Öppen akterpegel
Re: Öppen akterpegel
Jag seglade i 20m/s, slör 2-3m vågor delvis brytande, inget vatten i sittbrunn men det kan bero på att farten var 18knop. Står man helt stilla så går det säkert att få in vatten men det är mycket svårt att stå stilla i utförsbacke, vattnet ska väl komma in framifrån (se alms länk). Annars är öppen akterspegel riktigt bra när stora fiskar ska bärgas, har ni kollat in hur ett valfångstfartyg ser ut.
Så är det till en viss del men många tycks tro att båten broachar pga den breda aktern som skulle medföra att rodret inte längre tar och det är inte helt rätt. Båten broachar för att man bär för mycket segel, rodret är långt nog men det spelar ingen roll, när man kommit över gränsen, hur stort roder man har, oavsett båttyp. Blir båten väldigt bred bak sätter man på två roder för att ett enda roder blir för djupt, tungt och klarar kanske inte dom krafter som kan uppkomma strukturellt, det blir ju inte mer roderyta på en sådan båt på en halvvind än den om skulle haft ett enda långt roder. I tex IMOCA60 båtar fäller man tom upp lovartsrodret för att det inte ska bromsa båten...Eilean skrev:Jag får intrycket att ni bara pratar undanvind.
Hur är det med vindar för om tvärs när båten kränger över en viss gräns? Det är ju då problemen kommer med stallande roder och okontrollerad lovning, eller hur? Även om det säkert kan argumenteras att den akterbreda båten med en djup köl och djup tyngdpunkt kan för större segelarea vid en given vindstyrka och båtstorlek än "gammelbåten" är den mycket mindre förlåtande och måste alltid seglas betydligt mer aktivt med exempelvis storskotet.
Och den sortens aktiv segling är kanske inte idealisk för alla och i alla sammanhang.
Senast redigerad av 1 SWE54, redigerad totalt 0 gånger.
Mina erfarenheter kommer mestadels från högprestanda jollar.
Desto rakare linjer ett skrov har när den lutar, desto mindre broach belägen blir den.
En small båt broachar mindre än en bred.
Om max-bredden flyttas akterut så får den rakare linjer vid lut, dvs den broachar mindre. Men rodret ventilerar lättare.
IOR båtarna med max bredden nära mitten broachar ganska lätt.
Med max bredden flyttad akterut ökar fart potentialen och den surfar/planar lättare. Med mera fart är det lättare och segla om man gör rätt. Om man däremot gör fel så leder ökad fart till att felet förstoras.
Om båten dyker på hård undanvind så kommer ett fylligare förskepp mest att bromsa. Bättre är att jobba med kölkurvan (rocker) på båtens aktre tredjedel.
Stängd eller öppen akterspegel är väl endast en smaksak. Själv tycker jag Bavarias fällande akterspegel ger mest fördelar. Den är riktigt läcker.
För en ren kappseglingsbåt finns det ingen anledning att stänga akter. Fördelen den ger är ytters liten (självläns, vikt, vindmotstånd) men den finns dock.
Desto rakare linjer ett skrov har när den lutar, desto mindre broach belägen blir den.
En small båt broachar mindre än en bred.
Om max-bredden flyttas akterut så får den rakare linjer vid lut, dvs den broachar mindre. Men rodret ventilerar lättare.
IOR båtarna med max bredden nära mitten broachar ganska lätt.
Med max bredden flyttad akterut ökar fart potentialen och den surfar/planar lättare. Med mera fart är det lättare och segla om man gör rätt. Om man däremot gör fel så leder ökad fart till att felet förstoras.
Om båten dyker på hård undanvind så kommer ett fylligare förskepp mest att bromsa. Bättre är att jobba med kölkurvan (rocker) på båtens aktre tredjedel.
Stängd eller öppen akterspegel är väl endast en smaksak. Själv tycker jag Bavarias fällande akterspegel ger mest fördelar. Den är riktigt läcker.
För en ren kappseglingsbåt finns det ingen anledning att stänga akter. Fördelen den ger är ytters liten (självläns, vikt, vindmotstånd) men den finns dock.
Ser ut som båten skulle må bra av litet mer reservdeplacement föröver.ALm skrev:Jag trivs bäst med öppna aktrar - åtminstone om jag händelsevis skulle segla vid Patagoniens kust. Varför? Titta på filmsnutten här:
http://www.blur.se/2010/10/08/annu-mer-fredag-7/
ALm
- mariatherese
- Diamantmedlem
Har missat denna diskussion. Jag kommer nog inte att köpa en båt med stängd akter.
Jag fiskar ibland när vi seglar och då är det ganska praktiskt.
Man kan lätt sitta med fötterna i vattnet och bara njuta av hur det strömmar under fötterna.
Det är lättare att komma ombord när man badar.
Om man har möjlighet att backa in (vilket vi gör när möjlighet finns) så är det helt sanslöst bekvämt att lasta båten samt att ta sig i och ur.
