Välja Volvo Penta eller Yanmar
Välja Volvo Penta eller Yanmar
SKall välja motor till segelbåt är VolvoPenta eller Yanmar att föredra?
Re: Välja Volvo Penta eller Yanmar
Har en Yanmar 3GM30F som jag är mycket nöjd med. Har ingen erfarenhet av (moderna) VP-maskiner. Däremot har jag följt Bavariaforumet (http://www.bavariaklubben.se/) i olika ämnen och förvånats över hur mycket problem dom haft med sina splitter nya Volvo Pentas.
Glöm inte bort de andra japanerna, de gula ( vetus), blåa(nanni) eller röda ( beta). Alla dessa vill aktivt ta marknadsandelar och försöker därförbompaholm skrev:SKall välja motor till segelbåt är VolvoPenta eller Yanmar att föredra?
vara mer attraktiva.
Beta och nanni använder kubota, en _mycket_ välkänd diesel som få klagar på.
Vetus använder mitsubishi, som även den är av mycket hög klass.
Sedan finns ju lombardini och andra .
Ta in offerter och jämför. Kolla även hur din lokala leverantör fungerar, det är kanske ännu viktigare än vilken av ovanstående motorer du köper.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Det där är inget helt lätt problem eftersom hjälpmotorer i segelbåtar har lång livslängd och att man kan köpa åtminstone slit- och servicedelar under lång tid är ett viktigt krav.
Haken är ju att oavsett vilka namnkunniga motorer som används som bas, så blir en Shibaura inte bättre som båtmotor än vad marinkonverteringen tillåter. (Shibaura är Volvo-Penta...). Jag har ingenting emot Vetus eller Beta Marine på något sätt, men man skall vara medveten om att det är respektive konverteringsfirma som står för de flesta delar som rimligen kan behöva bytas under en motors praktiska livstid. Detta kan vara ett argument för att välja verkligt etablerade leverantörer av ett komplett drivsystem. Därmed inte sagt att Yanmar eller Volvo-Penta nödvändigtvis är stabilare leverantörer, men det finns åtminstone marknadspotential för de företag som betjänar eftermarknaden ju större volym som finns på marknaden. Den lokala leverantören är ju den som hjälper till att få installationen "rätt", mycket viktigt. Rätt montering, rätt utväxling och rätt propeller är lika viktigt som "rätt motor"...
I valet mellan Volvo-Penta och Yanmar så hade jag valt Yanmar. Men jag hade också lagt till några av Peterh:s exempel på listan över kandidater, och då kanske inte Yanmar varit ett lika givet val, men en V-P hade jag inte köpt som privatperson. Alla Volvo-Penta-vänner må därvid förlåta mig. (Man bör då tänka på att V-P vill helst sälja volymer till varven, vilket avspeglar sig i prissättningen).
Tlllägg: Jag är mycket nöjd med min Yanmar (4JH-TE), men den blir dyr att laga om något händer.
Haken är ju att oavsett vilka namnkunniga motorer som används som bas, så blir en Shibaura inte bättre som båtmotor än vad marinkonverteringen tillåter. (Shibaura är Volvo-Penta...). Jag har ingenting emot Vetus eller Beta Marine på något sätt, men man skall vara medveten om att det är respektive konverteringsfirma som står för de flesta delar som rimligen kan behöva bytas under en motors praktiska livstid. Detta kan vara ett argument för att välja verkligt etablerade leverantörer av ett komplett drivsystem. Därmed inte sagt att Yanmar eller Volvo-Penta nödvändigtvis är stabilare leverantörer, men det finns åtminstone marknadspotential för de företag som betjänar eftermarknaden ju större volym som finns på marknaden. Den lokala leverantören är ju den som hjälper till att få installationen "rätt", mycket viktigt. Rätt montering, rätt utväxling och rätt propeller är lika viktigt som "rätt motor"...
I valet mellan Volvo-Penta och Yanmar så hade jag valt Yanmar. Men jag hade också lagt till några av Peterh:s exempel på listan över kandidater, och då kanske inte Yanmar varit ett lika givet val, men en V-P hade jag inte köpt som privatperson. Alla Volvo-Penta-vänner må därvid förlåta mig. (Man bör då tänka på att V-P vill helst sälja volymer till varven, vilket avspeglar sig i prissättningen).
