Storskotsystem
Storskotsystem
Hej,
Tänker införskaffa mig ett flytande storskotsystem, finns ju i princip tre val, Harken, Lewmar eller Rutgerson.
Harken känns lite lyxigare men är också ngt dyrare. Lewmar vs. Rutgerson finns det några märkbara skillander? Känns nästan helt identiska..
Några erfarenheter eller tips? Storen är på ca 30m2 Hur mkt utväxling är att föredra egentligen?
Tänker införskaffa mig ett flytande storskotsystem, finns ju i princip tre val, Harken, Lewmar eller Rutgerson.
Harken känns lite lyxigare men är också ngt dyrare. Lewmar vs. Rutgerson finns det några märkbara skillander? Känns nästan helt identiska..
Några erfarenheter eller tips? Storen är på ca 30m2 Hur mkt utväxling är att föredra egentligen?
Re: Storskotsystem
Jag bytte storskotsystem på vår båt för ett par år sedan. Vi valde Lewmar Ocean, främst för att de hade en variant av skena som är oborrad och har ett spår på undersidan där fästbultarna skjuts in. På så sätt kunde man använda de gamla monteringshålen. Finns säkert fler fabrikat som har det nu. Skenan har också mycket låg profil vilket är bra eftersom den sitter på en balk tvärs över sittbrunnen och vidare på bänken. En sittdyna på och den märks inte! Vi är fullt nöjda med systemet. Den kullagrade, utväxlade vagnen är lätt att justera även under belastning. Rutgersson har jag aldrig provat.
Finns en del kappseglingsentusiaster här på forumet, de har säkert massor av synpunkter i ämnet.
Finns en del kappseglingsentusiaster här på forumet, de har säkert massor av synpunkter i ämnet.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
En tanke om utväxling: Många kappseglare har "fintrim", dvs en särskild talja för att dra hem det sista på kryss. Principen liknar kaskadkoppling (en talja som drar i en talja), men här är poängen att man har en grovtalja som är snabb och tung, och i serie med den en mer utväxlad "fintalja" som man justerar kryss-skotningen med. Det finns varianter, det får du kolla upp vad du kan gilla. Det är ingen höjdare att alltid ha en "lagom" utväxling för kryss-skotning när man upptäcker att det innebär 6- eller 8-skuren talja och kilometervis (ok, överdrift,men...) av tamp i taljan. Då kan man ha 4 + 8. Allt de extra blocken kostar sparar man på skotlina...
Är du också igång med att renovera/bygga om, se till att du har en stark och lättdragen kick. Bara genom att byta till (visserligen snordyr) Dyneemalina i min egen fjäderkick fick jag betydligt bättre effekt på trimmet till vettig kostnad. Alla skotskenor till storen är "för korta" i alla fall, så när man lärt sig hur bra det är med nersläppt skotvagn och tight skotning så vill man styrsel på storen hela tiden.
Är du också igång med att renovera/bygga om, se till att du har en stark och lättdragen kick. Bara genom att byta till (visserligen snordyr) Dyneemalina i min egen fjäderkick fick jag betydligt bättre effekt på trimmet till vettig kostnad. Alla skotskenor till storen är "för korta" i alla fall, så när man lärt sig hur bra det är med nersläppt skotvagn och tight skotning så vill man styrsel på storen hela tiden.
Anders S
Nu antog jag ju du menade skotsystem = skena + vagn. Men det var kanske skottaljan du menade (som Anders S är inne på)?
Nåväl du får mitt bästa tips där med: Kolla in danska Easymatic. Det är ett tvåväxlat system, finns som 3/6:1 och 4/8:1. Två linor kommer ut ur skotlåset, dra i båda för högväxel eller i den ena för lågväxel. Funkar suveränt bra! Benns har dem, http://www.benns.se/storskotstalja-easy ... c-225.aspx
Nåväl du får mitt bästa tips där med: Kolla in danska Easymatic. Det är ett tvåväxlat system, finns som 3/6:1 och 4/8:1. Två linor kommer ut ur skotlåset, dra i båda för högväxel eller i den ena för lågväxel. Funkar suveränt bra! Benns har dem, http://www.benns.se/storskotstalja-easy ... c-225.aspx
/p
/p
Lite olika lösningar och bra bilder på olika system...
http://www.harken.com/rigtips/mainsheet.php
Annat kul
http://www.harken.com/rigtips/rigtips.php
http://www.harken.com/rigtips/mainsheet.php
Annat kul
http://www.harken.com/rigtips/rigtips.php
En sådan har jag, och jag är... tyvärr... inte inte helt nöjd. Den är dessvärre en smula för svag även i "starka" läget, trots att det är den största.hedgehog skrev:Nu antog jag ju du menade skotsystem = skena + vagn. Men det var kanske skottaljan du menade (som Anders S är inne på)?