Jag har aldrig tappat något pga den öppna aktern. Varken barn eller hund.
Bredden av båten är en annan femma men har enligt mig inte med den öppna aktern att göra. Bred båt med mindre deplacement beter sig annorlunda men varför skall jag ha en båt som skall kunna segla tre varv runt jorden i full orkan när jag aldrig, aldrig, aldrig ämnar göra det? Jag tycker nog att vår båt är rätt rolig att selga även om den är bred som en padda.
Jag fiskar ibland när vi seglar och då är det ganska praktiskt.
Man kan lätt sitta med fötterna i vattnet och bara njuta av hur det strömmar under fötterna.
Det är lättare att komma ombord när man badar.
Om man har möjlighet att backa in (vilket vi gör när möjlighet finns) så är det helt sanslöst bekvämt att lasta båten samt att ta sig i och ur.
Jag har aldrig tappat något pga den öppna aktern. Varken barn eller hund.
Bredden av båten är en annan femma men har enligt mig inte med den öppna aktern att göra. Bred båt med mindre deplacement beter sig annorlunda men varför skall jag ha en båt som skall kunna segla tre varv runt jorden i full orkan när jag aldrig, aldrig, aldrig ämnar göra det? Jag tycker nog att vår båt är rätt rolig att selga även om den är bred som en padda.

- mariatherese
- Diamantmedlem
Det där hade jag inte ens tänkt på för vi hade inte jolle när vi hade annan båt... men det är ju helt rätt. Det är tokenkelt att hantera jollen med öppen akter också.Schvidja skrev:Jag har öppen akterspegel och vill inte vara utan den, närheten till havet, lätt att komma i jollen, montera motorn på do, i och ur vattnet vid ett dopp, lätt att rengöra sittbrunn och det som kommit fram i tråden om att få upp någon mm.
Det kan man intuitivt tro, men det gör föga nytta för denna båt typ. Bromsar mest.Eilean skrev: Ser ut som båten skulle må bra av litet mer reservdeplacement föröver.
Om man vill ha en båt som kan pressa hårdare på undanvindar vid hög vindstyrka är det bättre att öka skrovets rocker i aktern.
Men då ökar motståndet vid planingströskeln och möjligen sänks max deplacementfart något.
Allt är en kompromiss
Var ska man lägga alla prylar man har i akterbänken? Kollade på den ny HR372:an och slogs av hur pinsamt lite stuvutrymme man hade, uppskattningvis häften av vår lilla 31-fotare.
Henric D
-
- Silvermedlem
- Kontakt:
Man ska inte ha en massa prylar där bak. Det bromsarHR312 skrev:Var ska man lägga alla prylar man har i akterbänken? Kollade på den ny HR372:an och slogs av hur pinsamt lite stuvutrymme man hade, uppskattningvis häften av vår lilla 31-fotare.

Såg nån tidigare kommentar om öppen akter i kombination med låg tröskel till nedgångsluckan? Finns det sånna båtar? På kappsegling är det väl ett säkerhetskrav att båt med öppen akter ska nedgångströskeln vara i en viss nivå för att vattnet inte ska forsa in.
Skulle jag ta fram pennan och designa en båt skulle det absolut bli en med öppen akter. Närheten till vattnet är en anledning. Jag tillhör dom som vägrar att ha vindskydd och sprayhood uppfälda under segling.
Men som sagt, vi har olika önskemål och behov, och tur är väl det annars skulle alla båtar se likadanna ut.
First 34.7 är väl ett bra exempel. Ca 10 cm tröskel som kan fördubbla sin höjd om en liten gångjärnshängd "tröskelförhöjare" fälls upp. Alltså långt under höjden för sittbrunnens bänkar.nikodemus67 skrev:.....Såg nån tidigare kommentar om öppen akter i kombination med låg tröskel till nedgångsluckan? Finns det sånna båtar?..
Naturligtvis befinner den sig i CE kategori inomskärsEilean skrev:First 34.7 är väl ett bra exempel. Ca 10 cm tröskel som kan fördubbla sin höjd om en liten gångjärnshängd "tröskelförhöjare" fälls upp. Alltså långt under höjden för sittbrunnens bänkar.nikodemus67 skrev:.....Såg nån tidigare kommentar om öppen akter i kombination med låg tröskel till nedgångsluckan? Finns det sånna båtar?..
Är det inte dags att kolla lite fakta innan du slänger ur dig saker...?Tordmulen skrev: Naturligtvis befinner den sig i CE kategori inomskärs
Båten är CE certifierad cat A för 8 pers, cat B för 8 pers och cat C för 10 pers
Tydligen behövs det roliga gubbar för att vissa ska bekripa.SWE54 skrev:Är det inte dags att kolla lite fakta innan du slänger ur dig saker...?Tordmulen skrev: Naturligtvis befinner den sig i CE kategori inomskärs
Båten är CE certifierad cat A för 8 pers, cat B för 8 pers och cat C för 10 pers