Tjejer/kvinnor och båtar.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem

Re: Tjejer/kvinnor och båtar.

Inlägg av coppertail » ons 04 aug 2010, 22:00

I vår familj får f-n inte frugan köra, hon kan få ta rodret när vi seglar ibland. Motorbåten är tabu.
Endast jag eller ungarna får köra.

(Köra båt får hon göra på jobbet så det räcker.)

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem

Inlägg av mariatherese » ons 04 aug 2010, 22:07

Guitar Nilsson skrev:Har inte könet (könen?) nåt att göra med att man nästan aldrig ser kvinnor vid rodret?
Nej, jag tror inte att det beror på könen, för jag tror att män kan använda en symaskin och jag tror att kvinnor kan använda en motor med propeller. De skillnader som man har visat i hjärnorna mellan gruppen män och kvinnor är obetydliga om man jämför med de skillnader som man hittar på individnivå.

Det betyder att jag tror att anledningen står att finna i könsrollerna. Kvinnorna är av någon anledning ovilliga att ta rodret och männen är ovilliga att lämna i från sig det (eller som jag sa tidigare, inte kapabla att göra det på ett sätt som inbjuder). Jag tror att båda kan, men också att ingen kan utan att få möjlighet att pröva och öva.

Vad ni istället bör fråga er är varför ni inte lyckas få er partner att dela ert intresse... Nu ser jag ju i ditt första inlägg att du faktiskt ställer dig just den frågan, men fler borde nog ställa sig den. Uppmuntra sina respektive. Gå en kurs tillsammans, gör det till ett gemensamt projekt. Själv är jag lite skeptisk till "tjejkurser" samtidigt som jag vet att vissa kvinnor faktiskt har svårt att komma till tals i andra sammanhang.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 04 aug 2010, 22:42

mariatherese skrev:
Guitar Nilsson skrev:Har inte könet (könen?) nåt att göra med att man nästan aldrig ser kvinnor vid rodret?
Vad ni istället bör fråga er är varför ni inte lyckas få er partner att dela ert intresse... Nu ser jag ju i ditt första inlägg att du faktiskt ställer dig just den frågan, men fler borde nog ställa sig den. Uppmuntra sina respektive. Gå en kurs tillsammans, gör det till ett gemensamt projekt. Själv är jag lite skeptisk till "tjejkurser" samtidigt som jag vet att vissa kvinnor faktiskt har svårt att komma till tals i andra sammanhang.
Här är det nästan frestande att vara lite spydig... Men jag tackar och bockar i stället för att det faktiskt finns läskunniga här på Sailguide. Fördomsfullt så tror jag tjejer läser och fattar vad andra säger mycket bättre än män.
Jag har själv gjort i alla fall lite framsteg med att få mina damer att delta i framförandet av båten. Förr hade jag liksom du svårt att lämna över och gå och vila mig. Men med autopilot och plotter är det enkelt att styra på öppna havet. Och seglandet blir så mycket roligare när alla är med i seglandet. :D
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tor 05 aug 2010, 07:28

Visst har Håkan en poäng. Vi satt och pratade om det, min fru och jag sist vi var ute. Vi försökte räkna hur många motorbåtar vi mötte, där kvinnan styrde. Inte en enda mötte vi. I samtliga satt gubben bakom ratten medan kvinnan satt och läste, stickade eller solade för att nämna de tre vanligaste sysselsättningarna vi såg. Däremot mötte vi ett par segelbåtar med kvinnan vid rodret, men de var lätt räknande. Nästan varenda stor segelbåt eller motorbåt som lägger till i hamnarna styrs av mannen, medan den arma kvinnan med sin mindre muskelmassa och skörare benstomme (i varje fall från medelåldern och uppåt) stod beredd att hoppa i land med tampar och bära av m.m. Detta har vi diskuterat mycket, min fru och jag och hon tar numera aktivt del i mer. Hennes ambition är att bli trygg vid tilläggningar. Jag tycker att det är rimligt att den som är starkast, sköter tampar och bär av mot bryggor etc. Styra båten kan vem som helst göra med litet träning.
Vi män måste aktivt visa att vi vill lämna i från oss ratt/rorkult, tror jag.
Senast redigerad av 1 Segelbo, redigerad totalt 0 gånger.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Inlägg av styrman » tor 05 aug 2010, 10:03

