Grannlaga val av beväxningsförhindrande bottenfärg
Grannlaga val av beväxningsförhindrande bottenfärg
Jag skulle uppskatta synpunkter på valet av självpolerande antiväxtfärg:
Projektet "slipa av all gammal färg" fortlöper i förutsedd takt, och målning avses börja ske i veckan som kommer (j-a väder!) Epoxybehandlingen blir Gelsheield 200, för kompatibilitet och målningsegenskaper. Men ssedan skall det på giftfärg.
Vi väljer just nu mellan att använda Micron WQ och Mille Extra. Vi har goda erfarenheter av Mille Extra avseende effekten på störande marina kreatur, men färgen självpolerar inte inte särskilt bra och med tiden bygger den tjocka skikt. (Därav årets slip- och målningsorgie). Alternativet (som vi tidigare haft goda erfarenheter av, innan 2005) tycks vara Micron WQ. Vi har båten i Lomma och ligger en liten bit upp i ån, och har därmed fördelen att (i hemmahamnen) få naturlig hjälp att döda påväxning, men det är inte till någon glädje avseende snäckor - de trillar som bekant inte av vare sig som levande eller döda. Dessutom har vi båten i norra Bohuslän fyra-fem veckor mitt i sommaren.
Synpunkter på Micron WQ?
Åsikter om alternativen?
Vi/jag lyssnar på åsikter om sk "fulfärg" men kommer med säkerhet att i så fall välja arbete (återkommande litet lättare slipning) före bruk av sådan.
Projektet "slipa av all gammal färg" fortlöper i förutsedd takt, och målning avses börja ske i veckan som kommer (j-a väder!) Epoxybehandlingen blir Gelsheield 200, för kompatibilitet och målningsegenskaper. Men ssedan skall det på giftfärg.
Vi väljer just nu mellan att använda Micron WQ och Mille Extra. Vi har goda erfarenheter av Mille Extra avseende effekten på störande marina kreatur, men färgen självpolerar inte inte särskilt bra och med tiden bygger den tjocka skikt. (Därav årets slip- och målningsorgie). Alternativet (som vi tidigare haft goda erfarenheter av, innan 2005) tycks vara Micron WQ. Vi har båten i Lomma och ligger en liten bit upp i ån, och har därmed fördelen att (i hemmahamnen) få naturlig hjälp att döda påväxning, men det är inte till någon glädje avseende snäckor - de trillar som bekant inte av vare sig som levande eller döda. Dessutom har vi båten i norra Bohuslän fyra-fem veckor mitt i sommaren.
Synpunkter på Micron WQ?
Åsikter om alternativen?
Vi/jag lyssnar på åsikter om sk "fulfärg" men kommer med säkerhet att i så fall välja arbete (återkommande litet lättare slipning) före bruk av sådan.
Anders S
Re: Grannlaga val av beväxningsförhindrande bottenfärg
Har samma dilemma. Vad ska jag välja?
Kölen måste grundmålas - för många "rosthål" så det är dags. Botten är si så där - var och skrapade för att se historik och fann röd grundfärg (polygrund?), VC17 och på den självpolerande färg. Under de fyra år jag haft den har jag använt Hempels Mille med gott resultat men är hjärtligt trött på den polerande färgen. För att undvika uppbyggnad har jag skrapat bort "det mesta" varje år - ett otrevligt arbete.
Grannen har köpt sin båt på västkusten och den är målad med VC 17. Han har inte bottenmålat under de tre år han haft båten och har inte några problem. Han tvättar dock botten enl SMHI:s rekommendation för att undvika tulpaner.
Jag har inte hittat något alternativ till självpolerande färger (rätta mig gärna) om man ska följa lagen. Eller ska man välja VC17 och räkna med att den håller 3 år eller längre?
Kölen måste grundmålas - för många "rosthål" så det är dags. Botten är si så där - var och skrapade för att se historik och fann röd grundfärg (polygrund?), VC17 och på den självpolerande färg. Under de fyra år jag haft den har jag använt Hempels Mille med gott resultat men är hjärtligt trött på den polerande färgen. För att undvika uppbyggnad har jag skrapat bort "det mesta" varje år - ett otrevligt arbete.
Grannen har köpt sin båt på västkusten och den är målad med VC 17. Han har inte bottenmålat under de tre år han haft båten och har inte några problem. Han tvättar dock botten enl SMHI:s rekommendation för att undvika tulpaner.
Jag har inte hittat något alternativ till självpolerande färger (rätta mig gärna) om man ska följa lagen. Eller ska man välja VC17 och räkna med att den håller 3 år eller längre?
Jag har ganska goda erfarenheter av Micron WQ, men det blir tjocka lager och efter några år så kan det ha blivit en riktigt ojämn yta.