Tlllägg: Jag är mycket nöjd med min Yanmar (4JH-TE), men den blir dyr att laga om något händer.
Anders S
Skall din fråga förstås som att du vill välja en motor som är vanlig (i båtar) så att när båten säljs är det lätt att få köpare att associera? Eller är det varvet (om det är en ny båt) som låter kunderna välja mellan två alternativ?
Som Peterh skriver, de gula, blå och röda är populära. Kanske mest bland de som byter ut originalmotorn (efter 20 år), då spelar inköpskostnaden en stor roll, och de motorer Peterh nämner har gott renommé.
Det finns en massa olika faktorer att ta med, frågan är vilka du tycker är viktiga.
Yanmar 3GM30F, som Paddy nämner, är en mycket populär motor i segelbåtar. Har funnits sedan 25+ år, så det är ingen ny motor precis. Att jämföra den med de senaste motorerna (från tex VP) är lite konstigt. VPs senaste motorer har en massa elektronik (som på sedvanligt maner fått en omfattande kritik), så vilka egenskaper vill du ha?
Det hela blir då subjektivt, guts feeling:
För egen del skulle jag aldrig välja VP, de VP jag haft har bara varit trubbel, vilket blivit dyrt (efter dessa erfarenheter röstar jag med fötterna om/när jag skall välja motor) . Nu har också jag den omtalade 30GM30F, som under flera år inte kostat en krona i reparation, men man vet ju aldrig, det kan slå till vilken dag som helst. Skulle det hända, motorbyte, skulle jag allvarligt överväga de röda, blå och gula.
/Jaramaz
Som Peterh skriver, de gula, blå och röda är populära. Kanske mest bland de som byter ut originalmotorn (efter 20 år), då spelar inköpskostnaden en stor roll, och de motorer Peterh nämner har gott renommé.
Det finns en massa olika faktorer att ta med, frågan är vilka du tycker är viktiga.
Yanmar 3GM30F, som Paddy nämner, är en mycket populär motor i segelbåtar. Har funnits sedan 25+ år, så det är ingen ny motor precis. Att jämföra den med de senaste motorerna (från tex VP) är lite konstigt. VPs senaste motorer har en massa elektronik (som på sedvanligt maner fått en omfattande kritik), så vilka egenskaper vill du ha?
Det hela blir då subjektivt, guts feeling:
För egen del skulle jag aldrig välja VP, de VP jag haft har bara varit trubbel, vilket blivit dyrt (efter dessa erfarenheter röstar jag med fötterna om/när jag skall välja motor) . Nu har också jag den omtalade 30GM30F, som under flera år inte kostat en krona i reparation, men man vet ju aldrig, det kan slå till vilken dag som helst. Skulle det hända, motorbyte, skulle jag allvarligt överväga de röda, blå och gula.
/Jaramaz
Om valet står mellan en ny Yanmar eller ny VP så skulle jag def välja Yanmar.
Exempel: Rostfri avgaskrök på Yanmar, gjutjärn på Volvo.
Exempel: Rostfri avgaskrök på Yanmar, gjutjärn på Volvo.
Jag har haft båda, det jag slås av med Yanmar (3GM30F) är dess förmåga att starta på första försöket i alla lägen. Även efter hela vinterunderhållet, så behövs inte ens stöttningsgas, den bara startar som om man kört 10 Nm alldeles nyss. De Penta jag haft har behövt mycket stöttningsgas och ibland har man fått stå och gnida startmotor något alldeles förskräckligt.
Men som sagt en sprillans ny Penta med allsköns motorstyrning, t.ex. avstängning medelst nyckel är säkert en helt underbar motor.
Oavsett märke på motor kan jag inte nog rekomendera S-drive eller Saildrive som Yanmar kallar dem. Att ta bort alla stumma lagringar mot båten ger en behaglig gång som en rakt monterad axel aldrig kan komma i närheten av. Plus att man kan backa utan att alla i hamnen sätter fläskkarrén i vrångstrupen.
Jag saknar mina gamla S-drev...
Men som sagt en sprillans ny Penta med allsköns motorstyrning, t.ex. avstängning medelst nyckel är säkert en helt underbar motor.
