Om man nu får drömma...

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
nilsnobbing
Platinamedlem

Om man nu får drömma...

Inlägg av nilsnobbing » tis 06 apr 2010, 20:47

...här i feberyran. En sån här vill jag ha när jag blir stor: http://homepages.rya-online.net/camargue/

Nå, vad tycker ni? Är det inte en kalasmodell? Lite av en katamaranernas Havsfidra tror jag. Trygg och långsam men rymlig för sin storlek. Inom räckhåll ekonomiskt men den finns ju knappt i Sverige. Är det någon som känner till en Heavenly Twins i Sverige?

/Nils Nobbing

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Om man nu får drömma...

Inlägg av Anders S » ons 07 apr 2010, 11:01

Jag tycker den ser ut som fördubblad Hurley 18 :-)
Anders S

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » ons 07 apr 2010, 11:10

nilsnobbing skrev:...här i feberyran. En sån här vill jag ha när jag blir stor: http://homepages.rya-online.net/camargue/

Nå, vad tycker ni? Är det inte en kalasmodell? Lite av en katamaranernas Havsfidra tror jag. Trygg och långsam men rymlig för sin storlek. Inom räckhåll ekonomiskt men den finns ju knappt i Sverige. Är det någon som känner till en Heavenly Twins i Sverige?

/Nils Nobbing
Är det inte väldigt besvärligt att hitta hamnplatser med en kata ? Går inte in mellan pålarna etc.
Gästhamnar blir väl också besvärligt ( att hitta ett mellanrum stort nog )
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

nilsnobbing
Platinamedlem

Inlägg av nilsnobbing » ons 07 apr 2010, 11:37

Just denna är bara lite över fyra meter bred, som en 40-fotare ungefär, så det är nog inte något jätteproblem. Dessutom rör jag mig för det mesta i norrländska farvatten och där är ju inte trängseln ett lika stort bekymmer som i en del andra delar av landet. Utöver det så är den ju grundgående (0,7 m) så man kan nyttja en del platser där djup-båtar inte kommer in. Visst är det kanske ett problem, men jag tror det är hanterbart. Hellre en fyra meter bred båt än en två meter djup om du fråga mig.

Har läst på en del om Heavenly Twins. Den har seglat kors och tvärs över oceanerna och verkar vara en trygg båt. Det finne en berättelse någonstans på nätet om ett par som komfortabelt (enligt dem själva) seglade i orkan med en dylik båt. Snabb är den inte, med katamaranmått mät, men den seglar ungefär likvärdigt med en lika lång kölbåt. Lite långsammare på kryss lite snabbare medvind. Det duger gott åt mig.

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » ons 07 apr 2010, 20:44

Den är ju hur bedårande som helst! Köp!

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 07 apr 2010, 20:56

Finns det nån beg till salu i Sverige? :D
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

nilsnobbing
Platinamedlem

Inlägg av nilsnobbing » tor 08 apr 2010, 07:32

Det är det som är det jäkliga. Jag vet inte ens om det finns någon i Sverige. Aldrig sett någon. England är katamaranernas förlovade hemland. Där finns dessa skönheter (?) för 2-400 000 kr. Kolla t ex på denna site: http://www.multihullworld.com/contact.asp Kolla under coastal cruising cat.

Vill ha!! Men drömmaren Nobbing kan fortfarande konstatera att han bor i inlandet, inte riktigt har råd ännu utan att ta lån, och nog får låta sin lilla nyfödda dotter vara i fokus ett tag nu. Men sen....

//N.N

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » tor 08 apr 2010, 07:51

nilsnobbing skrev:Det är det som är det jäkliga. Jag vet inte ens om det finns någon i Sverige. Aldrig sett någon. England är katamaranernas förlovade hemland. Där finns dessa skönheter (?) för 2-400 000 kr. Kolla t ex på denna site: http://www.multihullworld.com/contact.asp Kolla under coastal cruising cat.

Vill ha!! Men drömmaren Nobbing kan fortfarande konstatera att han bor i inlandet, inte riktigt har råd ännu utan att ta lån, och nog får låta sin lilla nyfödda dotter vara i fokus ett tag nu. Men sen....

//N.N
Det är ju inte *såå* långt från England till Sverige. Jag åker ner som besättningsmedlem och hämtar en Jeanneu från Tyskland till Finland om en månad. Jag hoppas det blir fortsättning på dylika projekt och då är jag förberedd och van sedan när du har bestämt dej för köp. Ring så seglar vi :D

PS, döttrars balanssinne utvecklas mycket snabbare på båt, t.o.m. på katamaraner och en riktig karl ska ha lån! 8)

nilsnobbing
Platinamedlem

Inlägg av nilsnobbing » tor 08 apr 2010, 09:34

Många kloka ord! Man vet aldrig.... :-)

