre. Man kan förstås inte spola hur litet som helst ändå, för det behövs vatten i hålltanken för att den inte skall slamma igen. Men kvarnen löser (haha) också en del av de problemen.
Jag är också elkonvertit.
Jag är också elkonvertit.
Anders S
Jag bytte pumphus till ett Twist'n lock, eller vad de nu kallar det. Såvitt jag begriper hindras avloppsvattnet att rinna tillbaka med hjälp av en stång som trycker mot gummimembranet. Känns inte helt övertygande tycker jag, men det fungerar ju fint. Inloppet tätas genom vridningen av stången.
Tyvärr upptäckte jag på väg till Läsö, att jag inte fått tätt mellan huset och skitslangen. Det droppade lite. Mindre kul att ge sig på och kränga av slangen och pilla med att få dit slangklämman på ett bättre sätt i sjögång. Det är trångt.
Tur att jag inte läste Anders beskrivning av konsistensen på fekalierna innan jag började med jobbet.
Jabscon med blå skylt satt i båten då vi köpte den 2004. Den började läcka i pumpstången i fjol, därav bytet till Twistern. Vi använder papper av den speciella sort som enkelt löser upp sig. Pappret spolas ned som vanligt. Att ha en påse för brunrandigt papper känns fullständigt främmande. En sådan pås-ordning måste betraktas som perversion av värsta sort.
Den enda gång vi haft stopp i tanken, som töms med självfall, var när två tonsårsflickor använde toaletten flitigt under en vecka på Läsö. Med vanligt toa-papper.
Skulle jag bygga en toatankinstallation skulle jag se till att man kunde använda ett rensband från förslagsvis ett däcksbeslag för att få bbukt med stopp. Och korta slangar.
mvh Sven-Barry (inblåst på Läsö några timmar till)
Tyvärr upptäckte jag på väg till Läsö, att jag inte fått tätt mellan huset och skitslangen. Det droppade lite. Mindre kul att ge sig på och kränga av slangen och pilla med att få dit slangklämman på ett bättre sätt i sjögång. Det är trångt.
Tur att jag inte läste Anders beskrivning av konsistensen på fekalierna innan jag började med jobbet.
Jabscon med blå skylt satt i båten då vi köpte den 2004. Den började läcka i pumpstången i fjol, därav bytet till Twistern. Vi använder papper av den speciella sort som enkelt löser upp sig. Pappret spolas ned som vanligt. Att ha en påse för brunrandigt papper känns fullständigt främmande. En sådan pås-ordning måste betraktas som perversion av värsta sort.
Den enda gång vi haft stopp i tanken, som töms med självfall, var när två tonsårsflickor använde toaletten flitigt under en vecka på Läsö. Med vanligt toa-papper.
Skulle jag bygga en toatankinstallation skulle jag se till att man kunde använda ett rensband från förslagsvis ett däcksbeslag för att få bbukt med stopp. Och korta slangar.
mvh Sven-Barry (inblåst på Läsö några timmar till)
Har också en Wilcox Head Mate.
Senast (kanske 8 år sedan) var Swednautic åf i Swe, 031-288000. Fick bra service av dem på mässan vill jag minnas, en dräneringsskruv gratis då jag nämnde att min spruckit.
Har bytt pump (kanske 6 år sedan) och toam har skött sig sedan dess.
Senast (kanske 8 år sedan) var Swednautic åf i Swe, 031-288000. Fick bra service av dem på mässan vill jag minnas, en dräneringsskruv gratis då jag nämnde att min spruckit.
Har bytt pump (kanske 6 år sedan) och toam har skött sig sedan dess.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!