Luftburen värme och varmvatten, någon som löst problemet?
Luftburen värme och varmvatten, någon som löst problemet?
Hej!
Jag har en 20 liters varmvattenberedare som värms endera med motorn eller med 220V. I båten sitter också en 5,5kW luftburen Eberspächer. Vi ligger ofta utan landström och efter ett tag blir naturligtvis varmvattnet kallt. Vad göra?
På något sätt går det naturligtvis att utnyttja effekten från värmaren (som har rejäl överkapacitet) till att värma varmvattnet. Innan jag börjar räkna och eventuellt konstruera en dylik tingest tänkte jag höra om någon därute redan löst problemet? Det måste ju finnas måånga med samma (I-lands)-problem som jag?
Några knäckfrågor:
* Kan man på ett säkert sätt använda avgasvärmen? Denna är ju "gratis" och väldigt varm. Orsakar naturligtvis risk för kokning på vattensidan vilket måste tas hänsyn till. Vilket tryckfall tål denna luftström utan att riskera funktion/äventyra säkerhet? Hur varm är denna luftström?
* Kan man använda varmluftsströmmen in till båten? Är denna tillräckligt varm för att ge ett vettigt utbyte? Vilket tryckfall tål detta luftflöde utan att äventyra värmarns funktion/säkerhet? Ger även detta flöde risk för kokning?
* Vilken typ av värmeväxlare är bäst? Rimlig storlek/vikt, pris och effektivitet intressanta parametrar.
* Hur lösa inkopplinge till vattensystemet? Jag inbillar mig att det blir väldigt ineffektivt att koppla in sig på slingsidan (motorsidan) då det ju blir två värmeväxlingar i serie utan att det är på tappvattensidan man på något sätt skall göra ingreppet. Men vad tänka på?
Med nyfikna hälsningtar
//Niklas S
Jag har en 20 liters varmvattenberedare som värms endera med motorn eller med 220V. I båten sitter också en 5,5kW luftburen Eberspächer. Vi ligger ofta utan landström och efter ett tag blir naturligtvis varmvattnet kallt. Vad göra?
På något sätt går det naturligtvis att utnyttja effekten från värmaren (som har rejäl överkapacitet) till att värma varmvattnet. Innan jag börjar räkna och eventuellt konstruera en dylik tingest tänkte jag höra om någon därute redan löst problemet? Det måste ju finnas måånga med samma (I-lands)-problem som jag?
Några knäckfrågor:
* Kan man på ett säkert sätt använda avgasvärmen? Denna är ju "gratis" och väldigt varm. Orsakar naturligtvis risk för kokning på vattensidan vilket måste tas hänsyn till. Vilket tryckfall tål denna luftström utan att riskera funktion/äventyra säkerhet? Hur varm är denna luftström?
* Kan man använda varmluftsströmmen in till båten? Är denna tillräckligt varm för att ge ett vettigt utbyte? Vilket tryckfall tål detta luftflöde utan att äventyra värmarns funktion/säkerhet? Ger även detta flöde risk för kokning?
* Vilken typ av värmeväxlare är bäst? Rimlig storlek/vikt, pris och effektivitet intressanta parametrar.
* Hur lösa inkopplinge till vattensystemet? Jag inbillar mig att det blir väldigt ineffektivt att koppla in sig på slingsidan (motorsidan) då det ju blir två värmeväxlingar i serie utan att det är på tappvattensidan man på något sätt skall göra ingreppet. Men vad tänka på?
Med nyfikna hälsningtar
//Niklas S
Re: Luftburen värme och varmvatten, någon som löst problemet?
Kolla upp om du kan knö in en sån där fläktdriven radiator för motorvärme (eller vattenburen värme) på utloppet från eberspächern. T.ex. Hjertmans 4946-1.(ta bort fläkten i radiatorn och se till att det inte blir för stort strömningsmotstånd bara) Sen kopplar du in den via en cirkulationspump på motorns värmeslinga till varmvattenberedaren.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Hej
Det finns färdiga varmvattenberedare med denna funktion. Jag har en sådan, den varma luften från värmaren går rakt igenom varmvattenberedaren innan den går ut i båten. Varmvattnet blir varmt fort när man kör värmaren. Jag köpte min för tjugo år sedan, har inte sett någon de senaste åren.
Hälsningar Ove
Det finns färdiga varmvattenberedare med denna funktion. Jag har en sådan, den varma luften från värmaren går rakt igenom varmvattenberedaren innan den går ut i båten. Varmvattnet blir varmt fort när man kör värmaren. Jag köpte min för tjugo år sedan, har inte sett någon de senaste åren.
