Bottenfärg utvärdering
Bottenfärg utvärdering
International Micron - havstulpaner ca 10 cm från vattenlinjen. Endast ett lager färg.
Henric D
Re: Bottenfärg utvärdering
Cruiser (västkust ej Eco). Legat i göteborgs skärgård. Lätt slem.
Vc prop o drev. Enstaka havstulpan. Omålade ytor på drev och prop mycket kraftigt beväxt med havstulpaner lager på lager.
Vc prop o drev. Enstaka havstulpan. Omålade ytor på drev och prop mycket kraftigt beväxt med havstulpaner lager på lager.
Coppercoat förutom två helt obehandlade kvadratdecimeter stora partier. Legat förtöjd i norra Sthlm skärgård sedan mitten av juli med noll sjömil avverkade.
Obehandlade fläckarna: mycket kraftig beväxning av snäckor.
Resten av skrovet: antydan till slem på några få ställen.
Obehandlade fläckarna: mycket kraftig beväxning av snäckor.
Resten av skrovet: antydan till slem på några få ställen.
Två lager med Mille Light, östkusten. Inga snäckor, bara slem. Togs snabbt bort med högtrycken.
/Polypen
/Polypen
VC 17 Eco i Mälaren, grönt slem som går bort med högtrycktvätt.
Biltemas ostkustfärg, kulör svart.
Båten har gått kanske 20 M sedan sjösättningen vid midsommar.
Världens "skägg", men inga snäckor.
Ligger i Sthlms södra skärgård.
Båten har gått kanske 20 M sedan sjösättningen vid midsommar.
Världens "skägg", men inga snäckor.
Ligger i Sthlms södra skärgård.
Alla borde ha skägg
Kul tråd, men det är svårt det där med utvärdering av bottenfärger:
Bottenfärgen är bara en ingrediens, vattenkvaliteten i hemmahamnen är ännu viktigare. I en hamn med stillastående dåligt vatten är det dålig (= liten) beväxning, och vv - i ehn hamn med bra genomströmning och frächt vatten där växer det mycket bra.
Också var i hamnen båten ligger är viktigt - när hamnöppningen är det oftast bättre vatten, och sämre, mer stillastående längst inne.
Vattentemp, sol, ... andra viktiga temåperaturer.
Under en följd av år hade jag en båt i en hamn med två hamnöppningar (ledtråd: på skånska västkusten ..), nära ena öppningen. Det var hopplöst, oavsett färg, det växte hela tiden.
VC17 västkust var helt hopplös för många på västkusten förra året. Väntar med intresse hur det varit i år.
Det har sagts att det var liknande elände på ostkusten med VC17 västkustfärg (fy på er!) 2009. Av tidigare inlägg i denna tråd ser det bättre ut, men ... jag är inte övertygad.
För egen del kan jag bara konstatera att VC17 i år så var det färre, men större havstulpaner än förra året. Konstigt.
/Jaramaz
Bottenfärgen är bara en ingrediens, vattenkvaliteten i hemmahamnen är ännu viktigare. I en hamn med stillastående dåligt vatten är det dålig (= liten) beväxning, och vv - i ehn hamn med bra genomströmning och frächt vatten där växer det mycket bra.
Också var i hamnen båten ligger är viktigt - när hamnöppningen är det oftast bättre vatten, och sämre, mer stillastående längst inne.
Under en följd av år hade jag en båt i en hamn med två hamnöppningar (ledtråd: på skånska västkusten ..), nära ena öppningen. Det var hopplöst, oavsett färg, det växte hela tiden.
VC17 västkust var helt hopplös för många på västkusten förra året. Väntar med intresse hur det varit i år.
Det har sagts att det var liknande elände på ostkusten med VC17 västkustfärg (fy på er!) 2009. Av tidigare inlägg i denna tråd ser det bättre ut, men ... jag är inte övertygad.
För egen del kan jag bara konstatera att VC17 i år så var det färre, men större havstulpaner än förra året. Konstigt.