Oavsett märke på motor kan jag inte nog rekomendera S-drive eller Saildrive som Yanmar kallar dem. Att ta bort alla stumma lagringar mot båten ger en behaglig gång som en rakt monterad axel aldrig kan komma i närheten av. Plus att man kan backa utan att alla i hamnen sätter fläskkarrén i vrångstrupen.
När jag skulle välja motor för 6 - 7 år sen, blev det varken Yanmar eller VP... Det blev en Lombardini istället. Bl.a beroende på att den var 25 - 30 % billigare än Y & VP (hur det är nu, vet jag inte), men också beroende på att det var en nykonstruerad motor till skillnad från dom aktuella konkurrenterna som hade åskilliga år på nacken. Dessutom hade Lombardini två kompletta reservdelslager i Sverige, Y & VP har inga kompletta lager i landet. Motorn var dessutom lättare och hade ett bättre drev. Redan på den tiden hade Lombardini avstängning med nyckel, integrerad oljedräneringspump mm. Och sist men inte minst är generalagenten nästan generande serviceminded.
Nu säjer förståsigpåarna att Lombardini har kamrem = inte bra. Om kamremmar vet jag inget och det bekymrar mig således inte alls.
Skulle jag göra ytterligare något motorbyte (i nån annan båt förstås) så blev det Lombardini igen.

/T
Nu säjer förståsigpåarna att Lombardini har kamrem = inte bra. Om kamremmar vet jag inget och det bekymrar mig således inte alls.
Skulle jag göra ytterligare något motorbyte (i nån annan båt förstås) så blev det Lombardini igen.
/T
Vilket bytesintervall på kamremmen säger Lombardini att de vill ha?T skrev:Nu säjer förståsigpåarna att Lombardini har kamrem = inte bra. Om kamremmar vet jag inget och det bekymrar mig således inte alls./T
mvh Sven-Barry
Ingen aning... Det kanske står i manualen?S-B A-son skrev:Vilket bytesintervall på kamremmen säger Lombardini att de vill ha?T skrev:Nu säjer förståsigpåarna att Lombardini har kamrem = inte bra. Om kamremmar vet jag inget och det bekymrar mig således inte alls./T
mvh Sven-Barry
Nu har jag sen 2003 eller 2004... (minnet!?) .. haft motorn igång i 500 timmar ungefär så det känns som om inte bara motortimmar utan även "elapsed time" (vad f-n heter det på svenska?) borde spela roll.
/T
Kamrem behöver inte vara elände. Det viktiga är att man kommer åt att byta den, för byta den måste man göra. Dimensioneringen spelar roll, och en stor och stark rem håller länge. På bilar byter man vid (typ) 8000 mil eller fem års ålder. Om man kör de 8000 milen i staden har man i så fall kört minst 1500 timmar, så användningstiden ligger väl hyfsat till. Däremot är remmen sex år gammal, och det är det andra att se upp med. Tyvärr (på diesler och alla andra sk "interferensmotorer", t ex alla 16-ventilare etc) blir det ventilsallad om remmen brister. Finns ingen anledning att se det som ett problem, bara man håller koll på drifttimmar och ålder på remmen.
Anders S
Vill man ha segeldrev är det ett gott argument för Volvo och de motorer (många!) som passar på S-drev. Yanmars variant är inte alls lika lyckad. Här har Vetus, Lombardini med flera vanligen en passfläns och en medbringare som gör att man kan köra S-drev på alternativa motorer. Det kan vara bra att veta vid ett utbyte. Inte ens Yanmars dubbla bälg (som inte kräver byte, säger de) är ett argument som jag skulle lyssna på. Dessutom är det en smal sak att sätta i ny bälg på ett befintligt S-drev om man byter.Mr Q skrev:
Knepet, om man har en rak axel är att använda Scatra eller Python-knutar (egentligen vanliga drivknutar, sk CV-knutar) - det hjälper ordentligt. Men ett S-drev går grannare, som regel.
Anders S
Har haft både yanmar, VP och sole'....grundmotorena är robusta japanare som sitter i arbetsmaskiner som har långa gångtider, Nu har jag en VP men skulle jag jag göra nån ranking i kvalitet så skulle Yanmar komma etta.