Samtidigt som det blir roligare när man delar på sysslorna och båda är lika aktiva så finns det en säkerhetsaspekt i det. Den dagen vi får en slänggipp med bommen i huvudet så vill i alla fall jag att frun/respektive hanterar situationen och plockar upp mig och larmar sjöräddning om så behövs via VHF.
Peter
S/Y Calypso

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tor 05 aug 2010, 10:54

Lyssna på mariatherese. Detta har inte med könet att göra (eller ålder, hudfärg, sexuell läggning eller religion...).
Det har uteslutande att göra med könsroller. Lär er skillnaden.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » tor 05 aug 2010, 11:53

Hmm, jag är tydligen lyckligt lottad, jag. Frun navigerar lite bättre än vad jag gör och därmed blir alla rutter dubbelkollade. Vi turas om att styra, i alla väder. I somras, när vi åkte över från finska Utö till Sandhamn (18 h) genom natten, hade vi två timmars vakter, och jag sov hur lugnt som helst när jag var ledig.

Ankarena sköter jag, med större muskelmassa (allt hos mej är inte fläsk, bara nästan). Jag älskar att fixa käk, men hatar att diska. Jag hotade med att plocka in en diskmaskin i båten (konverterad till 12v osv) med frun sköt ner den ide'n ganska snabbt, så nu har vi en överenskommelse att hon diskar och jag tömmer kemtoan. Alla är nöjda. Motorn har fallit på min lott och det passar mej också bra, för jag är så jävla petnoga med sånt att jag inte kan tänka mej att låta nån annan skruva på den, oavsett kön.
När vi tar i land eller lägger ut är det jag som styr, sköter akterankaret/bojen och motorn. Frun sköter tamparna, men ingen av oss bär av mot bryggor o.dyl. Det har blivit lite av en principsak för mej att jag ska klara manövreringen med enbart motorn (vi har ingen bogpropeller), om nån måste bära av mot bredvidliggande båt eller mot bryggan (det senare är förbjudet hos oss av säkerhetsskäl) så har jag misslyckats och blir utan kvällsmat 8) Vår långkölade båt är lite speciell att manövrera i hamn och kräver ganska stora gaspådrag för att lyda, så den dag backslaget eller reglaget kärvar vid nån hamnmanöver blir det intressanta diskussioner med försäkringsbolaget.

Frun klarar nog av att få båten i land också, men inte på långt när lika smidigt som jag, med hundratals övningstillfällen. Å andra sidan tycker jag det är skitäckligt att stå och vänta där framme i fören på att vi ska komma så nära bryggan/klippan att jag kan stiga ner på den (hoppar gör vi inte heller) så jag är nöjd med min plats.

Min ödmjuka åsikt är att kvinnor kan sköta en båt precis lika bra som män. Om t.ex. ankaret är för tungt får man väl dra loss det med motorn och vinscha upp det med genuavinschen. Så blir det ju småningom ändå, när åldern kommer i kapp och även jag mister delar av min herkuleiska styrka...

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tor 05 aug 2010, 12:38

Det där låter riktigt sympatiskt och trevligt, Nautihamstern. Vad är det för båt ni har? (nyfiken)
---
Bosse
Monsun 31, #116

HansFolke
Trogen medlem

Inlägg av HansFolke » fre 06 aug 2010, 09:56

Mycket klokt skrivet Jaramaz ,det är lätt att vara duktig när man tar husvagnen för att det blåser lite på gävlebukten.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 07 aug 2010, 14:18

HansFolke skrev:Mycket klokt skrivet Jaramaz ,det är lätt att vara duktig när man tar husvagnen för att det blåser lite på gävlebukten.
Du är också duktig Folke. Jätteduktig. Mycket beröm ska du ha för alla kloka visdomsord du så frikostigt bjuder oss andra på. :D
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » lör 07 aug 2010, 16:19

HansFolke skrev:Mycket klokt skrivet Jaramaz ,det är lätt att vara duktig när man tar husvagnen för att det blåser lite på gävlebukten.
Gävle? Jag som trodde det var Ostkustens skärgård "i höjd med Stockholm".

