Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Ridax » tis 09 nov 2010, 09:10

Zingo skrev:Varför inte plasta igen hålen, segla med båten en sommar eller två. Om/när den raserar borde det vara en enkel sak att bli trodd...
Om du köpt en ny Volvo och du kör den till en besiktningsman som säger att krockkudden är inaktiverad, balkarna är nästan avrostade och allvarligt glapp i styrlederna. Kort sagt, besiktningsmannen säger att bilen inte är säker att köra på vägarna. :o Du blir förvånad och går till ytterligare två andra besiktningsmän som säger samma sak! :( Du åker till Volvo och klagar och säger att så här skall inte en ny bil vara! :evil: Då kastar Volvo en blick på bilen och säger att det inte är något fel på bilen alls.

Skulle du då resonera som så att du tar och provkör bilen i något år eller två och ser om den rasar ihop? Om den inte gör det, så var det tydligen inget fel. Om den nu skulle rasa ihop på vägen, så hade visst de 3 besiktningsmännen rätt och Volvo fel, men du bryr dig inte, för du lever ju ändå inte längre... :mrgreen:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 09 nov 2010, 10:14

Zingo skrev:Samt alla andra skitföretag där det finns kunder som
är missnöjda med den produkt dom köpt och det bemötande dom fått. Det dom påstår måste ju stämma eller hur???
En viktig skillnad mot de flesta andra gnälliga kunder är att den här köparen (BN) har mycket goda och trovärdiga sakargument och undersökningar som stödjer hans sak. Jag förstår heller inte riktigt hur du kan jämföra med en beväpnad BMW-ägare. Det finns ju inga som helst likheter mellan någon som söker sin rätt innanför respektve utanför lagen.
Anders S

Fri
Erfaren medlem

Inlägg av Fri » tis 09 nov 2010, 11:13

Yes Mr Q.
Du har fattat, tack för det.
Vill bara säga att jag inte på något sätt känner Makarna Nordé men som väldigt många andra här så känner jag en stor sympati för dem.
Det är underbart att den empatin finns hos oss människor. Som jag tidigare skrivit så är Nordé lite en extra besvärlig kund, Hallberg Rassy har erkänt att det finns vissa brister då de erbjudit sig att byta ut skrovet och använda det som gått att använda från den gamla. Nu nöjde inte sig inte Nordé med det då hans nya båt inte kunnat utnyttjas på 2 säsonger och vill ha ersättning för det. Han kanske skulle nöja sig med ett par hundra tusen och den nya båten, med nya skrovet som erbjudits. Så kanske vi får ett bra slut på denna trista historia. Nu har Nordés problembåt orsakat en väldigt stor skada på varumärket Hallberg Rassy, större än vad Magnus Rassy någonsin kunde drömma om.

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » tis 09 nov 2010, 11:28

Detta har jag helt missat, har HR erbjudit sig att byta ut skrovet? Om så är fallet har jag ingen förståelse för att de tackar nej till detta. Jag trodde att köparen hade erbjudit HR att ta emot ett nytt skrov men nekats detta.

Mr Q
Diamantmedlem

-

Inlägg av Mr Q » tis 09 nov 2010, 11:33

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Fri
Erfaren medlem

Inlägg av Fri » tis 09 nov 2010, 12:12

Det har ju hänt lite innan själva rättegången, striden har ju pågått ett tag innan själva bataljen i Uddevalla.
Har hört från säker källa att HR erbjudit ett nytt skrov vid ett tidigare tillfälle men att detta inte godtogs, då övriga krav inte skulle uppfyllas.
När det är domstol presenteras bara sånt man tror ska gynna ens seger, att det råder rättsröta i Sverige kan väl inte komma som någon nyhet, inte ens för MrQ
Det ska bli riktigt intressant att höra vad HR kommer att säga på båtmässan i helgen. Då kommer vi att få höra allt som HR erbjudit sig att göra för Nordés problembåt.
Men som i domstolen saknade alla problem som Nordés påstått. Om det varit riktig stake i HR hade de ställt ut Nordés båt på Mässan.

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » tis 09 nov 2010, 12:38

Fri skrev:Har hört från säker källa att HR erbjudit ett nytt skrov vid ett tidigare tillfälle men att detta inte godtogs, då övriga krav inte skulle uppfyllas.
Om detta är sant ställer det hela saken i en annan dager. Vore mycket intressant att veta om det stämmer, hur trovärdig källa har du - kanske BN kan bekräfta sanningshalten i påståendet?

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » tis 09 nov 2010, 13:33

Om HR för flera år sedan erbjudit sig omleverans av varan (skrovet) men vägrat BNs skyhöga skadeståndsanspråk hade ju BNs case varit helt nollat. Skadestånd i Sverige är småttiga - mördade Englas föräldrar fick 75 000 respektive 50 000 för sitt lidande. Skall BN ha "några hundratusen för att inte ha fått segla" - bollocks!

Är detta sant, vilket jag inte tror, förtjänar inte BN någon sympati - då är det business han varit ute efter! Vilket iofs skulle förklara Rassys bild av det hela...

Som sagt låter det helsnurrigt... förövrigt hade väl HR vunnit på att berätta att de i början av tvisten erbjudit omleverans men nekat ersättningskraven. Då hade varumärket inte heller skadats så illa!

