Ett romantiserat sjöliv

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Freddan
Guldmedlem

Re: Ett romantiserat sjöliv

Inlägg av Freddan » sön 05 dec 2010, 19:14

Verkar som vi är rörande överens :D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 05 dec 2010, 19:39

Jag tror att de flesta givande aktiviteter har sådana här vågdalar och -toppar (OK, billig vits, men ändå). Sedan kan säkert kontrasterna upplevas mycket olika. Jag har varit på havet i stora sammanhang (fartyg) och det skulle sitta rätt långt inne innan jag ger mig av ut på Atlanten för nöjes skull. Men nyfikenheten och suget efter att "få se själv" finns inte, men kan vara en stark drivkraft för många.

Sedan kan man finna nöje i så många olika saker. Den som påstår att precis allt man upplever i båten är nöjsamt och "kuligt" har inte frusit dagar i sträck, kämpat med sömnen i sittbrunnen andra eller tredje natten till sjöss, seglat utan radar (eller för den delen med) radar i dimma, varit sjösjuk eller i stort sett bara drabbats av väderdjävulen på den snålt tillmätta eller felgissade sommarsemestern.

Samtidigt är det det roliga man minns. Visst är man lättlurad :-)
Anders S

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » sön 05 dec 2010, 23:47

Märkligast av allt tycker jag är alla som köper svindyra värstingbåtar och är ute ett par veckor per år, men inte mer. Varför inte hyra istället och slippa underhållet och huvudvärken?
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 06 dec 2010, 07:15

Tomas E skrev:Märkligast av allt tycker jag är alla som köper svindyra värstingbåtar och är ute ett par veckor per år, men inte mer. Varför inte hyra istället och slippa underhållet och huvudvärken?
Nu kanske man inte skall bortse från att det finns de med god råd, och där man helt enkelt tycker att det är värt priset, det finns ju varv som kan sköta om båten.
Vi lär väl hitta svaret på gophs fråga endast genom insyn i båtägarens hjärta. Hjärnan, utan sällskap, skulle genast stoppa alla båtaffärer!
Anders S

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » mån 06 dec 2010, 08:19

Läser med intresse tankarna ni har, inte så lite filosofiskt, skoj, håller väl med lite här och där, mitt beslut att börja segla var att det behövdes utmaningar när jag passerade 40, kände också att åkandet på vägarna med eller utan husvagn på jakt efter......kanske lugn? Tog musten ur kroppen och skallen
Det har uppfyllts, alltså att det var och är en utmaning, gumman och jag kommer varandra närmare på en mängd sätt, och att slippa jaga skor på ett affärs center någonstans i Sverige en regnig dag uppväger en hel del uppoffringar till sjöss, visst fjällvandring är säkert också en utmaning...
Har jag bråttom tar jag bilen

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » mån 06 dec 2010, 12:03

Tomas E skrev:Märkligast av allt tycker jag är alla som köper svindyra värstingbåtar och är ute ett par veckor per år, men inte mer. Varför inte hyra istället och slippa underhållet och huvudvärken?
Allteftersom familjen har blivit större har kraven höjts på att vi skall ha en bekvämare båt, det skall finnas mantåg etc. Själv tycker jag att allt det där är bra, men den bekvämlighet man betalar extra för är något jag får lida för i slutändan i form av höjda kostnader och ökat underhåll.

Kompromissen kommer nog att bli att vi behåller vår obekväma båt ett tag till, jag kan använda den till kappsegling och vi kan åka ut på kvällar och helger med familjen, när man känner för det. Den båt vi har kostar inte så mycket att ha, och jag känner inte dåligt samvete för att den används för lite. När vi sedan kommer till den långa semesterturen kommer vi nog att hyra båt nästa sommar, och då i en annan skärgård än vi normalt seglar i. Jag hoppas att detta upplägg skall höja upplevelsen för hela familjen, visst finns det dagar till sjöss då det inte är så kul, det jag kommer ihåg efterhand är ändå alltid positivt. Det var väl bara om jag förde loggbok som jag skulle märka att det inte var så härligt alltid...
X-342 SWE 18 "Kexet"

seniorseglare
Platinamedlem

Inlägg av seniorseglare » mån 06 dec 2010, 16:30

goph skrev:Tror ni missat min poäng lite. Kanske sånt man inte talar om. Om jag tar ett exempel, för att klargöra lite:

Efter att jag läst Herbert Jivegårds, "Drömresan" för en massa år sedan, så fick jag en känsla av att såhär kan det inte ha varit. Allt var så fantastiskt och käckt, så att jag fick sura uppstötningar. En hurtighet som kändes besvärande: "Segla ut och se gla ut!". Han kanske var sådär positiv, vad vet jag, men allt kändes väldigt förljuget. Om vi i stället jämför med Göran Cederströms bok, "Från hav till hav", så kände jag direkt en större autencitet. Att så där kan det faktiskt ha gått till.

Eller som:

"... åkte till Scotland förra året, visst det var storm på nordsjön. Men har man en bra båt (som jag har), samt ett gott humör (som jag har), så gick det väldigt problemfritt..."

