Miss Switzerland aboard the Hallberg-Rassy 310 at Interboot

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Miss Switzerland aboard the Hallberg-Rassy 310 at Interboot

Inlägg av S-B A-son » lör 05 feb 2011, 00:57

Tidsenligt sätt att sälja båtar?

http://www.hallberg-rassy.com/boatshow.shtml

Undrar hur länge ms Switzerland sitter kvar med det lätta greppet om rorkulten?

mvh Sven-Barry

goph
Platinamedlem

Re: Miss Switzerland aboard the Hallberg-Rassy 310 at Interboot

Inlägg av goph » lör 05 feb 2011, 04:18

Vacker kvinna. Vad är problemet?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 05 feb 2011, 07:41

Jag tror inte det är något problem med stiliga kvinnor ombord på båtar. Det har jag erfarenhet av och har aldrig sett några negativa effekter.

Däremot kan man reflektera över vilka argument som HR anser är effektivast för att sälja båtar. Många andra tillverkare hade kanske valt att fokusera sin marknadsföring på båtens egenskaper, medan HR (uppenbarligen) sett annat som viktigare. Kan det vara ett mönster?
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » lör 05 feb 2011, 08:00

Men snälla Anders... varje tillverkare måste ju fokusera på sina egna styrkor och då just HR saknar styrkor, speciellt i skrovet, så får de istället försöka få kunden att tänka på något annat. Vad kan då vara bättre än att sätta en vacker kvinna smekandes rorkulten. Det kan ju få vilken kund som helst att tänka på annat än hammarknack, ultraljudsmätningar och borrpluggar som är kundens verkliga skyldigheter att undersöka vid leverans. :D

Digiloo
Platinamedlem

Inlägg av Digiloo » lör 05 feb 2011, 08:17

Ja HR agerar fel.

Om de vore litet street smart skulle de rigga ett lotteri och låta makarna Nordé vinna en Najad. Så skulle HR kunna få litet arbetsro sen i några år. :mrgreen:

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » lör 05 feb 2011, 09:34

Digiloo skrev:Ja HR agerar fel.

Om de vore litet street smart ....
Ja, det är väl dags för HR att bli lite street smarta för det verkar ju vara på land som deras båtar hör hemma och inte i vattnet... :D

Digiloo
Platinamedlem

Inlägg av Digiloo » lör 05 feb 2011, 10:11

Ridax skrev:Ja, det är väl dags för HR att bli lite street smarta för det verkar ju vara på land som deras båtar hör hemma och inte i vattnet... :D
Inte enligt Bekking, tingsrätten, HR eller Alandia. :wink: Och snart hovrätten...

seniorseglare
Platinamedlem

Inlägg av seniorseglare » lör 05 feb 2011, 10:19

Om inte jag misstar mig är den bilden ett par år gammal. Hon kanske helt enkelt besökte mässan och montern utan att det var något uppdrag från HR, vad vet jag?

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » lör 05 feb 2011, 10:36

Kanske det... men oavsett så använder de sig ju av henne för att sälja sina båtar eller hur? De där bilderna finns både på deras hemsida som i kundtidningar.... Man får till och med veta att hon är född 1990 och är 177cm lång... Den sista uppgiften är väl för att man skall veta att båten passar för 177cm långa personer, annars förstår jag inte riktigt varför de talar om det...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 05 feb 2011, 11:52

Om man studerar länken, så meddelas det avseende HR:s egen mässa (Öppet varv") 2011 : "Models to be announced". Det är väl ett tecken så gott som något att vi kommer att få se dessa nygamla grepp i marknadsföringen framöver.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 06 feb 2011, 10:01

Ännu än ack så spännande diskussion på Sailguide.
Tänk, jag som undrade varför så många intressanta röster försvunnit från diskussionerna.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » sön 06 feb 2011, 10:06

bosseh skrev:Ännu än ack så spännande diskussion på Sailguide.
Tänk, jag som undrade varför så många intressanta röster försvunnit från diskussionerna.
Jo, men det är ju skönt att i alla fall du hjälper till att förhöja stämningen och kvaliten på forumet med ditt intressanta inlägg... :mrgreen:

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » sön 06 feb 2011, 11:05

Bäste moderator, om nu inte trådskaparen fattar skillnad mellan klotter och båtdiskussioner själv - var snäll och flytta detta till Klotterplanket.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » sön 06 feb 2011, 11:16

stangen skrev:Bäste moderator, om nu inte trådskaparen fattar skillnad mellan klotter och båtdiskussioner själv - var snäll och flytta detta till Klotterplanket.
Bäste stangen, om du läst inläggen i tråden, vilket jag antar att du gjort, ser du säkert att en av moderatorerna deltagit i diskussionen med ett i högsta grad relevant inlägg.

Något man tyvärr inte kan säga om vare sig ditt eller bosseh's inlägg, som bägge är klockrent off topic. Får jag föreslå att du lyfter den av dig inledda diskussionen i en egen tråd. Förslagsvis på klotterplanket.

Och nu hoppas jag att fortsatta inlägg i denna tråd handlar just om hur man vill att båtar marknadsförs!

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 06 feb 2011, 12:14

Om vi diskuterar marknadsföring av båtar, vilket väl kan tänkas, så tycker jag att vi gör det här. Om vi skall driva med HR:s och MR:s faiblesse för vackra damer skall den kanske flyttas.

Jag tycker personligen det är en smula gammalmodigt och litet dumt att köra det här stuket. Det fungerar ju knappast ens på bilmässor längre. Hade flickebarnet seglat en HR eller ännu mera relevant, köpt en, så hade det väl varit en sak. Om man vill vara "politiskt korrekt" är ju beteendet hyfsat sexistiskt och bilden på fröken Schweiz i sittbrunnen, smekande rorkulten, hade utan vidare kunnat anmälas och prövas om den förekommit i svensk reklam. Om den fällts vet jag inte, den var ju ändå tämligen oskyldig.
Anders S

Skriv svar