Facnor problem

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
SO40
Trogen medlem
Kontakt:

Facnor problem

Inlägg av SO40 » mån 06 dec 2010, 16:13

Hejsan,
Vi har haft stora problem med Facnor rullen hela sommaren. 8 av 10 gånger så fastnar den efter man rullat ungefär halvvägs, får den en aning motstånd med vinden så är helt omöjligt att få in den. Då är det bra och rulla ut och börja om med perfekt vinkel mot nålsögat. Med lätt våld och irriterande svordomar så har det med lirkande gått till slut.
För den delen har det inte heller varit klokrent när seglet ska ut, det går bra trögt. Vår gamla rulle/båt svischade det bra till så var seglet ute..och in fö den delen..

Nu när vi tog ner seglet i höstas så ser jag att det ser ut att saknas en del på svirvlen (bild), man kan se kullagret och svirvlen har inte en homogen anslutning om själva förstaget. Har inte blivit klokare på att försöka se upp till toppen för att se någon motsvarande del som ska vara där. Ser helt enkelt inte.

Ett tips jag fick från en tråd vara att släppa på seglet så det inte var så hårt uppdraget, och det hjälpte faktiskt en del. Men i det stora så har problemet kvarstått.

Är det någon som råkat ut för samma problem och tipsa om hur jag ska gå vidare? hur jag ska få ner den evetuella delen till svirveln som är kvar däruppe vet e skjutton då jag står på mastad under vintern. :roll:

Den info jag fått av Benns är att det är problem med Facnor rullar som är några år gammal. I princip bara att byta.

Vår Jeanneau är 5 år gammal och det är första året vi seglar med henne.

Se bif bild på svirvel.

Tacksam för erfarenheter.

/Steven
Bilagor
rsz_svirvel_facnor_(2).jpg
Svirvel nummer: C38 Rulle:SD 180
rsz_svirvel_facnor.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Facnor problem

Inlägg av Anders S » mån 06 dec 2010, 16:53

1. Facnor går inte lika lätt som t ex en litet mindre Furlex. Det beror på flera saker (lagertyp, t ex), men det skall inte vara som du beskriver. Men den är "styvare" i gången, och den kan inte vara hur fjäderlätt som helst, den sitter på 10 eller 12 mm wire och båt därefter, 40 fot...

2. Sådär skall inte fall-svirveln nog inte se ut. Om inte styrningen finns där (och finns hela lagret kvar?) kommer den att kantra då den är hissad i topp, och kan hugga eller låsa när som helst. Blir det bättre med mindre fallspänning pekar det i samma riktning. Jag har en liknande som din, men min svirvel ser nog litet annorlunda ut. Då kan du kanske tänka dig att ta ett par bättre närbilder och kanske också maila Facnor i Frankrike för att få en 2:nd opinion, innan du köper en snordyr reservdel. De var mycket servicemedvetna då jag kontaktade dem för att få delar till en antik rulle. Av det som fanns kvar kunde de skicka mot faktura, men allt fanns inte. Men en svirvel av kurant modell tror jag att de har på lager (med lager, om min misstanke är riktig). Kanske finns lager som reservdel?

3. Har den aldrig fungerat bra, så har den nog varit trasig hela tiden du haft båten. Är svirveln skadad kommer du aldrig att få stil på rullen, den saken är klar - det är bara att byta ut (eller, med tur, reparera).

Åtgärd: I sjön:
1: klättra upp i kran eller åk båtsmansstol (förstaget kvar på plats!) och rensa om det sitter något. Där finns antingen en "donut" på staget (eller en ögla för fallet på masten). Donuten skall i så fall vara kvar, men sitter det något under den, ett lager eller en styrning av något slag? Du behöver ha loss "trasiga delar" och skicka ner det, så det kan plockas av innan du sätter på nytt. (Har du tur och kan sätta ihop igen, gör det och köp en lott, också!)
2: dela rulle och profil ( se handboken). Ta loss rullen och staget, ta loss profilen ur rullen, byt till en hel svirvel. Den du har är nog inte hel.
3. Sätt ihop enligt handboken. Se till att ha reservskruvar till profildelarna och låsvätska tillhands.

