Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Re: Man får vad man betalar för.....

Inlägg av Segelbo » tor 15 apr 2010, 09:15

Hmmm...

"The plot thickens..."
---
Bosse
Monsun 31, #116

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » tor 15 apr 2010, 14:41

Om detta är det sätt HR hanterar eftermarknanden blir det en Najad/Malö vid en eventuell order i framtiden...

Samtidiig får man nog vara lite försiktig att dra för stora växlar på detta, då det handlar om ett par båtar av totalt över 8000 bygda. Faktum är att jag under alla år inte träffat på en enda missnöjd HR-ägare (därmed inte sagt att de inte finns). Mycket negativt finns sagt om M Rassy och hans "moderna" företagsledarmetoder och jag betvivlar inte att fadern kan ha varit lättare att ha att göra med (åtminstone verkar många anställda tycka det).

Vi får se (om några år) vad detta slutar. Trist för köparen dock att få en båt som han inte är nöjd med. Överlag gillar jag nog Najad/Malö bättre så det hade nog, oavsett tvisten, blivit en båt av dessa fabrikat i stället.
Henric D

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tor 15 apr 2010, 15:30

Ja, jag är ju partisk, som ägare till en Malö. Men maken till fantastiskt bemötande från ett varv har jag aldrig varit med om. Detta gäller såväl oss som ägare till en "gammal" båt som de jag har talat med som varit lyckliga nog att kunna köpa en ny Malö. Ingen fråga är för dum att inte tålmodigt besvaras. Man anstränger sig alltid det där lilla extra för kunden. Som att kasta sig i bilen och åka iväg och hämta en liten burk med gelcoatspackel av rätt kulör, när jag mitt i stressen på Öppna Varv i somras frågade var jag kunde få tag i det. En bekant som ville ha ett extra kylskåp under kartbordet fick hjälp med det naturligtvis när han beställde sin nya båt, Man byggde helt enkelt om kartbordet litet grand, så att kylen fick plats. Etc, etc.

Det är så ett varumärke byggs. Och vårdas...
---
Bosse
Monsun 31, #116

BUSTER
Rookie

Inlägg av BUSTER » tor 15 apr 2010, 16:57

Hittade detta på Cruising World :( :o

I have just seen your post regarding alleged hull delamination on an HR37 and I wonder if in fact the problem is water in the foam core, which seems much more likely. There is a current post on the HROA site about water in HR42 hulls and I have had serious problems with my 1999 HR34. I discovered this by chance when my boat was 5 years old. Water had got in at the site of a badly installed galley sink skin fitting and spread through a large part of the core. I was just in time to prevent a similar serious problem at the heads skin fittings on the other side of the hull. During the past five years I have spent much time and money drying the hull out as much as possible, to the point where I would now feel reasonably confident in putting the boat on the market. It has been a very sad and stressful experience.
Magnus Rassy was not helpful. He said that all boats are wet and I should give up and go sailing. But he managed to lean on a UK yachting magazine and prevent them publishing an article.
Germanischer Lloyd agreed there was a serious defect in the construction of my boat but regretted there was nothing they could do.
You would have to work very hard to persuade me to buy another HR or indeed any other boat with a cored hull below the waterline.
Oh, and I have another problem with water in the foam core of the rudder, where more poor detailing has allowed it to get in. At least one other 34 has had this defect.
Best of luck with your research. I would be pleased to hear what you learn.
Regards, John Hakes

Nicken
Rookie

Delaminerat skrov på en HR

Inlägg av Nicken » tis 11 maj 2010, 22:28

Spännande men oroväckande läsning! Vilken mardrömssituation att hamna i när man gått och köpt (får man anta) drömbåten.
http://bohuslaningen.se/nyheter/bohusla ... -sjoduglig
Saknar dock ett slut på denna långa "tråd" - någon som kan berätta detta?

nilsnobbing
Platinamedlem

Inlägg av nilsnobbing » lör 14 aug 2010, 07:45

Jag är nyfiken på detta, någon som vet mer om hur det slutat/fortsatt?

mvh

Nils Nobbing

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 11 sep 2010, 20:24

Den här tråden fortsätter med Hallberg-Rassyärendet - allmän diskussion om nybåtsköp ligger i en egen tråd /Mod/.
Anders S

Johan Hackman
Silvermedlem

Inlägg av Johan Hackman » sön 12 sep 2010, 08:20

nilsnobbing skrev:Jag är nyfiken på detta, någon som vet mer om hur det slutat/fortsatt?

mvh

Nils Nobbing
Då gör jag ett nytt försök att göra ett inlägg i denna tråd. Förra gången passade jag på att presentera mig eftersom det var mitt första inlägg och förklara varför jag var intresserad av tvisten med Hallberg-Rassy men då förpassades mitt inlägg till en ny tråd. Här kommer det jag försökte säga med mitt förra inlägg:

Jag kan meddela att förhandlingen i Uddevalla tingsrätt är utsatt att börja den 20 september 2010 klockan 9.00 och pågå i tre dagar.