Hälsningar Ove
Jag kommer ihåg att det var en som hade satt in två värmebatterier för kupévärme från bil. Jag tror de satt så att varmluften gick först genom den ena sen den andra. Detta användes för att direkt ge varmvatten. Inte helt problemfritt, det kokade ibland.
Jag tror det finns färdiga lösningar, kolla med de som säljer husvagnstillbehör.
Personligen hade jag satt in en gasoldriven genomströmningsberedare istället. Den ger alltid varmvatten!
Jag tror det finns färdiga lösningar, kolla med de som säljer husvagnstillbehör.
Personligen hade jag satt in en gasoldriven genomströmningsberedare istället. Den ger alltid varmvatten!
Helt inne på Bosseh´s linje. Har haft gasoldriven genomströmningsvärmare på mina två senaste båtar, sedan 1991, och en sådan står nästan högst upp på listan vid en ny båt. Toppengrej!
Det sitter en sådan beredare i en del Adria husvagnar där varmluften blåser genom och värmer vattnet. Den har också en elpatron som kan värma. Den är gjord helt av plast. Tror det är Dometic som gör den. Har för mig att den kostar knappt 2000 spänn.
Jag byggde om ett vattenelement som har suttit som extravärmare för uppvärmning av passagerarutrymmet på en liten lastbil. Det går lika bra att inhandla ett litet bilelement på en bilskrot. Köpte en lite cirkulationspump för vattenburen värme och monterade ett beg expantionskärl. Har en eberspächer som blåser igenom elementet. Denna värmare kan få en utblåsningsluft på nästan 100 grader. Monterade inte på första utblåset för att inte störa luftflödet på värmaren. Värmaren får gå ca 3 timmar för att ge lagom temp på duschvattet.
Var får man tag på tögen genomströmningsvärmare?
Jag hittade en äldre tråd från forumet när jag googlade. http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... =a&start=0 ENligt den verkar det som om de slutat säljas i Sverige.
Jag hittade en äldre tråd från forumet när jag googlade. http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... =a&start=0 ENligt den verkar det som om de slutat säljas i Sverige.
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4
kolla fogas.se eller de som säljer husvagnsprylar.Fresso skrev:Var får man tag på tögen genomströmningsvärmare?
Billigast blir det troligen i UK
Tack alla för värdefull input. Uppenbarligen finns det två alternativa vägar att gå. Endera installera en luft-vattenväxlare i varmluftsströmmen (som jag ursprungligen tänkt), eller att bygga ett nytt system med en gasol-genomströmningsvärmare. Båda har som jag ser det fördelar. Gasolinstallationen blir förmodligen dyrare men å andra sidan får man kanske en snabbare uppvärmning av vattnet. Fördelen också att man bara värmer vattnet. Det finns ju stunder på sommaren då man vill ha varmvatten men inte vill värma luften i båten....
Får grunna vidare
//Niklas S
Får grunna vidare
//Niklas S
Du hittar en gasgenomströmningsvärmare i England för under £ 200. (http://www.caravanaccessoryshop.co.uk/i ... ductId=268).
Att behöva slå på värmaren och (börja) värma upp båten varje gång man vill diska eller duscha verkar rent ut sagt idiotiskt.
Att behöva slå på värmaren och (börja) värma upp båten varje gång man vill diska eller duscha verkar rent ut sagt idiotiskt.
- Mr Sailman
- Diamantmedlem
Kräver inte gasgenomströmningsvärmaren att en liten låga brinner hela tiden?
Jo, när den är "standby".Mr Sailman skrev:Kräver inte gasgenomströmningsvärmaren att en liten låga brinner hela tiden?
I vårt fall brukar det vara under matlagning och till och med disken samt i anslutning till dusch.
Ja, det är ju som sagt mer smakligt att bara värma vattnet, men ovan produkt är ju så djäkla stor...Egentligen behöver jag inte den höga kapaciteten utan kan mycket väl (hellre) värma upp vattnet i varmvattenberedaren. Det bästa vore väl att sätta en mindre värmare i en cirkulationskrets över tappvarmvattnet i beredaren? Om det tar 15 minuter innan det blivit uppvärmt är det ingen katastrof. När det väl blivit varmt kan jag ju fimpa gasolvärmaren tills vattnet i beredaren ånyo är kallt. Har kollat runt lite men inte hittat någon "minibrännare" än.Eilean skrev:Du hittar en gasgenomströmningsvärmare i England för under £ 200. (http://www.caravanaccessoryshop.co.uk/i ... ductId=268).
Någon som vet?
//Niklas