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 07 aug 2010, 17:07

Mr Q skrev:
Gävle? Jag som trodde det var Ostkustens skärgård "i höjd med Stockholm".
Ja. Och att segla husvang på Gävlebukten det är inget för landkrabber.

ErikG
Guldmedlem

Inlägg av ErikG » lör 07 aug 2010, 18:44

I vår båt är det frugan som styr 80-90% av tiden när vi är ute, nästan så att jag tycker att jag får styra för sällan :-)
Skämt åsido hon sköter gärna skotning också men med ett trilskande knä så blir det inte så ofta som hon skulle vilja.
Tilläggning kan hon hantera alldeles utmärkt i enkla situationer men hon vill att jag skall köra om det blåser hårt och in mellan bommarna på båtplatsen där det är "lite" trångt, bara några få cm mellan fender o bommar och ofta sidvind.
Ankaret ta hon oftast upp med den äran också.

Föreslog för min kompis att han o jag skulle segla vår båt och att damerna kunde ta deras Albin 25'a, men det gick inte alls. Av dem är det dessutom hon som har körkort för bil och förarbevis, han har inget ännu...

Könsroller? Jodå.

Men visst tu7san faller även jag in i rollen på den förtryckande mannen ibland, inte tal om annat...

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » mån 09 aug 2010, 12:17

Hej,

Visst har ni rätt - Jaramaz och MarieTherese m fl som hävdar könsrollens betydelse, och den gubbiga mentaliteten på varvsområdet. Inte tycker jag att det är en speciellt inbjudande atmosfär till andra än gubbar.

Har inte varit speciellt bra på att involvera min dåvarande äkta hälft i båtlivet - helt mitt fel, men har nu en ny möjlighet som jag inte tänker försitta. Trots att hon inte har någon båtvana över huvud taget, började vi andra gången med tilläggningsövningar, och bristerna var tydliga vad gäller min pedagogiska nivå, och användande av sjötermer som en landkrabba, oavsett ambitionsnivå, inte har tillägnat sig (ännu). Men med detta i minnet kan det bara bli bättre.

Vi diskuterade detta en hel del efter senaste seglilngen, och jag har nu dels införskaffat en del böcker för nybörjare, där grunderna i båtlivet beskrivs bra, och min uppfattning är att vi kommer att få mycket mer ut av att segla tillsammans om vi också delar på både seglande och ruff-jobbet (matlagning är inte min favoritgren, kommer nog aldrig att bli - men övning ger ju färdighet)

Är också tveksam till riktade tjejkurser, utan tror fullt och fast på att attityderna bör ändras hos oss män - låt kvinnorna ta plats - dom klarar båtlivet minst lika bra som män - det hänger på intresse och möjligheter att utveckla sitt kunnande.

/Mats

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 09 aug 2010, 21:20

Motorunderhåll är mitt revir.
Träunderhåll sköter Fru S
Eventuella grovsnickerier jag, finlir med krav på finsh och passning Fru S
Styrning till 80 % autopiloten, resterande delar vi på.
Ankare sköter jag med Fru S vid rodret.
Tillägning med viss övervikt jag, i alla fall när det är blåsigt och "svårt"
Matlagning tilll 75% jag, den som lagar slipper diska...
Fru S gör godare G&T än jag.
Fru S är fullständigt kapabel att sköta båten i alla aveenden, navigera, hantera segel och gör det ensam vid längre överseglingar när vi går vakt om vakt
Fru S har formell kompetens att "köra" enär Eilean räknas som skepp.

Skriv svar