Nya segel
Nya segel
Hej
Jag funderar på att köpa nya segel till min Inferno 31a. Det är första gången jag ska köpa nya segel så jag har en hel del funderingar som jag gärna tar emot åsikter på. Utgångsläget är att jag vill ha segel med bra prestanda men samtidigt tacksamma att hantera. Jag tittar både på storsegel och rullgenua.
1. Val av material - är det värt att gå upp på någon form av laminat, hur stor är skillanden i tålighet och lämpar sig ett visst material bättre till ett visst segel?
2. Tillskärning - Skillnad mellan crosscut och radial samt om vinsten av en viss tillskärning är större på ett visst segel?
3. Leverantör - Har tittat främst på svenska och polska segelmakare. Skillnad i kvalitet, saker att tänka på samt erfarenheter (gärna tipps på segelmakare).
Ska bli intressant att höra era åsikter och erfarenheter.
Henrik
Jag funderar på att köpa nya segel till min Inferno 31a. Det är första gången jag ska köpa nya segel så jag har en hel del funderingar som jag gärna tar emot åsikter på. Utgångsläget är att jag vill ha segel med bra prestanda men samtidigt tacksamma att hantera. Jag tittar både på storsegel och rullgenua.
1. Val av material - är det värt att gå upp på någon form av laminat, hur stor är skillanden i tålighet och lämpar sig ett visst material bättre till ett visst segel?
2. Tillskärning - Skillnad mellan crosscut och radial samt om vinsten av en viss tillskärning är större på ett visst segel?
3. Leverantör - Har tittat främst på svenska och polska segelmakare. Skillnad i kvalitet, saker att tänka på samt erfarenheter (gärna tipps på segelmakare).
Ska bli intressant att höra era åsikter och erfarenheter.
Henrik
Re: Nya segel
Hej
På en sådan båt , som har såpass mycket segel och ett storsegel som är rejält stort ,skulle jag valt ett bättre material i seglen , definitivt i storseglet,En laminat duk som är triradial skuren töjer sig mindre och håller formen bättre , Valet av segelmakare har i de fallen jag köpt nya segel , hamnat på att de känner till båttypen lite grann , samt att det är bra att ha närhet till segelmakaren, Annars tror jag att de kändare segelmakarna levererar bra produkter
//Johan
På en sådan båt , som har såpass mycket segel och ett storsegel som är rejält stort ,skulle jag valt ett bättre material i seglen , definitivt i storseglet,En laminat duk som är triradial skuren töjer sig mindre och håller formen bättre , Valet av segelmakare har i de fallen jag köpt nya segel , hamnat på att de känner till båttypen lite grann , samt att det är bra att ha närhet till segelmakaren, Annars tror jag att de kändare segelmakarna levererar bra produkter
//Johan
Det beror på hur du seglar.
Seglar du mest i vackert väder och med vinden i ryggen spelar det ingen större roll.
MEN vill du segla i lite hårdare väder och kryssa så är det värt pengarna.
Det är ju trots allt motorn och det är ju därför vi seglar...
Vad är det värt att segla 0,5 knop fortare och 5 grader högre på kryssen?
Nu är jag ingen expert på segel men ibland kan man se ett nytt segel och det ser sådär ut, inte roligt.
Ett nytt bra segel så får man en WOW-upplevelse
En bra relation till segelmakare är guld värd, likaså goda referenser av någon i ditt kontaktnät.
Ett bra segel skall vara:
Lätt - Lättare att hissa
Starkt - Håller formen längre
Tåligt - Tål att hanteras på en båt
Lycka till /
Seglar du mest i vackert väder och med vinden i ryggen spelar det ingen större roll.
MEN vill du segla i lite hårdare väder och kryssa så är det värt pengarna.
Det är ju trots allt motorn och det är ju därför vi seglar...
Vad är det värt att segla 0,5 knop fortare och 5 grader högre på kryssen?
Nu är jag ingen expert på segel men ibland kan man se ett nytt segel och det ser sådär ut, inte roligt.
Ett nytt bra segel så får man en WOW-upplevelse
En bra relation till segelmakare är guld värd, likaså goda referenser av någon i ditt kontaktnät.
Ett bra segel skall vara:
Lätt - Lättare att hissa
Starkt - Håller formen längre
Tåligt - Tål att hanteras på en båt
Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

Äntligen ligger HP:n på Råå
Den vanliga uppfattningen är att laminatsegel håller formen bättre och längre, men när de väl ÄR slut (efter minst 7-10 år eller så) så kan det gå mycket fort när laminatet släpper. "Vanliga" segel (dacron) försämras märkbart efter bara några säsonger, men sedan dröjer det länge innan de går sönder så de blir trasor eller brister. Tycker man det är roligt att segla, så välj ett bra "cruisinglaminat" eller kanske litet finare ändå. Tycker jag.