Jag kanske är en exempellös negativ gnällspik, men är bara nyfiken på sanningen.
Vi är säkert ganska många på denna sajt som uppmuntrar dig att välja annat än båtlivet, det gör att vi får lite friare vatten och kan njuta ändå mer - skämt åsido, din reflektion kan man överföra på allt, ta fotboll t.ex."springa runt och jaga en boll ....". Jag har seglat i 43 år nu och spänner bågen varje år för att uppleva nya horisonter och upplevelser, har man en bra båt (har en HR ju :D ) och en seglingsintresserad partner så är det livet.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 06 dec 2010, 18:14

Det viktiga tycker jag är att ha båt så att jag KAN sticka ut om jag vill.
Detta märkte jag tydligt under ett antal båtlösa år. Möjligheten att komma ut på sjön finns alltid men inte alltid när man själv vill.
En annan viktig del är att pyssla med båten, göra förbättringar mm.
Jag köpte en gammal, billig och trött båt. Tröttnar jag kan jag slänga båten utan att det kostar mig speciellt mycket. I vart fall jämfört med tex värdeminskningen på en bil. Jag känner inget krav på att jag måste åka ut hur fin en dag än är.
Möjligheten att hyra något roligt på något trevligt ställe finns ju också.
Båtannonser läser man ju av gammal vana!

goph
Platinamedlem

Inlägg av goph » mån 06 dec 2010, 19:01

seniorseglare skrev:
goph skrev:
Vi är säkert ganska många på denna sajt som uppmuntrar dig att välja annat än båtlivet, det gör att vi får lite friare vatten och kan njuta ändå mer - skämt åsido, din reflektion kan man överföra på allt, ta fotboll t.ex."springa runt och jaga en boll ....". Jag har seglat i 43 år nu och spänner bågen varje år för att uppleva nya horisonter och upplevelser, har man en bra båt (har en HR ju :D ) och en seglingsintresserad partner så är det livet.
Lite taskigt skrivet av dig. Men det tar jag. För att citera Krönmkarks teorem, som jag snappade upp på https://politisktinkorrekt.info/ idag:
"Om du klampar i klaveret, stå kvar, det låter bara värre om du försöker ta dig därifrån". En pärla.

seniorseglare
Platinamedlem

Inlägg av seniorseglare » mån 06 dec 2010, 21:18

goph skrev:
seniorseglare skrev:
goph skrev:
Lite taskigt skrivet av dig. Men det tar jag. För att citera Krönmkarks teorem, som jag snappade upp på https://politisktinkorrekt.info/ idag:
"Om du klampar i klaveret, stå kvar, det låter bara värre om du försöker ta dig därifrån". En pärla.
Taskigt? Du är säkert medvetan om att det är ganska provocerande att skriva så på denna sajt, du verkar inte ha den rätta känslan och intresset för sjölivet. Visst har jag varit sjösjuk i min ungdom, men det tog jag som en utmaning och jag har lärt mig att hantera den biten, det handlar om att känna sig trygg helt enkelt. Stormigt hav i rätt båt med rätt besättning är fantastiskt, lika väl som att glida fram i 2 knop utan något bestämt mål.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 06 dec 2010, 23:25

seniorseglare skrev:Stormigt hav i rätt båt med rätt besättning är fantastiskt
Det är ren bullshit! Det finns inget fantastiskt i att uppleva en storm till havs. En storm är helt enkelt ett rent helvete.
Snacka om "Ett romantiserat sjöliv"!

Freddan
Guldmedlem

Inlägg av Freddan » tis 07 dec 2010, 06:41

I min värld är det helt främmande att bli provocerad över att någon funderar över om mitt intresse är kul eller inte.
Ta det inte så allvarligt "seniorseglaren" det är inte någon kritik mot varken dig, mig eller någon annan här på forumet, bara en tanke från någon som inte är lika frälst som vi.

Jag har varit ute på stormigt hav, inte helt kul just i stunden men väl fantastiskt (skönt) efter. Jag är väldigt road av sjöliv och båt

Freddan
Guldmedlem

Inlägg av Freddan » tis 07 dec 2010, 06:46

Oj!
Inlägget smet innan jag var klar.
Skulle skrivit:...men har många gånger undrat vad fan jag håller på med. Allt är blött, roderhaveri, ingen vind, storm osv

Har bara seglat 42 år minus några båtlösa år, ca 5, så jag är inte lika erfaren som Senioren, men jag jobbar på det :D

Tordmulen
Platinamedlem

Inlägg av Tordmulen » tis 07 dec 2010, 06:56

Att segla är för mig det optimala sättet att vara nära sig själv och naturen , att sitta ensam mitt i natten på en lång sträckbog med hela himlavalvet ovanför är svårslaget , det är alltid ett äventyr och du väljer själv nivån genom att hålla dig inomskärs eller utomskärs, för en familj tror jag att det är ett bra sätt att lära sig att kompromissa och lösa konflikter.
Däremot håller jag inte med om att segla i storm på öppet hav är något fantastiskt tvärtom något jag är ständigt orolig för vid en överhavssegling, går ofta omkring som en äggsjuk höna på bryggan inför en havssegling, det brukar dock släppa efter några timmar till sjöss. Tyvärr börjar kroppen bli sliten med ryggproblem och leder som inte riktigt är på topp, att ta hand om båten börjar kännas betungande och inte lika lustfyllt som tidigare möjligen kan en andelsbåt med fullservice vara ett alternativ som pensionär.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tis 07 dec 2010, 08:35

Några få happy moments håller oss vid liv även under den mörka säsongen
http://www.blur.se/2010/12/06/happy-moments/#comments
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Skriv svar