Jag hade gjort det i sjön, det bör gå att byta på en eftermiddag. Det som gäller är att ha alla delar tillhands.
Anders S

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tis 07 dec 2010, 09:32

Min Facnor rulle är ungefär lika gammal som din (ett år äldre) men av annan modell - R100. Men SD och R är väldigt lika.
Din topsvirvel ser definitivt trasig ut! Hela innerdelen/styrningen som skall glida mot profilen verkar saknas.
Borde inte vara några problem att få tag på en ny. Men förstaget måste plockas av för att montera en ny. Jag har skruvat en hel del med min rulle sen jag köpte den - bla bytt förstaget och även flyttat ner trumman närmare däcksfästet. Så den har varit nedplockad i delar ett antal ggr.
Håller med om att Facnor KAN vara lite trögare än tex en Furlex att rulla in, men med lite teknik så är det inga problem. Du får tex INTE ha för hård spänning i genuafallet - släpp lite på fallet innan du rullar in (många båtägare spänner upp fallet på våren o rör det inte förren det är dags att plocka av seglen på hösten).
Lagringen i nyare Furlexar avlastar lagringen på ett annat sätt an vad som är fallet med Facnor.
När det är dags att reva/rulla in och om det blåser lite mer - fall av o gå med vinden istället. Mindre fladder (=slitage på seglet) och mycket lättare att rulla in seglet.
Speciellt om man "gömmer" genuan/focken bakom storseglet.

SO40
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av SO40 » tis 07 dec 2010, 10:42

Tack för era tips och råd. Då ser det ut som att förstaget måste tas ner för åtgärd. Frågan blir då om man måste masta av eller om man med mastkranen kan ner förstaget, båtstol blir väl inte aktuellt som Anders skriver. Det är bakåtsvepta spridare, har lossat akterstaget för vintertäckningen.

/Steven

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » tis 07 dec 2010, 11:17

Du bör kunna ta ner förstaget utan att lyfta av masten, men de aktersvepta spridarna är inte till någon hjälp, de ser ju bara till att masten inte faller framåt. Jag gissar att din mast står på däck och då får du ju inte heller stöttningen från genomföringen i däck så lossar du förstaget kommer masten att trilla bakåt!
Om du har ett spinnfall så går det säkert att sätta an det ordentligt till t.ex en fördäcksknap. Släpper du sedan på spänningen i toppvanten så blir nog förstaget slakt nog så du får ur riggbulten i toppen. Se bara till att du inte tappar något!

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tis 07 dec 2010, 11:52

Det går att plocka ner bara förstaget - men då jag misstänker att du har masten på däck så måste du fixa ett provisoriskt förstag för att hålla masten på plats.
Fock/genuafallet eller ett spinnfall funkar.
Tänk dock på att förstagsprofilen är som en lång o ganska ömtålig "pinne". Det är inte helt okomplicerat att få ner den utan att man riskerar knäcka profilen - i vanliga fall låter man ju mast/spridare fånga upp förstagsprofilen när man lyfter av hela masten.

Användarvisningsbild
stickanh
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av stickanh » tis 07 dec 2010, 12:27

Hej
Har du sökt igenom den här sajten?
http://www.eurospars.com/

//Stickan
Besök gärna min hemsida http://www.stickanh.se/

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 07 dec 2010, 12:34

SO40 skrev:Tack för era tips och råd. Då ser det ut som att förstaget måste tas ner för åtgärd. Frågan blir då om man måste masta av eller om man med mastkranen kan ner förstaget, båtstol blir väl inte aktuellt som Anders skriver. Det är bakåtsvepta spridare, har lossat akterstaget för vintertäckningen.

/Steven
Är det inte läge att masta av ?
Problemet med att låta masten vara kvar är att man har inte en aning om hur
rigger ser ut "däruppe". Mastar man av och på så har man en möjlighet att
gå igenom hela riggen och byta utsatta delar.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tis 07 dec 2010, 13:36

+1
När jag mastade av i höstas upptäckte jag tex att beslaget som förstaget sitter fäst i uppe i masttoppen hade börjat lossa....
Två bultar som börjat gänga upp sig/lossna.
Förstår att man inte mastar av större båtar varje år, men med jämna mellanrum bör man nog masta av o gå igenom riggen

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 08 dec 2010, 08:56

peterh skrev:
SO40 skrev:Tack för era tips och råd. Då ser det ut som att förstaget måste tas ner för åtgärd. Frågan blir då om man måste masta av eller om man med mastkranen kan ner förstaget, båtstol blir väl inte aktuellt som Anders skriver. Det är bakåtsvepta spridare, har lossat akterstaget för vintertäckningen.

