Vi har haft stora problem med Facnor rullen hela sommaren. 8 av 10 gånger så fastnar den efter man rullat ungefär halvvägs, får den en aning motstånd med vinden så är helt omöjligt att få in den. Då är det bra och rulla ut och börja om med perfekt vinkel mot nålsögat. Med lätt våld och irriterande svordomar så har det med lirkande gått till slut.
För den delen har det inte heller varit klokrent när seglet ska ut, det går bra trögt. Vår gamla rulle/båt svischade det bra till så var seglet ute..och in fö den delen..
Nu när vi tog ner seglet i höstas så ser jag att det ser ut att saknas en del på svirvlen (bild), man kan se kullagret och svirvlen har inte en homogen anslutning om själva förstaget. Har inte blivit klokare på att försöka se upp till toppen för att se någon motsvarande del som ska vara där. Ser helt enkelt inte.
Ett tips jag fick från en tråd vara att släppa på seglet så det inte var så hårt uppdraget, och det hjälpte faktiskt en del. Men i det stora så har problemet kvarstått.
Är det någon som råkat ut för samma problem och tipsa om hur jag ska gå vidare? hur jag ska få ner den evetuella delen till svirveln som är kvar däruppe vet e skjutton då jag står på mastad under vintern.
Den info jag fått av Benns är att det är problem med Facnor rullar som är några år gammal. I princip bara att byta.
Vår Jeanneau är 5 år gammal och det är första året vi seglar med henne.
Se bif bild på svirvel.
Tacksam för erfarenheter.
/Steven