Jag har i år skrapat bort all gammal polerande färg och ska ha på en hård färg med teflon och koppar.
Dels för att få en slätare yta och dels för att slippa tjocka lager om några år.
Den tål dessutom att slipas lite lätt om det nu skulle sätta sig något.
Jag har i år skrapat bort all gammal polerande färg och ska ha på en hård färg med teflon och koppar.
Dels för att få en slätare yta och dels för att slippa tjocka lager om några år.
Den tål dessutom att slipas lite lätt om det nu skulle sätta sig något.
Jag har båten liggandes i Saltholmen, Göteborg och använder VC17. Min erfarenhet är att den färgen fungerar ypperligt som gödningsmedel åt alla former av organismer. Fördelen är att det är en hård färg som går att angripa ganska hårt med borste, spackelspade och annat för att få till en fin yta inför segelturerna. När båten är nytvättad är botten så fantastiskt slät, därför vill jag inte byta till en självpolerande färg som bygger skrovliga lager. Jag inbillar mig iallafall att den färg jag använder ger en yta som är bäst när man kappseglar. Dock inte på hösten när det har växt...
Då jag känner att jag inte vill vara en av dem som gör för stor påverkan i det marina livet har jag valt att använda VC17 av den svenska kvaliteten. Flera kompisar har valt att importera VC17 från Norge, med den färgen verkar det inte alls vara samma problem med beväxning som jag upplever. Vi får se hur många år till jag orkar vara laglydig, i år blev det iallafall "rätt" och båten åker i på måndag.
Skulle jag köpa en importerad variant av VC17 och den fungerade i flera år utan ny målning skulle jag nog överväga att välja den, jag tror att det totala utsläppet av giftiga ämnen isåfall är mindre än det jag har nu, då jag borstar och skrapar botten 10 gånger per säsong när båten ligger i vattnet samt slipar och målar nytt inför varje säsong.
Då jag känner att jag inte vill vara en av dem som gör för stor påverkan i det marina livet har jag valt att använda VC17 av den svenska kvaliteten. Flera kompisar har valt att importera VC17 från Norge, med den färgen verkar det inte alls vara samma problem med beväxning som jag upplever. Vi får se hur många år till jag orkar vara laglydig, i år blev det iallafall "rätt" och båten åker i på måndag.
Skulle jag köpa en importerad variant av VC17 och den fungerade i flera år utan ny målning skulle jag nog överväga att välja den, jag tror att det totala utsläppet av giftiga ämnen isåfall är mindre än det jag har nu, då jag borstar och skrapar botten 10 gånger per säsong när båten ligger i vattnet samt slipar och målar nytt inför varje säsong.
X-342 SWE 18 "Kexet"
Jag kan ju "trösta" dig med att varken Micron WQ (white) eller Hempel Mille White funkade på min i Saltholmen heller.Fredrik skrev:Jag har båten liggandes i Saltholmen, Göteborg och använder VC17. Min erfarenhet är att den färgen fungerar ypperligt som gödningsmedel åt alla former av organismer.
...
Senast redigerad av 1 SWE54, redigerad totalt 0 gånger.
Är det någon som väljer att måla med Neptune Formula? Jag tänker byta till miljövänlig bottenfärg till nästa år. Tyvärr hann jag inte göra det denna våren men nästa blir det miljötänkande.
Nån mer som tänker hänga på ?
Nej tack du..Jörgen63 skrev:Är det någon som väljer att måla med Neptune Formula? Jag tänker byta till miljövänlig bottenfärg till nästa år. Tyvärr hann jag inte göra det denna våren men nästa blir det miljötänkande.
Det blir inga mer "svenska" färger för min del. Nu räcker det.
Jag har mycket god erfarenhet av Neptun Formula. Attraherades av den miljöbevarande färgen för 2 år sedan. Hade tidigare en "västkustfärg" sedan många år. Efter våtslipning la jag på 2 lager NF. När båten förra hösten togs upp ur Bottenhavet var botten täckt av snäckor och långa slemtrådar. All bottenfärg borta. Garanti fanns om färgen inte skulle ge gott resultat. Ecomarin hade funnit att NF kräver en speciell förbehandling med deras primer. Så förra våren ny slipning och ett lager primer och 2 lager NF. I höstas var botten ren vid upptagning. En enda snäcka och inget slem eller annan beväxning. Bättre resultat än jag tidigare haft med olika bottenfärger. Så i år använder jag återigen Neptun Fomula med god tillförsikt.
Hej
Jag köpte en båt med Internationals blödande Micron WQ på botten, men den flagar och bygger upp...
Och eftersom jag tycker polerande färger är det mest korkade "miljöpåfundet" någonsin vill jag lägga på ny hård färg. Jag funderar på VC17m(som jag trivts med på tidigare tar) men då måste jag ta bort ALL blödande färg.
