Diva 35?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
kalle

Diva 35?

Inlägg av kalle » mån 26 sep 2005, 18:05

Har kollat lite på diva 35 och läst en hel del om den. Dock verkar det som många känner sig tveksamma när det gäller kvaliteten på båten. Är det någon som har erfarenhet av detta eller har hört något?

Kaptein Krokfot

Re: Diva35

Inlägg av Kaptein Krokfot » mån 26 sep 2005, 19:28

Hei
Eg har kappsegla med ein Diva 35 i mange år og har berre godt å seia om båten. Den går betre dess meir det blåser og seglar fint opp LYS-talet på 1.25. Men det er nok rett at det kan vera forskjell på dei ulike eksemplara. Sjekk nettsidene http://www.divaforbundet.se/ og http://home.no.net/nor6495 for meir info om Diva 35.
Helsing
Kaptein Krokfot

Calle C

Inlägg av Calle C » mån 26 sep 2005, 19:41

Hej

Från en rätt pålitlig källa har jag hört att många divor har mer eller mindre svajköl.
Själv vet jag ej.
Kontrollera genom att ta bort durkarna, ställ dig bredbent men en fot på varje sida om kölen och be någon segla båten på kryss >7m/s. Du kommer då direkt att känna om det är något att ha eller ej.

Calle

kalle

kölen

Inlägg av kalle » tis 27 sep 2005, 07:57

Har oxå hört att kölen har varit ett problem. Var på en diva 35 i somras och det exemplaret hade hos tidigare ägare gått på grund i ca 4 knops fart med motor och det räckte för att det skulle komma in vatten.

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 27 sep 2005, 11:43

Säger sig självt att de flesta moderna lättdeplacementsbåtar med \"cigarrliknande\" skrov utan ordentligt nerbyggd kölinfästning inte tål en ordentlig grundstötning, exempel Diva 35, Dehler, Arcona 355, etc

Däremot seglar de ju fantastiskt snabbt ......

Vill man ha en båt som tål en ordentlig grundstötning ska man tex välja någon av Peter Norlins båtar Cumulus, Nova etc.

Men det är ett fritt land och var och en får givetvis välja ....

//Sven

Oa

Inlägg av Oa » tis 27 sep 2005, 12:15

Divorna seglar mycket bra. De har byggts på många olika ställen och varierar i kvalitet. Kolla kölinfästningen, många har monterat in bottenstockar i efterhand. Det finns många disskussioner om \"svajköl\", bl a här på forumet. Jag tror det fr a är farligt om båten har en skarp vinkel mellan köl och skrov där det kan nötas loss (som på Divan) så det bör Du kolla.

Lycka till

kalle

Andra båtar?

Inlägg av kalle » tis 27 sep 2005, 13:33

Vilka andra båtar finns det som liknar diva 35 som ligger i samma prisklass, dvs runt 600 kkr ?

Calle C

Inlägg av Calle C » tis 27 sep 2005, 20:30

Hej

Om du kommer med 600´i näven, så får du f....n så mycket mer båt än en diva, Du kan få riktigt mycket båt.

Calle

kalle

tips?

Inlägg av kalle » ons 28 sep 2005, 08:54

Har kollat runt en hel del men det är svårt att hitta någon 35-36 fots båt av modernt snitt runt 600'. First 36.7 ligger från miljonen och uppåt. X båtarna är betydligt dyrare. Söker en båt av modernt snitt. Någon som har något förslag.

Calle C

Inlägg av Calle C » ons 28 sep 2005, 12:37

Hej Kalle

Kan detta vara nåt.
http://begmarknad.batnet.se/sok/annons. ... kid=3&tid=

Calle

Erik

Inlägg av Erik » ons 28 sep 2005, 15:26

Calle C skrev:Hej

Om du kommer med 600´i näven, så får du f....n så mycket mer båt än en diva, Du kan få riktigt mycket båt.

Calle
Har du några exempel på båtar som är f-n så mycket mera båt än Diva 35 (för 600') och vad är så mycket bättre med dem? Tex den Gambler 37 som du föreslagit.

/Erik

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 28 sep 2005, 15:47

känns ju inte direkt modern även om den är fin :?

Calle C

Inlägg av Calle C » ons 28 sep 2005, 15:47

Hej Erik

Om det är så att Divorna har kölproblem, anser jag det bättre att köpa någonting annat. G-37 an är bara ett exempel.

Calle

Nisse

Inlägg av Nisse » tor 29 sep 2005, 09:07

Det är väl otroligt vad vissa myter är seglivade! Bara för att en viss båtjournalist, som är ökänd för faktafel, en gång skrev i sin bok att Diva 35 hade problem med svajköl så är detta upphöjt till ett absolut faktum?

Enligt ett känt reparationsvar jag besökt så har inte Divan varken mer eller mindre svajköl än någon annan båt. Däremot finns det en hel del andra problem på vissa båttyper, som ex.vis Maxi 999s hjärtstock!

Då det var mycket vanligt på 70 och 80 talet med självbygge av båtar så är det mycket viktigare att kolla hur just det aktuella exemplaret är byggt än vilken modell det är.

Sumprunkarn

Inlägg av Sumprunkarn » lör 01 okt 2005, 17:01

Diva 35 = så stor varningsflagg att köp överhuvudtaget inte kan rekommenderas.

1) Den besiktningsman jag använt i andra sammanhang varnar uttryckligen för Diva 35 och dess jämngamla större syster (har glömt bort numret - 38?) p g a dålig byggkvalitet. Han ligger i fejd med Bernt Lindqvist, Diva-mannen, p g a sina uttalade synpunkter. (Hur det är med den nya generationens Divor, 34 m fl, vet jag inte. Dvs de med tvärt avhuggen stäv.)

2) För drygt 10 år sedan var vi två gäng som skulle segla från Västervik till Visby i hyrbåtar. Själv var jag skeppare på en Cenit 33 som höll för kryss i 10-12 m/s hela vägen. Den andra båten, som var en Diva 35, gick sönder i däcket kring masten innan den ens hunnit ut och fick vända tillbaka med kollektiv långnäsa.

Skriv svar