"kladd-skitig" gummibåt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Säljes-annons borttagen.

Inlägg av Anders S » sön 05 sep 2010, 09:47

matz skrev:det var ju märkligt..jag lade bara in ett inlägg med en bild på en gummibåt jag köpte igår med kopierad text från blocketannonsen - se ämnesrubriken i citatet
Ja, tycker du inte då att du lade in en annons, vilket är emot forumets regler ?
Anders S

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Re: Säljes-annons borttagen.

Inlägg av matz » sön 05 sep 2010, 11:11

Nej..jag ville berätta om en gummibåt jag köpte i fredags, det är väl inte annons

Anders
Site Admin
Kontakt:

Re: "kladd-skitig" gummibåt

Inlägg av Anders » sön 05 sep 2010, 14:45

Instämmer med Matz, det känns som att borttagandet var felaktigt. Ber om ursäkt å sailguides vägnar.

/Anders L

Käärme
Trogen medlem

Inlägg av Käärme » sön 05 sep 2010, 17:07

IBS Inflatable Boat Paint - PVC, beställt från GB så nu skall resten av ribben tvättas med fendertvätt och sedan målas. Kanske behövs det någon tvätt med aceton eller nåt innan målning? Någon som har tips att ge?

Spännande i alla fall men går det så går det.
Juha

KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » mån 06 sep 2010, 12:26

Anders S skrev:Tidigare i tråden gav jag en länk till speciell "gummibåtsfärg", om det skulle kunna vara något.

Annars är problemet ungefär som Calle (Hej, Calle!) beskriver. Ytan på gummibåtar i PVC (Polyvinylklorid) förstörs med tiden, delvis för att mjukgörare och UV-skydd "ångar ur" duken, delvis för att UV-exponeringen "lyser igenom" pigmentet. Till slut drabbas alla båtar, men de håller olika länge beroende på exponeringen och PVC-foliens pigmentering. Vissa pigment är helt enkelt bättre än andra. Då inses ganska lätt att att all insatser som tar bort den läskiga ytan förkortar den teoretiska livslängden (men de kan ju öka den praktiska användbarheten, och därför vara totalt bättre). Huruvida "mjuka" färger som Coelan kommer att fungera kan jag inte svara på, men den mekaniska påfrestningen på ytskiktet måste ju bli exeptionell (veck!). En bra "gummibåtfärg" bör vara minst lika flexibel som grundmaterialet och det finns ju färger för ändamålet, även om de inte är vanliga i våra butiker.

Min egen strategi? Numera, efter att förlorat en gummibåt till solen, helt enkelt att ta besväret att tömma den, vika den och stuva den. Den är i solen under ungefär fyra-sex veckor per år, inte mer. Den som har dingen i däverterna året om får nog finna sig i att gummibåtar, likt troll, spricker i solljus, och så får man se till att använda jollen desto mer och intensivare. Ett kapell (offerduk) kan vara ett alternativ.
Hej Anders, jag är väl bekant med 'livscykeln' hos PVV-jollar enligt ovan men nu råkar vi ha en (ständigt i stark sol när vi lever för ankar på de 'goa' breddgraderna. Den kom till oss i ett 'kit' med andra grejer och jag vill försöka förlänga livet på f-nskapet. (Jo, nästa gång blir det Hypalon ELLER att bygga en 'nesting dinghy' i ply/epoxi med sticksvärd och rigg) Jag har sett länken du så vänligt delade med dig av tidigare.... det är bara det att som tidigare verksam i kem-branschen blir jag så trööööött när man i en annons inte ens talar om vilken typ av färg det rör sig om.... 'flexibel' är ju -i någon mån- 90 % av alla färger på marknaden.

det logiska för PVC -jollar borde ju vara en färg med PVC som bas... men PU är kanske tillfyllest...
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Skriv svar