Topplista på långfärdsbåtar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Rottweilexpress
Trogen medlem

Topplista på långfärdsbåtar

Inlägg av Rottweilexpress » lör 25 sep 2010, 09:55

Hej

Jag ser dessa trådar på förslag och tipps när det gäller trygga oceanseglare och "ner" till gotlandsselgare. Typ. Alla har olika tips och vinklar och vanligen så är det ytterst svårt att ta reda på validiteten i dessa tips. Framför allt när det gäller utländska fabrikat som inte vanligen ligger och guppar i våra hamnar. Så min fråga, finns det en "top 100" lista gjord av trovärdiga författare över allt från det långsammaste, trögaste mest dundersäkra badkar som tänkas kan, ner till snabbare kompromisser? Någon någonstans måste ju ändå ha sett en poäng med en liknande lista med tanke på hur ofta detta efterfrågas? Utländskt som svenskt.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Topplista på långfärdsbåtar

Inlägg av Eilean » lör 25 sep 2010, 13:34

Jag tror inte det finns en sådan lista, har jag fel så lär den innehålla samma svagheter du är lite inne på:

För en är långfärd att segla till Gotland, för en annan att frysa fast och övervintra i Antarktis, det ställer onekligen vitt skilda krav på båtarna!

Sedan blir listan naturligtvis lokalt färgad, de forum jag känner till, även om de är internationella i någon mån, har de ändå mer eller mindre stark lokal anknytning. För oss europeer är Crealock och Morgan exotiska och okända, för amerikanen är Contest och Allegro något få ens hört talas om.

Slutligen vad kännetecknar en bra långfärdsbåt? Många är ju helt oense om grundkriterierna, någon förespråkar sig blodig för en långkölad Vagabond samtidigt som det finns folk som tycker en X-yachts passar.
Hur skall man ragnordna dem?

Här finns en del intressanta diskussioner kring långfärdsbåtar utifrån litet andra perspektiv än våra:
http://www.cruisersforum.com/forums/
http://www.sailnet.com/forums/cmps_index.php

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » lör 25 sep 2010, 14:07

Drömresan http://www.dromresan.com/ har du kanske redan hittat? Speciellt avsnittet om båtar: http://www.dromresan.com/bat/index.shtml

mvh Sven-Barry

Mr Q
Diamantmedlem

-

Inlägg av Mr Q » lör 25 sep 2010, 15:36

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 25 sep 2010, 16:00

Mr Q skrev:
Däremot bör man ju ställa sig frågan om man verkligen behöver... decca navigator...
Det skall och bör man naturligtvis fråga sig, men deccanavigator behöver ingen, inte sedan ungefär tio år.
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » lör 25 sep 2010, 16:05

Hey, det var försök till ett skämt. Men jag vet, jag är humorbefriad. Man försöker så gott man kan...
Trevlig lördag på er!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 25 sep 2010, 16:31

Vadå skämt? Om allvarliga saker? Det är bara ett drygt år sedan jag tittade på min sedan (då) nio år sparade men helt oanvändbara Decca-navigator och funderade på om jag verkligen inte kunde ha den till något. Det kostade mig en del självövervinnelse att kasta den. Inte skoja om sådant...

Kanske mer i ämnet: Det finns så många bevis på att själva båten betyder ganska litet medan förberedelser, planering och skicklighet hos besättningen betyder desto mer.
Sedan har vi den här frågan "vad är långfärd" som Eilean tog upp?
Ett talesätt jag snappat upp är att "det finns båtar bara en fullblodsidiot tar ut på havet, men det finns ändå ingen båt som garanterar samma idiot en säker resa". Det skulle väl på något sätt peka på att båt och kapten hör ihop och måste bedömas tillsammans. Men handlar det om en bra kompromiss brukar ju många peka ut konservativt designade, konservativt byggda segelbåtar runt 35-40 fot som "idealet", dvs en sådan som jag har. Haken är bara att det går att hitta företrädare för i stort sett alla kategorier båtar, från Havsfidra till VO70 om man går efter sådant. JAg vill nog sticka ut hakan och påstå att det nästan aldrig handlar om att båten inte duger, egentligen, bara man håller sig till ruffade "familjebåtar" mellan 6-7 meter upp till 12-13 meter...
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » lör 25 sep 2010, 16:52

För min del tycker jag det var rätt kul med deccanavigator.
Bilagor
Kan inte hitta filen.jpg
Kan inte hitta filen.jpg (7.79 KiB) Visad 20059 gånger

Rottweilexpress
Trogen medlem

Inlägg av Rottweilexpress » lör 25 sep 2010, 18:00

Tack för inlägg och tankar. Jag ska med nöje titta på länkar ni presenterat.

