Båtköp!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Gäst

Båtköp!

Inlägg av Gäst » tor 06 okt 2005, 18:03

Hej!
Jag undrar om det finns någon bank som lånar ut pengar med båten som säkerhet om det är ett privatköp?

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 06 okt 2005, 19:28

Hej

Fråga Steen

Calle

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » tor 06 okt 2005, 19:43

Du får kolla i tidigare trådar för att förstå Calles humor :lol:

Jag vet att vissa båthandlare hjälper till med finansieringen av privatköp mot en viss avgift. Kolla med en du känner att du kan lita på.

Svante

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 06 okt 2005, 19:45

Kanske en Steen-säker investering till vrakpris...

Seriöst:

Du får nog gå en liten omväg, via en fartygsinteckning. Rent formellt kan du fartygsregistrera även en liten båt om du är beredd att ta kostnader och besvär. Problemet med lösöre (dvs en \"båt\" - hur fin den än är) som säkerhet för lån är ju att panträtter inte kan intecknas så som man kan i fastigheter och fartyg. Bilar som säkerhet intar en mellanställning, därför att det dels finns registrering, dels finns en branschpraxis för avbetalningsköp, men då är det andra låneinstitut inblandade (ofta ett finansbolag som banken äger). Sådan finansbolag kan nog tänkas låna ut pengar mot säkerhet i båten.

Personligen tror jag att du ändå får bättre villkor i banken än på finansbolaget även om banken inte får/vill ha båten som säkerhet utan kräver borgensman.
Anders S

anti
Silvermedlem

Inlägg av anti » tor 06 okt 2005, 19:46

Jag vet inte men det skulle förvåna mig mycket om någon bank/kreditinstitut lånade ut pengar med endast båten som säkerhet. Den är ju inte mycket till säkerhet, ingen alls egentligen. Den går ju i princip att sälja samma dag utan att det registreras någonstans.

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 06 okt 2005, 19:54

Om du är intesserad av Bavaria tex.
Så har dom en massa finansieringsmetoder för sina kunder.
Du kan även få ha din båt hos en charterfirma som hyr ut den 40 veckor om året m.m.

Calle, lite mer seriös

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » tor 06 okt 2005, 21:47

I Danmark kan du kontakte www.sejlerfinans.dk och www.soefinans.dk. Ingen problen om du är svensk :P . De har i mange mange mange år finansieret båter mot pant och är inte dyrera enn banken.
Steen
Danmark

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 06 okt 2005, 21:54

Hej

Jag visste det.

Steen fixar allt

Ha en go kväll

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 06 okt 2005, 22:48

Jag kollade snabbt, och javisst, räntan verkar rätt OK. Tyvärr krävs det att båten registreras och pantbrev tas ut, och jag kan inte svara på om det går att göra som svensk i Danmark.

Men den danska båt flaggan är i så fall mycket stilig, och något får man väl göra för den goda sakens skull.
Anders S

Gäst

Båtlån

Inlägg av Gäst » fre 07 okt 2005, 02:17

Båten är redan fartygsregistrerad men i norska fartygs registret kanske kan det vara en fördel???

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 07 okt 2005, 06:24

Finansiera pantsatta fartyg är en helt egen specialitet. Du får väl tala med din bank så får de hänvisa dig vidare.

Jag föreslår litet grundforskning på egen hand, t ex om norska skeppsregistret tillåter att båten har en svensk ägare, om din bank i så fall vill syssla med fartygsfinansiering etc etc.
Anders S

Båtsman
Diamantmedlem

Inlägg av Båtsman » fre 07 okt 2005, 06:51

Jag sökte på google och det blev en hel del träffar,
http://www.google.se/search?hl=sv&q=b%C ... %3Dlang_sv

sedan får man väl diskutera detaljer med banken, angående att den är
registrerad i norge tex.

Calle C

Inlägg av Calle C » fre 07 okt 2005, 08:30

Hej

Nyfiken som jag är undrar jag vad det är för fartyg.

Båtsman nämnde fortsatta låga räntor i ett inlägg tidigare, jag håller med honom om det, som det ser ut nu kommer räntorna att vara förhållandevis låga fram till år 2015-2020. Kanske något litet tillfälligt hopp upp och ner under resan.

Calle

Jens K

Inlägg av Jens K » fre 07 okt 2005, 08:58

Du skämtar eller hur? Alltså när du förutspår ränteutvecklingen över 10-15 år???? :o

Calle C

Inlägg av Calle C » fre 07 okt 2005, 09:20

Nej, det är inget skämt.

Har följt ränteutveckling i 35 års tid.
Den låga ränta som är nu visste vi om för länge sedan och det var vi inte ensamma om att göra.

Calle

Skriv svar