Har ni bra förslag på lim/fästmassa till att fästa gummibiten som täcker drevgenomföringen mot skrovet? Jag bytte bälgen förra året och satte dit ett nytt gummi och använde Sika som fäste. Gummit lossnade och hade inte ett endaste spår efter Sikan på sig. Däremot satt all Sika kvar på skrovet.
Glad Påsk på er alla!!
/P
Lämplig fästmassa till gummibiten runt 120S
Re: Lämplig fästmassa till gummibiten runt 120S
Jag är ganska säker på att man rekommenderar kontaktlim.
Jag har ett brottar-kontaktlim av PU-typ som jag tänkte använda till min gummiplatta.
Jag har ett brottar-kontaktlim av PU-typ som jag tänkte använda till min gummiplatta.
Alla borde ha skägg
Vi monterade en ny motor och fick rådet att montera gummiläppen med just sikaflex. Jag var tveksam men det har fungerat mycket bra. Tror att man måste vara mycket noggrann med att göra rent. Viktigt är att man lägger på rikligt och ser till att sikan är jämt fördelad. För att sikaflexen skall fastna ordentligt tog vi ett grovt sandpapper och sandpapprade på gummit runt om. Runt kanterna drar vi med fingret så att sikaflexen lägger sig i skarven mellan gummi och skrov.
Efter en seglings säsong sitter gummit kvar perfekt utan någon tendens till att lossna.
Några bilder under rubriken: Gummiläpp
http://wasa55.plars.org/projekt/engine.html
Lycka till !
Efter en seglings säsong sitter gummit kvar perfekt utan någon tendens till att lossna.
Några bilder under rubriken: Gummiläpp
http://wasa55.plars.org/projekt/engine.html
Lycka till !
Sikaflex finns av flera kvalisorter, alla fäster inte lika starkt till allting. Sedan används primer av olika sorter för olika material för att öka fästförmågan. Att det till att börja med (innan smeten läggs på enligt mer eller mindre invecklad procedur) skall vara minutiöst rengjort och helt torrt är också ett krav. Annars kan man bli besviken.
Den stora fördelen (ibland) med kontaktlim är annars att det hugger direkt. Har man till exempel ingen bra lösning för att hålla gummiplattan mot skrovet kan man till exempel glömma lim som biter mycket bra, men som tar tid.
Den stora fördelen (ibland) med kontaktlim är annars att det hugger direkt. Har man till exempel ingen bra lösning för att hålla gummiplattan mot skrovet kan man till exempel glömma lim som biter mycket bra, men som tar tid.
Anders S