ny lackade fribord

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Martin Fredin
Guldmedlem

ny lackade fribord

Inlägg av Martin Fredin » ons 25 aug 2010, 20:12

Jag har tänkt ge friborden en uppsnyggning med ny färg till nästa år går det att få till med penselstrykning och bra tips eller bör de sprutmålas för att få tillräckligt bra finish
Maxi Racer SWE 303 / Dehler 32 2011

gvs
Diamantmedlem

Re: ny lackade fribord

Inlägg av gvs » ons 25 aug 2010, 20:47

Jag har inte provat själv, men är ganska så övertygad om att man måste spruta. Kolla på http://www.frewi.se, dom har lite tips i frågan.

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » ons 25 aug 2010, 20:55

Senaste numret av Praktiskt båtägande har en artikel om just detta.
De rollar friborden på en båt med De Ijssel (stavas det så?) "sträckfärg"
Har själv ingen erfarenhet av att lacka om fribord men har sett båtar där man använt De Ijssel och det har sett mycket bra ut.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 25 aug 2010, 21:16

Jag har gjort detta för ett antal år sedan nu med min båt.
Kan du sprutmåla båten så gör det. Det går att handmåla genom att rulla på lacken och eftersläta med dyna. Det blir inte perfekt och jag vattenslipade sedan allt. Orkade inte göra det helt perfekt men det ser betydligt bättre ut nu än innan omlackningen.
Som vanligt så är ju grundjobbet mer än 75% av resultatet så slarva inte med det.

Bild

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 25 aug 2010, 21:25

Jag försökte lacka för hand 2002. Gick åt h-e , slipade ner det jag gjort och lät spruta. Inget jag ångrar, det gick fort och blev utmärkt.
Nu är det dags igen, håller på med förarbetet nu. Kommer att låta spruta igen, med Hempel Polybest som förra gången. Men skall testa vattenlinje och snobbrand med de Ijsesel Double Coat.
Jävlas inte vädret blir det målning nästa vecka.

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » ons 25 aug 2010, 22:22

Hej,

Jag lämnade bort min båt för att få den sprutlackerad av tre skäl. Dels är jag petig med resultatet, dels har jag inte sprutlackerat förut och sist men inte minst - jag hade inte tillgång till att stå dammfritt.

När jag räknade på kostnaden att köpa all färg själv via detaljister som Erlandsson, Hjertmans el dyl, alternativt till att låta ngn göra jobbet och att dom köpte färgen med sina rabatter, blev inte skillnaden så stor.

Nu var det iofs fråga om däcket och inte skrovet, och att jag gjorde all bortmontering samt spackling av småskavanker innan lackerar fick sätta tänderna i båten

//Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tor 26 aug 2010, 06:26

Jag lackade om en båt för ett antal år sedan, använde 2-komponentsfärg och målade inomhus och jag var mycket nöjd med resultatet. Färgen rollades på och efterslätades med dyna (vi var 2 personer). Det viktigaste är att man drar med dynan uppifrån och ned, så att de ränder som uppkommer hamnar lodrätt. När båten sedan kommer i vattnet är det omöjligt att se att ytan är lite ojämn, eftersom det ljus som faller på friborden reflekteras upp från vattnet och det blir inga skuggeffekter som det skulle blivit om man hade horisontella penseldrag. Målningsarbetet gick på en kväll, förarbetet tog några dagar. Det är viktigt att blöta ned golvet där man skall måla, så det inte virvlar upp damm.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 26 aug 2010, 07:00

Det går att få bra så som Fredrik nämnde, jag (vi, dvs Amiralen) har gjort på samma sätt. Å andra sidan, vi är inte hur petiga som helst. Penselmålning var hur som helst standard innan plastbåtarnas tid.