Annars är principen rätt, samma lösning men med andra typer av block sitter på starbåten.
Anders S
Skulle satsa på Harken, detta upplever jag som deras starkaste område och det skall hålla ett tag.
Sedan är frågan vad man skall ha.
På X99an har vi 3 ggr utväxling på vagnen och 5 på storskotet.
Vi är nöjda med vagnens utväxling men skulle kanske vilja ha en gång till på storen.
Sedan är frågan vad man skall ha.
På X99an har vi 3 ggr utväxling på vagnen och 5 på storskotet.
Vi är nöjda med vagnens utväxling men skulle kanske vilja ha en gång till på storen.
Din båt är ju lite större (hur mycket?) än vår Allegro 33 så jag kan tänka mej att även den största modellen är i klenaste laget. Men för oss funkar den fint.Anders S skrev:En sådan har jag, och jag är... tyvärr... inte inte helt nöjd. Den är dessvärre en smula för svag även i "starka" läget, trots att det är den största.hedgehog skrev:Nu antog jag ju du menade skotsystem = skena + vagn. Men det var kanske skottaljan du menade (som Anders S är inne på)?
Annars är principen rätt, samma lösning men med andra typer av block sitter på starbåten.
Pingos stor är ca 30 kvadrat så det borde gå bra där med.
/p
/p
Seglet är inte överstort (35 kvm)för blocket på något sätt, men masten (rullkassett på en från början grov profil) är smidig som en telefonstolpe på steroider, ungefär. Man skulle ju då tänka sig att man har akterliket tight och bra, men nej. Troligtvis är liket inte riktigt välsytt, alternativt har segelmakaren inte räknat med en totalstel mast. Eller så är seglet slitet och behöver litet handpåläggning i akterliket för att bli litet piggare.hedgehog skrev:Din båt är ju lite större (hur mycket?) än vår Allegro 33 så jag kan tänka mej att även den största modellen är i klenaste laget. Men för oss funkar den fint.Anders S skrev:En sådan har jag, och jag är... tyvärr... inte inte helt nöjd. Den är dessvärre en smula för svag även i "starka" läget, trots att det är den största.hedgehog skrev:Nu antog jag ju du menade skotsystem = skena + vagn. Men det var kanske skottaljan du menade (som Anders S är inne på)?
Pingos stor är ca 30 kvadrat så det borde gå bra där med.
Det skojiga är att när det börjar kännas trögt i skotet kan man fortfarande köra vagnen (Rutgerson, rullager) med 2:1-utväxling, utan problem.
Anders S
Man får nog inte stirra sig blind på storens storlek utan även på båtens vikt och rätande moment.
Vi har tex 47m2 stor på en båt som väger 4 ton.
Jämför det med en båt med samma yta men kanske väger det dubbla.
Det blir nog lite jobbigare att ta hem då det brallar i.
Jag tänker på att då står den stora båten emot bättre och det blir tungt, vi måste reva och då minskar ytan.
Sen har vi två fasta punkter för resp akter om skenan.
En där grovtrimmet sitter och en där fintrimmet sitter.
En bra tanke då de alltid finns på samma plats men jag är osäker om vi är så nöjda...
Problemet kommer då vi vill vagna ned och då grovtrim resp fintrim håller kvar bommen i lovart så den kommer bara halvvägs mot ett system där allt skot följer med vagnen i lä. Nåt att tänka på också.
I övrigt har jag inga synpunkter, smaken är som baken och jag vet knappt vad vi har på båten...
(Harken tror jag...)
Lycka till /
Vi har tex 47m2 stor på en båt som väger 4 ton.
Jämför det med en båt med samma yta men kanske väger det dubbla.
Det blir nog lite jobbigare att ta hem då det brallar i.
Jag tänker på att då står den stora båten emot bättre och det blir tungt, vi måste reva och då minskar ytan.
Sen har vi två fasta punkter för resp akter om skenan.
En där grovtrimmet sitter och en där fintrimmet sitter.
En bra tanke då de alltid finns på samma plats men jag är osäker om vi är så nöjda...
Problemet kommer då vi vill vagna ned och då grovtrim resp fintrim håller kvar bommen i lovart så den kommer bara halvvägs mot ett system där allt skot följer med vagnen i lä. Nåt att tänka på också.
I övrigt har jag inga synpunkter, smaken är som baken och jag vet knappt vad vi har på båten...
Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

Äntligen ligger HP:n på Råå