Johan Hackman

eriksbo1
Diamantmedlem

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av eriksbo1 » sön 12 sep 2010, 15:49

Intressant... handläggningen i tingsrätten är offentlig, så vem som helst kan ju och höra på. Kanske nån av detta forums lokala förmågor kunde ha tid och möjlighet att agera domstolsreporter? Och sedan avrapportera, oss andra till uppbyggelse.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 12 sep 2010, 15:57

Ännu bättre - domen blir offentlig. Det skulle möjligen minska underhållningsvärdet, men blir ack så mycket bättre underlag för en diskussion.
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » sön 12 sep 2010, 17:43

Jahapp HR ska man tydligen undvika.

Om jag nån gång skulle bli bankdirektör och få 700 000 SEK i månaden i pension, skulle jag istället välja annat märke som inte fulborrar rakt genom laminat utan erforderliga försäkringar att genomföringen blir vattensäkrad.

Slappa installatörer hos HR? Det ingen ser, osv...

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » sön 12 sep 2010, 18:58

Problemet med denna 37:a var väl att kärnan släppte i borrkärnan när ägaren skulle montera en ny genomföring. Efter flera oberoende utlåtanden så verkar båten ha dålig vidhäftning mellan distansmaterialet och ytterlaminatet ÖVERALLT. En sån båt är i princip ej möjlig att bruka, då skrovet tappat i vridstyvhet.

Allt går väl att fixa. Ett antal hål (20 per skrovsida?) i vilka man gängar nipplar som man kopplar till en epoxypump - och sedan några lufthål högst upp. Fullt tryck på epoxin och sen vänta och se var det sprutar ut.

Sen återstår hålförslutning, spackling och att spruta bägge skrovsidorna med gelcoat. En nätt affär på 200-250-tusen kronor.

Den stora frågan är dock om man skall acceptera en sån här typ av reparation på en fabriksny båt? Jag hoppas inte, utan köparen måste kunna få åberopa hävningsrätt. HR kan sedan - efter reparation - sälja båten som "bättre beg".

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » sön 12 sep 2010, 23:32

consensus skrev:Problemet med denna 37:a var väl att kärnan släppte i borrkärnan när ägaren skulle montera en ny genomföring. Efter flera oberoende utlåtanden så verkar båten ha dålig vidhäftning mellan distansmaterialet och ytterlaminatet ÖVERALLT. En sån båt är i princip ej möjlig att bruka, då skrovet tappat i vridstyvhet.

Allt går väl att fixa. Ett antal hål (20 per skrovsida?) i vilka man gängar nipplar som man kopplar till en epoxypump - och sedan några lufthål högst upp. Fullt tryck på epoxin och sen vänta och se var det sprutar ut.

Sen återstår hålförslutning, spackling och att spruta bägge skrovsidorna med gelcoat. En nätt affär på 200-250-tusen kronor.

Den stora frågan är dock om man skall acceptera en sån här typ av reparation på en fabriksny båt? Jag hoppas inte, utan köparen måste kunna få åberopa hävningsrätt. HR kan sedan - efter reparation - sälja båten som "bättre beg".
Om käranden i det aktuella målet visar sig få rätt, är det inte helt osannolikt att HR, efter återtag och reparation, skulle sälja båten som ny. - Kanske skulle de i så fall rentav hävda att den reparerade båten är bättre än ny.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » mån 13 sep 2010, 08:48

Tomas E skrev:
Om käranden i det aktuella målet visar sig få rätt, är det inte helt osannolikt att HR, efter återtag och reparation, skulle sälja båten som ny. - Kanske skulle de i så fall rentav hävda att den reparerade båten är bättre än ny.
Vilket ju t o m skulle kunna vara sant. Hur många andra 'nya' HR (och även andra) har delamineringar utan att ägarna märkt nåt?

Har ni märkt ökad aktivitet med gummiklubbor på uppläggningsplatserna nu? :mrgreen:
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Tordmulen
Platinamedlem

Inlägg av Tordmulen » mån 13 sep 2010, 10:32

KaptenKlant skrev:
Tomas E skrev:
Vilket ju t o m skulle kunna vara sant. Hur många andra 'nya' HR (och även andra) har delamineringar utan att ägarna märkt nåt?

Har ni märkt ökad aktivitet med gummiklubbor på uppläggningsplatserna nu? :mrgreen:
Möjligheten finns att det är en byggprocess som kanske inte riktigt håller måttet!?.

Skriv svar