/Steven
Är det inte läge att masta av ?
Problemet med att låta masten vara kvar är att man har inte en aning om hur
rigger ser ut "däruppe". Mastar man av och på så har man en möjlighet att
gå igenom hela riggen och byta utsatta delar.
Problemet här är nog att båten står på land. Då måste man antagligen hyra en lastbil med kran (billigare än mobilkran) för att plocka ner masten. Men kan man bara förvissa sig om att inget är "kvar" uppe i masten, så bör det gå att reparera (det finns nog lager till svirveln hos Facnor, Benns hjälper till om man frågar snällt) eller så får man ersätta svirveln i sin helhet. Men det blir hur som helst billigare än att byta hela rasket, och det skall inte behövas heller.

Det finns väl egentligen inget som hindrar att man (efter vederbörliga åtgärder för att säkra riggen) gör det här jobbet på land heller. Men är man i sjön kanske det är enklare att komma till en mastkran om man nu skulle behöva. Sjösätta, rigga av, fixa och rigga på är väl inte heller hela världen? Har nu "förre ägaren" (som det kanske ser ut) skickat vidare en trasig svirvel kan det ju kvitta helt om han varit ful eller dum, man bör nog förvissa sig om att allt är bra i riggen i alla fall. Gillar man inte att åka båtmansstol skall man nog ta ner masten i stället, för man måste titta till allt emellanåt och varje år är inte för ofta.
Anders S

Digiloo
Platinamedlem

Inlägg av Digiloo » ons 08 dec 2010, 09:28

Ett förstag med profiler är ganska tungt. Att lossa i överändan från kran kan rendera i tappat förstag som då brakar ned okontrollerat på däck. Någon form av säkring av staget som likväl tillåter att svirveln träs av? Utan att topprofilen glider av och stag/ned. Antagligen sitter det ett stoppstycke i toppprofilen som måste demonteras.

Andra alternativet att loss nedifrån kanske är att föredra om riggen inte ska demonteras. Då måste vajerlåsningsanordningen och hela rullarrangemanget plockas av och sen av med svirveln. Reparera och sen återmontera. Kanske inte är så dumt, då kan även vajern kollas. Problemet med den metoden är att alla profilerna kommer trycka ned mot däck. Nej avriggning är väl den enda vettiga metoden.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 08 dec 2010, 09:45

Digiloo skrev:Ett förstag med profiler är ganska tungt. Att lossa i överändan från kran kan rendera i tappat förstag som då brakar ned okontrollerat på däck. Någon form av säkring av staget som likväl tillåter att svirveln träs av? Utan att topprofilen glider av och stag/ned. Antagligen sitter det ett stoppstycke i toppprofilen som måste demonteras.

Andra alternativet att loss nedifrån kanske är att föredra om riggen inte ska demonteras. Då måste vajerlåsningsanordningen och hela rullarrangemanget plockas av och sen av med svirveln. Reparera och sen återmontera. Kanske inte är så dumt, då kan även vajern kollas. Problemet med den metoden är att alla profilerna kommer trycka ned mot däck. Nej avriggning är väl den enda vettiga metoden.
Nu handlar det om en Facnor-rulle, och chansen är stor att modellen tillåter att man tar av rullen med ändstycket kvar på förstaget. Själva profilröret säkrar man relativt enkelt med ett fall, så det inte dundrar ner. Furlex, som är vanlig hos oss, har ju ett påskruvat ändstycke, men Facnor och Plastimo har en annan strategi, och där kan man göra det litet enklare. Det bästa tipset till TS är nog att läsa installationsanvisningen "baklänges" och försöka bedöma möjligheterna den vägen. Annars tycker jag också att man skulle kunna ta ner masten, om inte annat för sinnesfridens skull. Det kan ju vara något annat galet med fall eller profil i toppen som man i så fall vill göra något åt.