Mycket av min frustration kommer av att jag gått på din linje Anders, men att det inte fungerat nå bra för min del. Jag är ju ny på havet, men jag vet vad jag känner och jag är den typen av person som ingående studerar produkter innan jag köper dom. Jag vill absolut ha en båt som är bättre än mig, och klarar svårigheter man inte planerat för eller förutsätt, exempelvis storm, grundstöt. Jag samlar ytterst sällan på mig skit eller lägger pengar på en otillräcklig produkt som jag sedan blir besviken på i efterhand. Vad det gäller båtvärlden är då problemet att det är en gigantisk jungel där åsikter väger högre än teoretisk fakta. Jag inser att det finns attribut som är mer tilltalande för vissa ändåmål, som tung långköl etc. Men bara att överblicka mängden svenska båtar eller båtar som är populära i sverige för att hitta dessa som teoretiskt är bra långfärdare är hopplöst. Jag sitter med Gelins 700 båtar nu, och blir mer irriterad än vis. Ta Vegan som exempel, i mina ögon sågas denna friskt av Gelin, men sedan som han själv tillstår så är den populär(?) och väl omtalad i världsomseglings sammanhang. Hur kan man inte bli förbannad över såna motsägelser? Jag vill säga emot dig Anders, jag ser ideligen i texter, många från Gelins bok, men även ur Heinz Roegners bok, "Hårt väder till havs" av Bruce, Milo Dahlmans bok etc hur båtarna rasar bit för bit och hur man måste plåstra ihop dom under stormar och andra svåra omständigheter. Så läser man då i Gelins 700 bok så tittar man under konstruktion och oftast ser man inte orden som tycks vara nyckelord för en långseglare; "Kraftfull, robust och gedigen", Vilket efter litteraturen som nämnts tidigare verkar vara en förutsättning för att klara en storm under relativt säkra förhållanden. Det sista jag skulle vilja göra är att sitta i en Bavaria och se vant slitas ur däcket. Så familjeseglare går nog bort för kategorin oceanseglare.

Så vad gör man då? Sätter in alla båtar man påträffar i en databas med sortering efter parametrar som deplacement mot köl i %, djupgång, långköl, material eller konstruktionstyp, LYS (jodå, det är viktigt det med, det ska inte gå snabbare att simma över oceanen, tack), men även hitta ett system för roderegenskaper, som lovgirighet, avdrift osv osv.....Något hopplös uppgift.

Sen det här med komfort.... Suck.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » lör 25 sep 2010, 18:59

Alla båtar "rasar" under långfärd.
Viktigt är att veta båtens svaga punkter och att ha koll nog för att kunna vara preventiv och åtgärda innan något fatalt inträffar. Vilket alltså inebär att man måste känna sin båt utan och innan, ha översynsrutiner och dessutom vara kapabel att åtgärda.
Min uppfattning är att boken du nämner inte ger något som helst svar på frågor kring lämpliga båtar för långfärd.

Glöm nya båtar - alla, oavsett om de heter HR, Malö eller JenBavBenHan levereras med många fel på både båt och utrustning. Jag har träffat flera frustrerade seglare 1000-tals sjömil hemifrån som försöker reda ut garantifrågor och hur de skall åtgärdas. ("visst, vi fixar de läckande fönstrena på ett kick, kom hit med båten bara...")
Jag litar långt mer på en gammal, väl genomgången båt. Dessutom kan man den utan och innan.

Fundera litet kring de egenskaper du tror är viktiga för dina planer och behov - och ventilera dem!

Mr Q
Diamantmedlem

-

Inlägg av Mr Q » lör 25 sep 2010, 19:27

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 25 sep 2010, 21:02

Jag vill inte låta rent för tråkig, men det har hänt att jag svarat sådana som frågat om den ena eller den andra båten är "bra" för långfärd ungefär som "kan du inte svara på den saken själv, så är det inte båten som är problemet."
Nu ställer ju du frågan så nyanserat att det känns elakt, men jag ger det ändå (jag försökte vara mer diplomatisk i förra posten, men det gick inte igenom). Svaret är dock inte menat som någon tarvlighet, bara att ånyo peka ut att det är kombinationen av båt och skeppare/besättning som avgör hela saken.