Enligt International kan man måla deras nya hårda Trilux på gammal Micron utan att mer än våtslipa litegrann.
Kan det verkligen funka? Kan ny hård färg sitta kvar på den gamla fläckiga blödande?
Jag köpte en båt med Internationals blödande Micron WQ på botten, men den flagar och bygger upp...
Och eftersom jag tycker polerande färger är det mest korkade "miljöpåfundet" någonsin vill jag lägga på ny hård färg. Jag funderar på VC17m(som jag trivts med på tidigare tar) men då måste jag ta bort ALL blödande färg.
Enligt International kan man måla deras nya hårda Trilux på gammal Micron utan att mer än våtslipa litegrann.
Kan det verkligen funka? Kan ny hård färg sitta kvar på den gamla fläckiga blödande?
Jag målade båten med Lefant Nautiva förra året. Bygger tunna skikt (något tjockare än VC17) och fungerade utmärkt i Stockholms Skärgård. Båten var bara lite slemmig vid upptagning. Tidigare år har jag kört med Mille Light eller Biltemas kopia, och har då dessutom haft "spindelnät" och en del snäckor.
Om beväxningsskyddet räcker i Skåne vet jag inte.
Om beväxningsskyddet räcker i Skåne vet jag inte.
Alla borde ha skägg
Kan man på något enkelt sätt ta reda på vilken färg som sitter på nu för att få en som går att bättra med? Min båt är bottenmålad för ganska många år sedan och har klarat varje år nästan helt utan påväxt (ligger i Mälaren). Nu börjar färgen dock släppa här och där och behöver bättras. Den ser ut som vc, men hur kan man veta vilken variant, eller spelar det ingen roll?
-
oceansailor
- Diamantmedlem
För att förhindra lageruppbyggnad på självpolerande färger så brukar det funka väldigt bra att blanda ut den med förtunning. ca.10%
Mindre aktiv färg blir resultatet. Men det kompenseras av att färgen verkligen "slipas" lite bättre under säsongen.
Mindre aktiv färg blir resultatet. Men det kompenseras av att färgen verkligen "slipas" lite bättre under säsongen.
Ojdå, den här gamla frågan! Då kan jag uppdatera: Vi valde Internationals självpolerande färg (Micron WQ), och det ser fortfarande helt OK ut. Vi lade ett lager rött, och på detta två lager svart, tunt utrollat (som man skall). Nu tvättar vi noga på hösten och blåser bort löst (förbrukat) substrat för att sedan bara tvätta ytan för bättring på våren. Vi bättrar då om vi anar den röda färgen (och där vi vet att det behövs, dvs runt "vortexgeneratorer" som axelskäddan, framkant av köl/roder, runt ekolodsgivaren etc.)
So far, so good (2010-2011-2012-nu 2013 fortfarande slätt/snyggt.)
Anders S
-
oceansailor
- Diamantmedlem
Vad är det jag missar?Anders S skrev:Ojdå, den här gamla frågan! Då kan jag uppdatera: Vi valde Internationals självpolerande färg (Micron WQ), och det ser fortfarande helt OK ut. Vi lade ett lager rött, och på detta två lager svart, tunt utrollat (som man skall). Nu tvättar vi noga på hösten och blåser bort löst (förbrukat) substrat för att sedan bara tvätta ytan för bättring på våren. Vi bättrar då om vi anar den röda färgen (och där vi vet att det behövs, dvs runt "vortexgeneratorer" som axelskäddan, framkant av köl/roder, runt ekolodsgivaren etc.)
Varför har Du en slip orgie om den ser slät och snygg ut??
Jo du missar något, men det är som det skall vara, dvs att vi slipar, för det gör vi inte nu. Vi tvättar botten med högtryck på hösten (för att få bort slick), och skurar botten på våren. Vårtvätten (med en fysisk borstning) är nödvändig, för all målning kräver att man gör rent, men det vet ju alla som målar utomhus över huvud taget.oceansailor skrev:Vad är det jag missar?Anders S skrev:Ojdå, den här gamla frågan! Då kan jag uppdatera: Vi valde Internationals självpolerande färg (Micron WQ), och det ser fortfarande helt OK ut. Vi lade ett lager rött, och på detta två lager svart, tunt utrollat (som man skall). Nu tvättar vi noga på hösten och blåser bort löst (förbrukat) substrat för att sedan bara tvätta ytan för bättring på våren. Vi bättrar då om vi anar den röda färgen (och där vi vet att det behövs, dvs runt "vortexgeneratorer" som axelskäddan, framkant av köl/roder, runt ekolodsgivaren etc.)
Varför har Du en slip orgie om den ser slät och snygg ut??
Sliporgien var en sådan där man har vart 20:e år, efter att många färger provats och ingen tagit bort någonting.
Anders S