Facnor: http://www.facnor.com (med länkar till anvisningar, reservdelslista: http://www.facnor.com/uk/technical_supp ... s/sd04.pdf
Anders S

SO40
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av SO40 » tor 09 dec 2010, 16:58

Tack för tipsen igen, det bästa hade naturligtvis varit att masta av och så var även planen, nu blev det tyvärr inte så av olika orsaker (fick inge hjälp i sista sekund). Och det fick man tillbaka iom detta problem. Jag får helt enkelt ta och bli upphissad i masten när våren börjar närma sig för en ockulär kontroll. Ska titta på länkarna som ni har tipsat om.

Kanske problemet uppstod i våras då möjligen har spänt fallet för alldeles för hårt. Vi körde hem båten på hösten för ett år sedan då fungerade allt bra. Till saken hör att båten knappt är använd trots sina 5 år, känns som väldigt oturligt eller så är det kass kvalitet på äldre Facnor. Så himla gammalt är det trots allt inte.
/Steven

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 09 dec 2010, 20:37

Jag tror inte du behöver vara orolig för Facnor. I Sverige är Furlex marknadsledare, men Facnor har gott rykte på kontinenten. En sak som ingen rulle gillar är om man drar svirveln för långt, något som kan hända om förliket är litet långt eller helt enkelt om man hissar "lagom" och sedan upptäcker att halsen inte sitter fast i halsbeslaget på rullen. När din svirvel ser ut att sakna ett lager och en styrning så har nog något hänt, om det nu inte är en synvilla.

För vad det är värt, så bytte jag för ett par år sedan en fullt fungerande Facnor-rulle från 91 eller 92, dvs mer än 15 år. Den fungerar alldeles utmärkt och ligger till sig för att (kanske) bli ett inre förstag, anledningen till byte var att det inte fanns delar för att återmontera efter delning, vilket krävs för wirebyte.

Lycka till med turen till väders till våren.
Anders S

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » mån 13 dec 2010, 12:45

Det går att montera ner/av profil och trumma mm utan att lossa förstaget från masten. Men man MÅSTE lossa fästet i däck - så en säkring mha ett fall eller liknande är ett måste.
Men det är många små delar så även om man står på land så är risken stor att man tappar något som studsar iväg och eller går sönder.
Hela "klumpen" med trumma mm kan monteras loss (sitter fast i understa profildelen med en enda bult) och träs av ner över det pressade ändstycket (som i princip är en gängad stång som pressats fast på vajern).
Detta är vad som krävs för att kunna få loss svirveln som ju sitter ovanför trumman/klumpen. OBS - hela profilen väger en del och kommer att vilja pressas nedåt över ändstycket.
Men när det gäller profilerna så sitter det tre st plast/delrinlagringar i varje profildel. Varje plastlagring består av två "halvmånar" som bara är ihopklämda och instoppade i profilen - mellan lagringarna sitter det långa plaströr, av typ VP-rör. Att plocka ur lagringarna kräver lite teknik och ett visst mått av kraft/våld då de mha plaströret skall skjutas/slås ur profilen.
profildelarna sitter i sin tur ihop mha ett litet aluminiumstycke som skruvas fast med 4st försänkta skruvar - två i varje profil.
Så utan att överdriva - det är som gjort för att tappa något! När jag har jobbat med mitt förstag/profil så har den legat ner i mastskjulet - på stöd i lagom arbetshöjd.
Jag skulle inte rekommendera att plocka av/isär den på plats om man inte gjort det förut. Då det dessutom är rostfria skruvar i aluminium så vill grejorna gärna ärga fast och kan kräva en del mekanisk kraft och bra mothåll för att det inte skall "gå fel".
Men du måste nog ändå upp i masten (eller masta av) för att kolla så att inte de dela som saknas sitter fastklämda längst upp på profilen...
Jag har haft god hjälp av ritningar som jag laddat ner från Facnors Web. Även om man inte kan franska så går det att lista ut ganska bra.
http://www.facnor.com/uk/technical_supp ... s/sd04.pdf

Skriv svar