Man får helt enkelt göra en bedömning. Sprutlackering, med en van lackerare, blir mycket bra, blankt och vackert. Men eftersom vana lackerare också lägger på tunna lager blir skiktet inte särskilt slitstarkt mot skav, till exempel skitiga fendrar. Att skava mot bryggor går inte alls. Målar man med roller och dyna (eller slätpensel) kan man (kommer man) att lägga på mer färg (mer att slita på) och man kan också reparera själv utan att det blir stor skillnad på ytan.

Är det inte frågan om "tillräckligt bra", helt enkelt ?
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 26 aug 2010, 08:07

Det finns några andra aspekter också.
Sprutlackering kräver stora och omständiga förberedelser där strängt taget hela båten måste kläs in. Jag vet av egen erfarenhet vilken fantastisk förmåga färgdimma har att leta sig springor och lägga sig på fel plats. Och härdad 2-k polyuretan är inte lätt att få bort.
Och man måste ta hänsyn till grannar och omgivning.

Är båten så stor att det är orimligt att måla i någon hall och man måste hållas utomhus blir faktorer som temperatur på både skrov och i luft kritiskt. Och morgon- och kvällsdagg styr målningen till en rätt kort lucka mitt på dagen.
Då har sprutlackering stora fördelar - det går oerhört fort när väl maskering och inklädning gjorts. Förra gången jag lackade behövde sprutkillen 1,5 tim på sig från att han slog på kompressorn tills han packade ihop och gick hem. Först litet förberedelser, utprovning av förtunning etc under kanske en halvtimme. Sedan körde han två varv grund vått i vått, väntade en kvart, sedan två varv täckfärg vått i vått. Efter ytterligare en halvtimme var färgen så torr att damm, flugor och annat inte påverkade och när kvällsdaggen om var färgen nog härdad för att inte påverkas.
Handmålning tar mycket längre tid.
Hoppas vädergudarna är med mig - framåt ti-on-to kanske det blir målningsväder
Bilagor
Nyslipad.jpg
Efter första mattslipning i söndags

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 26 aug 2010, 08:43

Det kunde ju då vara intressant att veta hur gammal lacken är på Eilean. Vi målade 2:a omgången polyuretan ("härdlack") efter ungefär 15 år.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 26 aug 2010, 08:49

Anders S skrev:Det kunde ju då vara intressant att veta hur gammal lacken är på Eilean. Vi målade 2:a omgången polyuretan ("härdlack") efter ungefär 15 år.
Drygt 8 år.
Men det inkluderar ju båt ständigt i sjön, flera långa resor till skitiga kajer i Baltikum, 1,5 års långsegling, över 450 slusspassager och tajta möten med pråmar. Kort sagt, lackeringen har fått "bekänna färg".
Dessutom - blank svart är inte den mest förlåtande kulören...

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 26 aug 2010, 09:19

Jag sprutade min förra båt m h a en lackkunning kompis.
Vi körde i ett presenningshus i juni, byggde bryggor runt båten av lastpallar för att få rätt arbetshöjd.
Körde med spruta och 2 st sammankopplade 2 hk kompressorer.
Färgen blev Hempels 2K-lack.
Det blev bra!
Själva sprutningen tog några timmar brar, allt kringarbete var det jobbiga.

Men skulle jag köra idag skulle jag rulla själv med DoubleCoat som nämns ovan, kolla in resultatet här!
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=340661
Klicka på "spegelbilderna".
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tor 26 aug 2010, 12:20

Eilean skrev: Dessutom - blank svart är inte den mest förlåtande kulören...
Blir det svart igen? Eller skall du piffa till med någon annan kulör...?
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 26 aug 2010, 13:11

Svart igen. Med den milt sagt märkliga kulören på däck/överbyggnad finns inte många alternativ. Sedan är svart snyggt om än litet kritiskt.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 03 sep 2010, 20:11

Hej
Eilean målar svart........ :o

Varför inte samtidigt montera en avbärarlist ala HR, vindö mfl.
Calle

Se gla ut

Skriv svar