/Jaramaz
Är du helt 100 på det där? (Bli 100 med 118 100)Jaramaz skrev:Kul tråd, men det är svårt det där med utvärdering av bottenfärger:
/Jaramaz
Jag har liknande erfarenheter som Jaramaz. Det är inte enbart färgen det hänger på utan det skiljer väldigt mellan olika hamnar, år och platser i hamnar.
Har ju en hård färg i år och är ganska nyfiken på hur botten ser ut, båten känns i alla fall fortfarande helt ok.
Har ju en hård färg i år och är ganska nyfiken på hur botten ser ut, båten känns i alla fall fortfarande helt ok.
Det kan säkert vara så att det varit ett "milt" år i beväxningssynpunkt. De båtar jag sett gå ur sjön i höst har i princip sett helt nymålade ut. Hjälpte en kompis att ta upp härom helgen. Deras båt är precis som vår målad med Hempel Mille Extra och låg i sjön över vintern. Förutom total 5 st skal var den täckt av ett mycket måttligt lager slem, rätt ok efter två säsonger. Området är Öresund med 4 veckors semestersegling i Östersjön och Kattegatt och sparsamt använd resten av säsongen.
Vår egen båt kommer att ligga i även denna vinter men åker upp en vecka i vår för bottentvätt och målning. Ska bli intressant att se hur det ser ut då.
Vår egen båt kommer att ligga i även denna vinter men åker upp en vecka i vår för bottentvätt och målning. Ska bli intressant att se hur det ser ut då.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Ligger i Hinsholmen, Göteborg. Har använt Hempel Mille Xtra i år. I princip inga havstulpaner, bara slem som blåstes bort av högtrycken.
Drev och propeller målat med International Prop-o-drev. Bevuxet med havstulpaner, fast färre än förra året.
Drev och propeller målat med International Prop-o-drev. Bevuxet med havstulpaner, fast färre än förra året.
En god vän till mig som bor i Nacka, stackars fan, mailade mig en bibba bilder från Nacka Båtklubbs upptagning, varav jag här visar förljande:
Det är ju lite oklart vad det egentligen säger om sakernas tillstånd, men att det växer där uppe bland grodorna tycks vara klart.
/Jaramaz
PS: Q, du gör väl inte reklam för en viss tjänst? 118?
Det är ju lite oklart vad det egentligen säger om sakernas tillstånd, men att det växer där uppe bland grodorna tycks vara klart.
/Jaramaz
PS: Q, du gör väl inte reklam för en viss tjänst? 118?
Inte bitter nu igen Jaramaz.Jaramaz skrev:En god vän till mig som bor i Nacka, stackars fan
Sticker man ut hakan med långa myndiga avhandlingar finns alltid risk att någon kanske börjar undra om det verkligen finns faktakunskap bakom, eller om allt är ihopdiktat över en Se och Hör på muggen.
Que? Vad pratar du om? Vad menar du?Mr Q skrev: Inte bitter nu igen Jaramaz.
Sticker man ut hakan med långa myndiga avhandlingar finns alltid risk att någon kanske börjar undra om det verkligen finns faktakunskap bakom, eller om allt är ihopdiktat över en Se och Hör på muggen.
Det där med faktakunskap ...minns du dina kölbultar, där du beskyllde varvet i Svinninge för att inte ha fixat? När allt berodde på att du använt teflontejp till varma rör .... herredjävlar. Slå upp motsvarande länkar och du hittar att jag klargjorde tydligt att sannolikheten för läckage via kölbultarna på din båt var ytterst liten (med tanke på konstruktion och skadefrekvens). Har dessutom för mig att jag starkt rekommenderade 577 till dina rör, då teflontejp är otillförlitligt (sedan säger det sig självt att en del plaster inte tål värmerör så bra, här måste man kolla med tillverkare och ev göra egna experiment).
Du får acceptera att det finns de med mer kunskap och erfarenhet än du. Som exempel så när det gäller den båt du har så har jag seglat samma modell i mer än 10 år ... På ett öppet forum som detta får du acceptera att andra ger sina åsikter.
Jaramaz