Rimligt pris Maxi 68

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Landkrabban
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 06 jun 2011, 08:56

Rimligt pris Maxi 68

Inlägg av Landkrabban » mån 06 jun 2011, 19:35

Är helt novis när det gäller båtar men funderar på att skaffa en Maxi 68 och börja segla.

Undrar om det är någon som nyligen har köpt en Maxi 68 och kan berätta vad ni betalade för båten inklusive lite info om årsmodell, segel, motor mm. Även intressant om det finns andra som liksom jag funderar på att köpa en sådan men har större seglingsvana och därmed en bra uppfattning om vad som är ett rimligt pris.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Rimligt pris Maxi 68

Inlägg av AndersGustafsson » mån 06 jun 2011, 19:40

Öh... Har du kollat på "båtfakta" här? Där brukar finnas prishistorik. :D
/Anders G

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Rimligt pris Maxi 68

Inlägg av Anders » mån 06 jun 2011, 21:23

Du hittar Maxi 68 med prisstatistik på http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=907
Under båtfakta på sailguide hittar du över 6.000 begagnatpriser (genomförda affärer)

Trenden är nedåtgående just nu på begagnatpriser...

/Anders Längnäs
webmaster

Landkrabban
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 06 jun 2011, 08:56

Re: Rimligt pris Maxi 68

Inlägg av Landkrabban » sön 12 jun 2011, 08:35

Tack, jag känner till prisstatistiken här på Sailguide men den baserar sig under senaste åren på väldigt få affärer så enligt mig är den inte till någon hjälp. Man kan ta ett genomsnitt på priset av all de utannonserade 68:or som finns på Blocket men då ska man veta att max en båt på tio verkar bli såld. Detta indikerar att det faktiska marknadspriset borde ligga ganska mycket lägre men frågan är hur mycket lägre. Vad tror ni om att använda genomsnittet minus15-35% som ett riktmärke för vad som är rimligt att betala beroende på skick, utrustning, motor etc?

Landkrabban
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 06 jun 2011, 08:56

Re: Rimligt pris Maxi 68

Inlägg av Landkrabban » sön 12 jun 2011, 08:47

Gjorde en snabb genomgång baserat på alla för närvarande aktuella annonser på Blocket. Resultatet är att genomsnittspriset ligger på ca 37000. Om jag sedan räknar med ett spann på 15-35% lägre faktiska försäljningspriser ger det ett prisintervall mellan ca 24000-31500.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Rimligt pris Maxi 68

Inlägg av toaen » sön 12 jun 2011, 09:04

Landkrabban skrev:Gjorde en snabb genomgång baserat på alla för närvarande aktuella annonser på Blocket. Resultatet är att genomsnittspriset ligger på ca 37000. Om jag sedan räknar med ett spann på 15-35% lägre faktiska försäljningspriser ger det ett prisintervall mellan ca 24000-31500.
När du en gång skall sälja den båt som du eventuellt genom ett "skambud" får köpt - hur resonerar du beträffande prisbilden då?

Kommer du att sätta ett pris som är 15 - 35% lägre än medelpriset på blocket vid tillfället?
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Landkrabban
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 06 jun 2011, 08:56

Re: Rimligt pris Maxi 68

Inlägg av Landkrabban » sön 12 jun 2011, 09:39

toaen skrev:
Landkrabban skrev:Gjorde en snabb genomgång baserat på alla för närvarande aktuella annonser på Blocket. Resultatet är att genomsnittspriset ligger på ca 37000. Om jag sedan räknar med ett spann på 15-35% lägre faktiska försäljningspriser ger det ett prisintervall mellan ca 24000-31500.
När du en gång skall sälja den båt som du eventuellt genom ett "skambud" får köpt - hur resonerar du beträffande prisbilden då?

Kommer du att sätta ett pris som är 15 - 35% lägre än medelpriset på blocket vid tillfället?
Antagligen inte men jag får kalkylera med att jag kan behöva gå ner till ett pris i det intervallet om jag vill få båten såld. Båtmarknaden är som vilken marknad som helst dvs den styrs av utbud och efterfrågan. Hade priserna på Blocket varit i "marknadsnivå" så hade båtarna sålts förhållandevis snabbt och speciellt nu när det är högsäsong. Som jag skrev tidigare så verkar det bara vara ca en av tio annonser där priset ligger på rätt nivå med hänsyn till objektet och båten därmed blir såld strax efter att annonsen publicerats.

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: Rimligt pris Maxi 68

Inlägg av callisto » sön 12 jun 2011, 09:42

Maxi 68 är såpass gammal att priset helt övergått till att bero på respektive exemplars skick och utrustningsnivå.
Mellan 24 till 44 kkr från normal- till toppskick.
Prut-spannet kan väl ligga på 10% av utropspriset utan att någon säljare lägger på luren.

Begagnat ligger kvar allt längre tid senaste åren så ett ännu lägre bud på en båt som legat ute länge till försäljning är inte orimligt. Det kostar ibland mer per år i avgifter för säljaren att ha en såpass billig båt kvar än att gå ned lite till i pris för att få båten såld snabbt. Just för Maxi68 kan man mht utbudet säkert pruta lite extra eller få med lite mer utrustning, vinter-/vårunderhåll, sjösättning/upptagning, på-/avmastning, e. dy. i köpet.
En oöm och trevlig nybörjarbåt med god volym för sin storlek förutsatt man accepterar 70-talets camping-standard.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rimligt pris Maxi 68

Inlägg av Anders S » sön 12 jun 2011, 12:22

Blocketpriser är litet vanskligt att gå på, men grundregeln är "den billigaste sätter riktpriset". Det ju ett rätt bra utbud av båtar som är prissatta till runt 30 - det låter ju inte helt orimligt som utgångspris för ett anständigt skött exemplar. Glöm inte att bra (nyare) segel har ett reellt mervärde (men långt från nypriset), liksom en nyare motor. Det viktiga i prisklassen är sedan att ingenting i övrigt fattas eller är helt oanvändbart - behöver du till exempel nya dynor eller klä om dem den blir det oproportioneligt dyrt. Orginalsegel på en 30 år gammal båt är inte heller mycket att ha.
Anders S

Skriv svar