En segelmakare som har koll på båtttypen är nästan nödvändigt om man vill ha ut det där sista. Duktiga och erfarna segelmakare kan sy till "okända" båtar också, men då tar de reda på alla viktiga parametrar. Eftersom din båttyp hette Crown 31 tidigare och Inferno 31 bör vara mycket lik skall det inte vara något bekymmer.
En segelmakare som har koll på båtttypen är nästan nödvändigt om man vill ha ut det där sista. Duktiga och erfarna segelmakare kan sy till "okända" båtar också, men då tar de reda på alla viktiga parametrar. Eftersom din båttyp hette Crown 31 tidigare och Inferno 31 bör vara mycket lik skall det inte vara något bekymmer.
Anders S
Som ett tillägg till frågeställningarna ovan undrar jag har man får tag på exakta max måtten på förlik, akterlik och underlik.
Mvh
Henrik
Mvh
Henrik
Antingen har båten en ritning, som byggaren förhoppningsvis har följt, eller så mäter man på den aktuella båten. Bara för att förstärka: En seriös segelmakare syr antingen entypssegel på klassens maximala mått eller (one-off) så är de mycket noga med att ta eller be att få alla kritiska mått på båten. En liten ful-genväg som man kan se ibland är när segelmakaren syr one-off-segel en smula kortare än de nominella måtten. Det senare hade jag närmast väntat mig om man köper segel från någon postorder-segelmakare, just för att seglet på sätt garanterat passar. Två cm kortare än mätmärket kräver ingen åtgärd, men två cm längre...Henrik_S skrev:Som ett tillägg till frågeställningarna ovan undrar jag har man får tag på exakta max måtten på förlik, akterlik och underlik.
Mvh
Henrik
Anders S
Jag tycker att ett minimikrav man bör ställa om man köper segel från svenska segelmakare är att dom skickar en säljare till båten och tar alla väsentliga mått. Inga konstigheter att få dom att göra det de gånger jag köpt heller för den delen, snarare normalförfarande. Köper man lite dyrare varianter så är det nästan lika naturligt att dom följer med ut och provkör trasorna första gången men det låter inte som du strävar efter att gräva så stora hål i plånbokenHenrik_S skrev:Som ett tillägg till frågeställningarna ovan undrar jag har man får tag på exakta max måtten på förlik, akterlik och underlik.
Mvh
Henrik
Ang. material så laminat alla gånger om du frågar mig. Är det ens någon prisskillnad mellan de enklare laminaten och bra dacron nuförtiden? Känslan när ens 2 år gamla dacronsegel börjar säcka ihop är INTE rolig! Skärningen tycker jag att du ska rådgöra med designer och säljare från loftet! Beror på en rad parametrar; segeltyp, segelyta, materialval, priskänslighet i någon mån...
Du pratar polska eller svenska loft, överväg hybrider typ Boding eller Rolly Tasker. Sverigebaserade säljkontor och reparationsloft med utlandsbaserade "tillverkningsenheter".
Har man en något ovanlig båt eller en båt som är modifierad tar man fram långa måttbandet och mäter själv. Som vanligt gäller "...ju mer noggrann man är med förarbetet, desto bättre blir slutresultatet...": http://www.se.northsails.com/K%C3%B6paS ... fault.aspxHenrik_S skrev:Som ett tillägg till frågeställningarna ovan undrar jag har man får tag på exakta max måtten på förlik, akterlik och underlik.
Mvh
Henrik
Alternativt ber segelmakaren hjälpa till.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Jo det verkar som att det bara är att ta fram måttbandet. Inte så överraskande men jag hoppas fortfarande på att någon vänligt sinnad Inferno ägare hör av sig så man får något att jämföra med.
När det gäller valet av segelmakare är jag intresserad av erfarenheter från "postorder" segel. Faktum verkar ju vara att jag får både genua och stor till samma pris som jag av en svensk segelmakare får en stor. Frågan är ju om det är i livslängd som seglen skiljer sig eller om de helt enkelt är sämre segel rakt igenom? Någon som har goda eller dåliga erfarenheter på området? Jag menar, om seglen seglar lika bra men slits snabbare så kan jag ju helt enkelt byta oftare och ändå gå plus (givet att de inte blir dåliga mer än dubbelt så fort).
Henrik
När det gäller valet av segelmakare är jag intresserad av erfarenheter från "postorder" segel. Faktum verkar ju vara att jag får både genua och stor till samma pris som jag av en svensk segelmakare får en stor. Frågan är ju om det är i livslängd som seglen skiljer sig eller om de helt enkelt är sämre segel rakt igenom? Någon som har goda eller dåliga erfarenheter på området? Jag menar, om seglen seglar lika bra men slits snabbare så kan jag ju helt enkelt byta oftare och ändå gå plus (givet att de inte blir dåliga mer än dubbelt så fort).
