Tittade in på signaturen nikkes hemsida: www.sittbrunnen.se och läste att båtsmansstolar inköpta på SeaSea av märket TREM kan vara behäftade med fel som gör att de går sönder. SeaSea i Sverige och Norge har stoppat försäljningen.
Detta hade jag missat. Minns inte var jag köpte min, men orange är den i alla fall. Skall kolla nästa gång jag är i båten. Kanske rentav har kvar kvittot...
Vill bara uppmana alla att kolla sina båtsmansstolar. Fruktansvärt om den skulle brista när man är 15-20 meter upp i masten...
Farlig båtsmansstol?
Farlig båtsmansstol?
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
- coppertail
- Platinamedlem
Re: Farlig båtsmansstol?
Ska inte utrustning för personlyft vara klassat och besiktigas med jämna mellanrum?
Det borde i så fall gälla hela riggen såväl som bara båtmansstolen?
Eller gäller sådant bara yrkesmässigt?
Det borde i så fall gälla hela riggen såväl som bara båtmansstolen?
Eller gäller sådant bara yrkesmässigt?
Det tror jag att det gör. I det privata livet får man nog riskera livet hur man vill. Om man däremot hissar upp någon annan i den och i synnerhet om man dessutom betalar vederbörande för besväret, kan det nog hända att det blir problem om denne ramlar ned och skadar sig beroende på en defekt eller illa underhållen båtsmansstol.
Skulle jag tro...
Man borde nog fasen sätta fotsteg i masten...
Skulle jag tro...
Man borde nog fasen sätta fotsteg i masten...
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Vår båtmansstol (inköpt i början av sommaren) var av berört märke/modell.
Åkte ut till SeaSea i Björlanda och de köpte tillbaka den direkt. Tyvärr hade de ingen annan modell eller märke i sortimentet - får avvakta till våren med att köpa ny.
Våra barn brukar precis som i Seilas-artikeln använda båtmansstolen som gunga/tidsfördriv - tur att inget hände!
Åkte ut till SeaSea i Björlanda och de köpte tillbaka den direkt. Tyvärr hade de ingen annan modell eller märke i sortimentet - får avvakta till våren med att köpa ny.
Våra barn brukar precis som i Seilas-artikeln använda båtmansstolen som gunga/tidsfördriv - tur att inget hände!
-
racemaster
- Trogen medlem
Köp en riktig klättersele i stället för att använda opåltliga båtsmanstolar. Spinlock har även en sele som är ok. Lite dyrare men mycket säkrare.
Menar du denna?
http://www.spinlock.co.uk/documents/dec ... ro-harness
http://www.spinlock.co.uk/documents/dec ... ro-harness
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116