Farlig båtsmansstol?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Farlig båtsmansstol?

Inlägg av Segelbo » tis 31 aug 2010, 07:37

Tittade in på signaturen nikkes hemsida: www.sittbrunnen.se och läste att båtsmansstolar inköpta på SeaSea av märket TREM kan vara behäftade med fel som gör att de går sönder. SeaSea i Sverige och Norge har stoppat försäljningen.
Detta hade jag missat. Minns inte var jag köpte min, men orange är den i alla fall. Skall kolla nästa gång jag är i båten. Kanske rentav har kvar kvittot...
Vill bara uppmana alla att kolla sina båtsmansstolar. Fruktansvärt om den skulle brista när man är 15-20 meter upp i masten...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem

Re: Farlig båtsmansstol?

Inlägg av coppertail » tis 31 aug 2010, 08:06

Ska inte utrustning för personlyft vara klassat och besiktigas med jämna mellanrum?
Det borde i så fall gälla hela riggen såväl som bara båtmansstolen?

Eller gäller sådant bara yrkesmässigt?

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tis 31 aug 2010, 13:02

Det tror jag att det gör. I det privata livet får man nog riskera livet hur man vill. Om man däremot hissar upp någon annan i den och i synnerhet om man dessutom betalar vederbörande för besväret, kan det nog hända att det blir problem om denne ramlar ned och skadar sig beroende på en defekt eller illa underhållen båtsmansstol.
Skulle jag tro...
Man borde nog fasen sätta fotsteg i masten... :?
---
Bosse
Monsun 31, #116

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » ons 01 sep 2010, 13:24

Vår båtmansstol (inköpt i början av sommaren) var av berört märke/modell.
Åkte ut till SeaSea i Björlanda och de köpte tillbaka den direkt. Tyvärr hade de ingen annan modell eller märke i sortimentet - får avvakta till våren med att köpa ny.
Våra barn brukar precis som i Seilas-artikeln använda båtmansstolen som gunga/tidsfördriv - tur att inget hände!

racemaster
Trogen medlem

Inlägg av racemaster » ons 01 sep 2010, 17:00

Köp en riktig klättersele i stället för att använda opåltliga båtsmanstolar. Spinlock har även en sele som är ok. Lite dyrare men mycket säkrare.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tor 02 sep 2010, 07:28

---
Bosse
Monsun 31, #116

Skriv svar