Batteri i båten under vintern?
-
Seglarn
Batteri i båten under vintern?
Kan man låta fulladdade batterier vara kvar i båten under vintern eller förstörs de då?
Jag och sambon är inte överens...
Jag och sambon är inte överens...
-
Gäst
-
Gäst
För blyackumulatorer gäller det att ju kallare desto bättre är det (inom rimliga gränser). Självurladdningen minskar vid lägre temperatur. Se bara till att lämna fulladdade batterier i båten. Urladdade batterier fryser sönder.
Själv ser jag till att ladda fullt innan vintern. Batterierna är kvar i båten. Sen underhållsladdar jag en gång i januari/februari.
Själv ser jag till att ladda fullt innan vintern. Batterierna är kvar i båten. Sen underhållsladdar jag en gång i januari/februari.
Fryspukt för blybatteri
Vid vilken temperatur finns det risk för att ett vanligt blybatteri
fryser sönder ?
/hw
fryser sönder ?
/hw
Håkan Winbom Arcona 340 # 61
-
Calle C
Fryspukt för blybatteri
Tackar för snabbt svar!
Antag att det kan bli -30 då skulle ett 50% laddat batteri klara sig,
och 50 % ladding motvarar 12.36 Volt.
Slutsatsen är att om digitalvoltmetern säger minst 12.4 V så behöver jag inte
släpa hem batterierna.
Rätt tänkt ?
/HW
Antag att det kan bli -30 då skulle ett 50% laddat batteri klara sig,
och 50 % ladding motvarar 12.36 Volt.
Slutsatsen är att om digitalvoltmetern säger minst 12.4 V så behöver jag inte
släpa hem batterierna.
Rätt tänkt ?
/HW
Håkan Winbom Arcona 340 # 61
-
Calle C
Spänningen på ett fulladdat batteri ligger på 12.8 v, ett urladdat ligger på 11.8. Man kan approximera laddningsgraden linjärt mellan dessa värden. Har du ett gelbatteri, lägg till 0,2 V på värdena.
Tänk på att när du mäter måste batteriet ha vilat minst fyra timmar, annars visar det för litet. Tänk ocksåp på att dela alla anslutna battterier, annars mäter du bara det sämsta batteriet om du har flera hopkopplade och låtit dem vila.
Mät med en noggrann voltmätare och det är inte alldeles säkert att en digital mätare för 50 kr visar alldeles rätt eller med tillräcklig precision utan vidare. En sådan kan användas, men kolla den om den visar något du inte väntar dig. Man kan kolla med en syramätare och jämföra med spänningen om man vill. Tänk på att med en en syramätare kollar du (kan du kolla...) varje cell medan en spänningsmätning visar hela cellpaketet (batteriet).
Mät direkt på batteriet, inte i elpanelen - har du otur kan mätvärdet påverkas av en dålig förbindelse.
När man har kläm på detta är det ett mycket bekvämt sätt att hålla koll på sina batterier även till vardags. Man ser direkt vad som finns kvar.
Tänk på att när du mäter måste batteriet ha vilat minst fyra timmar, annars visar det för litet. Tänk ocksåp på att dela alla anslutna battterier, annars mäter du bara det sämsta batteriet om du har flera hopkopplade och låtit dem vila.
Mät med en noggrann voltmätare och det är inte alldeles säkert att en digital mätare för 50 kr visar alldeles rätt eller med tillräcklig precision utan vidare. En sådan kan användas, men kolla den om den visar något du inte väntar dig. Man kan kolla med en syramätare och jämföra med spänningen om man vill. Tänk på att med en en syramätare kollar du (kan du kolla...) varje cell medan en spänningsmätning visar hela cellpaketet (batteriet).
Mät direkt på batteriet, inte i elpanelen - har du otur kan mätvärdet påverkas av en dålig förbindelse.
När man har kläm på detta är det ett mycket bekvämt sätt att hålla koll på sina batterier även till vardags. Man ser direkt vad som finns kvar.
Anders S