Skulle jag byta motor och då ta hänsyn till pris och kvalitet skulle det bli en Sole´ ....de ca 20 tusen kronor i prisskillnad kan man få mycket för
Skulle jag byta motor och då ta hänsyn till pris och kvalitet skulle det bli en Sole´ ....de ca 20 tusen kronor i prisskillnad kan man få mycket för
Det här med passflänsar och annat som gör att man kan installera en ny motor till ett gammalt drev var en tanke som tilltalade även mig... en liten stund...Anders S skrev:... Vill man ha segeldrev är det ett gott argument för Volvo och de motorer (många!) som passar på S-drev. Yanmars variant är inte alls lika lyckad. Här har Vetus, Lombardini med flera vanligen en passfläns och en medbringare som gör att man kan köra S-drev på alternativa motorer. Det kan vara bra att veta vid ett utbyte. Inte ens Yanmars dubbla bälg (som inte kräver byte, säger de) är ett argument som jag skulle lyssna på. Dessutom är det en smal sak att sätta i ny bälg på ett befintligt S-drev om man byter.
...
Men.. va f-n.. om jag nu byter ut en motor som är 25 - 30 år gammal, ska jag då behålla ett drev av samma ålder till den sprillans nya motorn?
Det kom aldrig så långt att jag ens undrade hur mycket pengar man kunde spara (för det är väl bara det det handlar om?). Jag tror att drevet i samband med köp av ny motor är näst intill gratis. Nåja, inte helt gratis men iaf kraftigt rabatterat,
/T
Det behöver inte bara vara själva remmen som är problemet, utan även drev och löprullar kan medverka till ras. Om exempelvis en löprulle slits osymmetriskt, så att ytteränden med tiden får mindre diameter än innersidan, kommer remmen obönhörligt att glida utåt, ända till dess att den kommit så långt att den även hamnar utanför kamdrevets kuggar. Då är det en tidsfråga innan remmen skadas så svårt att den går av. Och haveristatistiken går också att krydda med lagerhaverier för den som gillar att gotta sig i elände.Anders S skrev:Kamrem behöver inte vara elände. Det viktiga är att man kommer åt att byta den, för byta den måste man göra.
Problemet är egnetligen inte remmen i sig, utan den ovilja många båtägare har att göra ordentlig service på sina maskiner. Motorn i en segelbåt är ju ändå en sorts andrahandshistoria. Och många, liksom T, har ingen aaaaaning om när man måste byta kamrem, löprullar och drev!!! Och på T's maskin kanske byte inte finns specificerat, men han VET ju inte!!!
Jag talade med en representant för Ivecos marinmotorer för några år sedan, och denne sade att dessa maskiner inte behöver periodiskt kamremsbyte. Rem och drivning är så väl dimensionerade att det inte behövs. F-n trot, men visst är det så att det finns både bra och dåliga konstruktioner. Problemet är att vi inte har en susning om vilka motorer som inte håller måttet. Visst vet vi att VP har haft stora problem med motorelektroniken, men vad vet vi om de andra leverantörerna?
Jag var ute på Tistlarna en senhöst för några år sedan, och där låg en lite udda båt. En ny liten hyttbåt med en i mina ögon jättestor (flera hundra hp) Honda på akterspegeln. Han kom inte därifrån för startspärren hade slagit till. Leverantören ahde ingen hjälp som fungerade att ge ( lite märkligt i mina ögon/öron, man brukar kunna manövrera sig förbi startspärr med diverse koder etc.) Visst är elektronik en förutsättning för en massa bra saker, utsläpp och stöldskydd är två faktorer man direkt ser, men frågan är om elektrifiering av båtmotorer är konsumenten till fromma. Tveksamt i min bok.
En anna sak att se upp med är topplock i lättmetall. Ett sådant slår sig oftast obönhörligt om kylningen försvinner, så som den gör om man får en manet i vattenintaget, eller impellern tappar alla vingar (händer bara VP/Johnsson men ändå). Blir det skevt återstår bara stora motorreparationer.
Jag vet egentligen för lite om nyare Yanmar och nya VP. Men nog känns det som att VP prisat bort sig och trillat dit på dåliga och svindyra styrboxar.
En annan aspekt man bör kika ordentligt på är hur fabrikatets lokala representant beter sig, och om den öht finns. Det är bra att ha någon som både kan och går att göra affärer med den dag problem uppstår.
mvh Sven-Barry