Kulventil direkt på bottengenomföring eller...?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Knuud
Erfaren medlem

Kulventil direkt på bottengenomföring eller...?

Inlägg av Knuud » sön 27 mar 2011, 08:57

Hej

Jag skulle behöva sätta en 45 graders rörvinkel mellan bottengenomföringen och kulventilen. Frågan är om det är godkänt?

/Håkan
Scampi #429 Ellida

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Kulventil direkt på bottengenomföring eller...?

Inlägg av Lasse L » sön 27 mar 2011, 14:03

Jag skulle valt att sätta en T-kran direkt på genomföringen.
Fördelar: lätt att dränera sjövattensidan, enkelt att koppla en spolslang för renspolning.
I stängt läge töms "kulan" på vatten ingen frysrisk.
http://lasselundell.se/page6.html
bottenkran90.jpg

Knuud
Erfaren medlem

Inlägg av Knuud » sön 27 mar 2011, 18:00

Det där är en kanonbra ide till motorn. I mitt fall är det tömningen av septictanken som det gäller. Jag var ju inte särskillt tydlig, så jag fattar att det kan bli svar om fel saker. Tack iallafall, Lasse.
Saken är den att jag skulle behöva vinkla undan kulventilen med en 45 graders böj pga platsbrist. Men jag vill ju inte göra något som inte är säkert och som försäkringsbolagen kan ha synpunkter på.
Vad tror ni?

/Håkan
Scampi #429 Ellida

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » sön 27 mar 2011, 20:04

Jag skulle inte ligga sömnlös för en 45-gradersböj på en genomföring. Möjligen skulle jag fundera över alternativ om båten ligger i sjön vintertid.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 27 mar 2011, 20:27

Eilean skrev:Jag skulle inte ligga sömnlös för en 45-gradersböj på en genomföring. Möjligen skulle jag fundera över alternativ om båten ligger i sjön vintertid.
Bör inte vara något problem. Det fryser innifrån och ut. Ev. frysning i 45 gradaren börjar under kranen och ingen sprängverkan uppstår eftersom isen sakta trycker ut vattnet.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » sön 27 mar 2011, 20:44

Lasse L skrev:
Eilean skrev:Jag skulle inte ligga sömnlös för en 45-gradersböj på en genomföring. Möjligen skulle jag fundera över alternativ om båten ligger i sjön vintertid.
Bör inte vara något problem. Det fryser innifrån och ut. Ev. frysning i 45 gradaren börjar under kranen och ingen sprängverkan uppstår eftersom isen sakta trycker ut vattnet.
Förmodligen har du rätt.
Men som den notoriske vinterligare jag är, som vägrar sätta tillit till elvärme, skulle jag ändå helst se rakast och kortast möjliga sträcka mellan kran och hav.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 27 mar 2011, 21:14

Eilean skrev:
Lasse L skrev:
Förmodligen har du rätt.
Men som den notoriske vinterligare jag är, som vägrar sätta tillit till elvärme, skulle jag ändå helst se rakast och kortast möjliga sträcka mellan kran och hav.
Ligger själv i sjön sedan 12 år. Kör båten tills isen sätter stopp. Varit infrusen hela vintern.
Kulan i ventilerna är den svaga punkten.
På de ventiler som är stängda "hela" vintern blåser jag ur vattnet innan de stängs.
Kylvattenintagets kran/"kula" fyller jag med glykolblandning.
Sumloggens wire, som är fylld med vatten, har jag inte gjort något åt. Litar på att den fryser inifrån och ut.
Har hittils aldrig orsakat problem, förutom att den inte fungerar pga. fastfrusen wire.
Ligger utan värme, men med bra ventilation. Litar inte på att spänning finns hela vintern.
I morgon skall årets premiärtur ske. "Isbrytare" bröt upp i fredags. http://seniorseglarna.se/bogserbatar-fi ... rbatar.htm
Segelbåten får vänta någon månad.
isbryt2.jpg

Skriv svar