Men man måste börja någon stans. Med de preferenser jag har (och tror du delar) skulle jag kunna tänka mig att titta på båtar som är 35-38 fot långa (bra med utrymme, tillräcklig volym, stuvutrymme, fortfarande hanterlig), med mastheadrigg (stryktålig, enkel, lättskött), med lång fenköl och roder på en skädda eller (möjligen) långköl men i båda fallen nedbyggt skrov. Vikten i långfärdslastat skick mellan 7 och 10 ton - tom mellan 5-8 ton. Sedan seglar du båten ett par säsonger, för att bygga upp ditt förtroende för båten, för att lära känna den och för att "göra den till din". Alla fel (det finns alltid fel) ordnar du det eller så lär du sig hur man skall göra på just den här båten. Nu har jag själv en sådan båt (det är förmodligen därför jag menar att just den sortens båt är bäst...) men det är sådana, eller snarlika båtar de flesta nöjda långseglare visar upp. För att få tag på en rimligt prissatt sådan båt får man leta bland 20 år gamla båtar av de bättre fabrikaten. Bland "bättre" fabrikat, rent generellt anser jag vara Moody (Eilean är en Moody), de flesta HR äldre än 7 år, alla Malö, alla Najad från tiden innan holländaren tog över. Det finns fler, men de här har intresserat mig genom åren. Om du sedan tar ner storleken till 333-35 eller ökar till 37-40 spelar roll för priset, komforten och snabbheten - men som Q var inne på - när Sjöberg är på humör är alla båtar tämligen små. Skillnaden mellan en rätt långsam och en rätt snabb båt (av samma längd) är kanske tre till 5 dagar på en Västindienöverfart. De som har gjort flera vet att berätta att det är större skillnad på hur vindarna kommer och ifall man fångar passaden högre eller lägre upp det året.

Gelin ger jag inte ett smack för i detta ärende. Boken är bra som en sorts "vem och var på sjön" med åsikter och data om många båtar, och rolig för den (som jag) är nyfiken på "hur var det nu egentligen, är inte det en...?" när man ser den. Men man ser också många faktafel - de flesta ytan större betydelse, dock. Tillåt mig att tillsammans med Eilean lägga boken åt sidan för ditt ändamål.
Anders S

Rottweilexpress
Trogen medlem

Inlägg av Rottweilexpress » lör 25 sep 2010, 21:12

Eilean skrev:Glöm nya båtar - alla, oavsett om de heter HR, Malö eller JenBavBenHan levereras med många fel på både båt och utrustning. Jag har träffat flera frustrerade seglare 1000-tals sjömil hemifrån som försöker reda ut garantifrågor och hur de skall åtgärdas. ("visst, vi fixar de läckande fönstrena på ett kick, kom hit med båten bara...")
Jag litar långt mer på en gammal, väl genomgången båt. Dessutom kan man den utan och innan.

Fundera litet kring de egenskaper du tror är viktiga för dina planer och behov - och ventilera dem!
Enormt depprimerande kommentar, men dock bra råd på slutet där. Men jag "hoppas" att du menar att dom (alla) nya har mindre slarvigheter eller punkter för ytterligare förstärkning etc, inte att alla nya modeller är klena och genomfuskade av ekonomiska intressen? Man borde väl rimligen jobba sig igenom lite "barnsjukdomar" på sin nya HR och sedan ha en fenomenal båt för 40 år framåt?

För 40-50 år är ungefär vad man kan räkna med idag. Skulle nästan tro att man själv rasar före sin nya båt. Gällande dom här gamla beprövade båtarna så tycker jag mig höra/läsa att man inte längre ska satsa för stor peng och kärlek på en 70 talare längre, för även om dom fortfarande ligger bra i pris (för försäljaren) så kan dom inte ha så många goda år i sig relaterat till vanligt slitage. Förvisso är det väl båtmäklare som ofta står för denna åsikt, men det måste ju bara ligga nåt i det.

Mr Q, jag hör dig. Du har rätt i vad du säger. Och sannolikt blir det aldrig nån stor seglare av mig, kanske man lyckas övertala kärringen att ta en repa neråt medelhavet på sin höjd, men det är väl i bästa drömläget det med. Nu är jag knappast kedjad till rorkulten heller, utan hemmets vrå eftersom jag blev pappa förra veckan. Men oavsett vill man inte vara i den positionen att man drabbas av ett oväder som man själv reder ut, men inte båten för att man har ett halvfabrikat eller massproducerad wellpappskuta med snygg interiör.

Rottweilexpress
Trogen medlem

Inlägg av Rottweilexpress » lör 25 sep 2010, 21:16

Ok Anders, jag har förstått. Tack för din tid!

Mainship
Silvermedlem

Inlägg av Mainship » lör 25 sep 2010, 22:14

Här är ett försök till en sådan lista

http://www.sailnet.com/forums/251474-post6.html

Skriv svar