Zingo
Erfaren medlem

Inlägg av Zingo » tis 09 nov 2010, 13:40

Ridax skrev:
Zingo skrev:Varför inte plasta igen hålen, segla med båten en sommar eller två. Om/när den raserar borde det vara en enkel sak att bli trodd...
Om du köpt en ny Volvo och du kör den till en besiktningsman som säger att krockkudden är inaktiverad, balkarna är nästan avrostade och allvarligt glapp i styrlederna. Kort sagt, besiktningsmannen säger att bilen inte är säker att köra på vägarna. :o Du blir förvånad och går till ytterligare två andra besiktningsmän som säger samma sak! :( Du åker till Volvo och klagar och säger att så här skall inte en ny bil vara! :evil: Då kastar Volvo en blick på bilen och säger att det inte är något fel på bilen alls.

Skulle du då resonera som så att du tar och provkör bilen i något år eller två och ser om den rasar ihop? Om den inte gör det, så var det tydligen inget fel. Om den nu skulle rasa ihop på vägen, så hade visst de 3 besiktningsmännen rätt och Volvo fel, men du bryr dig inte, för du lever ju ändå inte längre... :mrgreen:
Men jösses! Vad tror du ska hända med båten? Tror du den plötsligt upplöses i partiklar, att mast och köl rammlar av eller?
Det seglar runt många gammla båtar med svajkölar och risiga röstjärn men har du någonsin hört om en olycka där någon dör eller skadas av det?

Självklar kommer BN att märka om båten är så vek att inredningen lossnar eller läckage uppstår! Om han har rätt skulle det stärka BNs påståenden...

Johan Hackman
Silvermedlem

Inlägg av Johan Hackman » tis 09 nov 2010, 13:59

Fri skrev:Har hört från säker källa att HR erbjudit ett nytt skrov vid ett tidigare tillfälle men att detta inte godtogs, då övriga krav inte skulle uppfyllas.
Det skulle vara intressant att höra vilken den "säkra källan" är. Vem som helst kan ju anonymt lämna desinformation på detta forum i syfte att utpeka en namngiven person som bluffmakare. Jag ryser när jag ser detta.

Hallberg-Rassy har inte enligt de uppgifter jag förfogar över kommit med något sådant erbjudande. Jag vet att Bengt Nordé hade nappat på det direkt.

Johan Hackman

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tis 09 nov 2010, 14:04

Johan Hackman skrev:
Det skulle vara intressant att höra vilken den "säkra källan" är. Vem som helst kan ju anonymt lämna desinformation på detta forum i syfte att utpeka en namngiven person som bluffmakare. Jag ryser när jag ser detta.

Hallberg-Rassy har inte enligt de uppgifter jag förfogar över kommit med något sådant erbjudande. Jag vet att Bengt Nordé hade nappat på det direkt.

Johan Hackman
Tills jag får motsatsen bevisad för mig, tror jag att detta är en infam lögn. Jag har PM:at Bengt och bett honom om en kommentar om han har någon aning om vari detta påstående kan ha sin upprinnelse.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Zingo
Erfaren medlem

Inlägg av Zingo » tis 09 nov 2010, 14:17

Anders S skrev:
Zingo skrev:Samt alla andra skitföretag där det finns kunder som
är missnöjda med den produkt dom köpt och det bemötande dom fått. Det dom påstår måste ju stämma eller hur???
En viktig skillnad mot de flesta andra gnälliga kunder är att den här köparen (BN) har mycket goda och trovärdiga sakargument och undersökningar som stödjer hans sak. Jag förstår heller inte riktigt hur du kan jämföra med en beväpnad BMW-ägare. Det finns ju inga som helst likheter mellan någon som söker sin rätt innanför respektve utanför lagen.
Det var ingen direkt jämförelse! Bara en reflektion över att det alltid oavsett produkt och varumärke finns missnöjda konsumenter.
Deras reaktioner och agerande skiljer sig men vissa (t.ex. BN) handlar mer kraftfullt och utåtriktat än andra...

Hur "goda och trovärdiga" BNs uppgifter och undersökningar är råder det faktiskt delade meningar om. Inte bara mellan honom och varvet utan även här,
hur mycket det än verkar förvåna vissa debattörer...

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » tis 09 nov 2010, 14:34

Zingo skrev:Hur "goda och trovärdiga" BNs uppgifter och undersökningar är råder det faktiskt delade meningar om. Inte bara mellan honom och varvet utan även här, hur mycket det än verkar förvåna vissa debattörer...
Jo, speciellt avvikande är ju meningarna hos dem som har få poster och har registrerat sig alldeles nyligen. Mr Q undantaget...
:lol:

Zingo
Erfaren medlem

Inlägg av Zingo » tis 09 nov 2010, 15:49

Ridax skrev:
Zingo skrev:Hur "goda och trovärdiga" BNs uppgifter och undersökningar är råder det faktiskt delade meningar om. Inte bara mellan honom och varvet utan även här, hur mycket det än verkar förvåna vissa debattörer...
Jo, speciellt avvikande är ju meningarna hos dem som har få poster och har registrerat sig alldeles nyligen. Mr Q undantaget...
:lol:
Aha ju mer någon skriver och ju längre han gjort det desto större trovärdighet och sanningshalt har personens åsikt!
Jag visste inte att det var så det fungerade tack för upplysningen... Strålande logik!

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » tis 09 nov 2010, 16:05

Zingo skrev:Aha ju mer någon skriver och ju längre han gjort det desto större trovärdighet och sanningshalt har personens åsikt! Jag visste inte att det var så det fungerade tack för upplysningen... Strålande logik!
Ja, hos mig har en medlem som varit med under en längre tid och skrivit om andra ämnen betydligt större trovärdighet.

Inget konstigt med det, så är det bara.

Skriv svar