Henrik
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Hej,
Du kan kolla med Finngulf för dom hade en del uppgifter vad gällde Crown 31:an, om nu inte riggen är förändrad - men kolla själv som egenkontroll om du bestälelr postordersegel.
Jag tycker som många övriga att det är cruisinglaminat som gäller, bl a för att det är betydligt lättare att hissa, Har en störra variant av din båt, och fick med ett thailandsegel i dacron med standardskärning - tungt som f-n, men håller ännu. Jag hade inte valt det seglet om jag köpt nytt själv.
Har för tidigare båt köpt av Boding, och till denna av North, och har varit nöjda med båda.
//Mats
Du kan kolla med Finngulf för dom hade en del uppgifter vad gällde Crown 31:an, om nu inte riggen är förändrad - men kolla själv som egenkontroll om du bestälelr postordersegel.
Jag tycker som många övriga att det är cruisinglaminat som gäller, bl a för att det är betydligt lättare att hissa, Har en störra variant av din båt, och fick med ett thailandsegel i dacron med standardskärning - tungt som f-n, men håller ännu. Jag hade inte valt det seglet om jag köpt nytt själv.
Har för tidigare båt köpt av Boding, och till denna av North, och har varit nöjda med båda.
//Mats
Scanner 391 nr 142
Tack för tippset Mats. Du får väl hänga med på en tur när det nya stället är på så får du uttala dig om du märker någon skillnad mot tidigare. 
Jag kommer framåt med mitt projekt och är snart redo att beställa. En sak som oroar mig är dock mitt P mått. Jag har ett ORC certifikat för min båt som säger att P=12,515m vilket stämmer väl med min mätning jag utförde, d v s hissa upp ett snöre i fallet tills det tog stopp och sedan mäta längden på snöret ner till halshorns infästningen.
Förvirringen uppstår när jag mäter min nuvarande stor och ytterligare en gammal stor. Mastliken på dessa är 12,05 resp 11,9. Visst de är något slarvigt mätta och inte utsträckta ordentligt men det skiljer så pass mycket mot mitt P värde. Är det någon som har en vettig förklaring till detta? Det jag vet om förra ägaren var att han tävlade och jag har svårt att tro han körde med mindre segel än vad han behövde.
Slutfrågan är givetvis vilket mått jag ska våga ta på mitt mastlik? Hur mycket spel behöver jag ha från mitt maximala P mått?
Henrik
Förvirringen uppstår när jag mäter min nuvarande stor och ytterligare en gammal stor. Mastliken på dessa är 12,05 resp 11,9. Visst de är något slarvigt mätta och inte utsträckta ordentligt men det skiljer så pass mycket mot mitt P värde. Är det någon som har en vettig förklaring till detta? Det jag vet om förra ägaren var att han tävlade och jag har svårt att tro han körde med mindre segel än vad han behövde.
Slutfrågan är givetvis vilket mått jag ska våga ta på mitt mastlik? Hur mycket spel behöver jag ha från mitt maximala P mått?
Henrik
Det segelmakaren vill veta ÄR maxmåtten mellan de punkter som är kritiska - det brukar vara var schackelpinnen sitter då du hissat fallet i topp, var halshornsfästet sitter och hur långt ut i förhållande till likrännan och avståndet därifrån till uthalsschackelns pinne då det är draget maximalt. På tävlingsbåtar och entypsbåtar (klassregler!) kan man ha mätmärken eller bestämda mått att gå på, annars gäller verkligheten i riggen. Segelmakare brukar ha pedagogiska blanketter för att ta de här måtten. När måtten är helt klarlagda syr segelmakaren seglet så att det blir "rätt". Det är absolut inget konstigt med ett storsegel som verkar vara litet kort då man mäter det på land - är det ett trimbart segel av litet "mjuk" sort så kan man töja mastliket en hel del. En bra segelmalkare har koll på detta, och kompensationen beror på vald duk och hur duken läggs ut. Du skall absolut inte pruta på något, för då prutas det två gånger, och du ger bort ett par dm segel. Tre dm på fyra meter bomlik är en dryg kvm, det vill man inte bli av med.
Har du några egna lösningar på uthal, fall, bombeslag, likrännor, travare och sådant, ta bilder och skicka med beställningen!
Har du några egna lösningar på uthal, fall, bombeslag, likrännor, travare och sådant, ta bilder och skicka med beställningen!
Anders S
Jo dom pedagogiska formulären har jag. Min oro var främst att det skiljer 35-45 cm mellan min nuvarande segel (i icke sträckt tillstånd) och vad jag fått föreslaget från segelmakarna. Men visst på 12m är inte 35 cm så mycket. Jag antar att svaret får jag när jag hissar de nya seglen första gången