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 15 apr 2010, 09:28

Jag var ju litet otrogen och flrtade med katamaraner ett slag för något år sedan. Och var t.o.m över och provseglade.
Heavenly Twins var en av dem jag sneglade på men fann när jag grävde djupare en rätt total samstämmighet i att de seglar rätt bedrövligt.

nilsnobbing
Platinamedlem

Inlägg av nilsnobbing » tor 15 apr 2010, 19:46

Eilean skrev:... att de seglar rätt bedrövligt.
Kan så vara. Menar du då att de seglar kackigt jämfört med andra katamaraner eller jämfört med jämnlånga enkölare? Det är ju rätt avgörande för en ostressad typ som jag. Det är inte möjligheten till brådska som lockar med kattor för mig, utan komforten.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 16 apr 2010, 08:31

nilsnobbing skrev:
Eilean skrev:... att de seglar rätt bedrövligt.
Kan så vara. Menar du då att de seglar kackigt jämfört med andra katamaraner eller jämfört med jämnlånga enkölare? Det är ju rätt avgörande för en ostressad typ som jag. Det är inte möjligheten till brådska som lockar med kattor för mig, utan komforten.
Tyvärr är det så att de seglar knackigt jämfört med allt som flyter. Börjar man rota i flerskrovsproblematiken inser man ju snabbt att det finns ett direkt samband mellan vikt/segelyta och fart. Och stor segelyta i förhållande till vikten kräver en bred båt . Och här brister Heavenly Twins fullt ut.

Det hindrar ju inte att man kan vara nöjd ändå, som du säger kan man ju ha andra prioriteringare än fart. Men jag skulle nog råda dig att absolut provsegla. Jag har ju povseglingen med Voyager 10 (numera Broadbue 345) i rätt färskt minne. Och den har ju i katamarankretsar fått rykte om sig att vara den lilla cruisingkattan som seglar rätt snabbt. Jag kan väl säga att vi var måttligt imponerade. Och då är ju våra referenser inte någon racer direkt.
Det handlar ju inte bara om faktisk fart, utan även om den rätt trista känslan av att båten känns genomtrög, den liksom fastnar i vattnet och kommer en by händer nästan ingenting, man kommer knappt runt i slagen och båten ligger bara där och vaggar och guppar.
Bitvis såg vi rätt många mindre, äldre cruisingkattor när vi seglade i södra europa. Och de var genomgående ingen upplyftande syn. Gick de inte för motor låg de liksom bara där och knyckte i dyningen och Eilean framstod som rena sportbåten...
Vad du än gör - provsegla i alla fall!

nilsnobbing
Platinamedlem

Inlägg av nilsnobbing » fre 16 apr 2010, 10:00

Tackar för svar!

Det är väl kanske en önskedröm (som i rubriken? :-)) att de billiga, tunga, gamla kattorna skulle segla ok. Att provsegla skulle givetvis vara ett krav men det kräver ju en färd till Storbritanien. Dock läser man i del brittiska forum att i segmentet "gamla sega, tunga cruisingkattor" så bedöms HT segla hyggligt, men allt beror ju på vad man jämför med. Kanske är de att betrakta som motorseglare trots allt. Catalac har jag förstått är den mest långsamma klumpen medan Iroqouis en av de piggare (bland billiga, gamla kattor). Båda dessa är ju överkomliga rent ekonomiskt. Iroqouis har dock inte samma rykte om att vara en säker båt som HT och det finns en historik över kantrade sådana båtar, men det hänger väl i hop med farten. Jag är dock en fegis och seglar gärna tryggt.

Jag har sneglat en del på modernare farkoster men de är alltför dyra. Vi har många andra intressen utöver segling så vår ekonomiska kaka ska delas i flera bitar. Jag är egentligen fundersam över det vettiga i att lägga ut så pass mycket som ovanstående båtar kostar, 2-300 00, bara för att nyttja dem ett par, tre veckor per år och kanske någon lite längre färd någon gång. Det är dyra veckor.

Time will show, men återigen, tack för svar! Man måste ju få drömma lite.

//Nils Nobbing

Storsjön fortfarande istäckt

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 16 apr 2010, 10:40

Heavenly Twins låter som något för Charlie Harper ...
----
Kattor kan vara trevligt. De är tyngre "havsgående" kattorna har stora fördelar med sina utrymmen osv men de känns lite tröga. Det är ju lockande med en katta som man lägga sig i ytterfil och segla om både blyfraktare och motorbåtar. Men då handlar det om stora och lätta maskiner.
Små kattor typ <9m blir ofta väldigt plottriga inuti.
Jag har genom åren tittat på flera kattor. Det som lockat mig mest är ett litet djupgående och bekvämligheten med en icke lutande båt. Men tyvärr, "vill ha känslan" har aldrig riktigt infunnit sig.
Så ut och provsegla, har du tur (eller hur man nu ska se det) kanske det passar dig. För kattor är inte dumt!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 16 apr 2010, 10:48

Du får inte missförstå mig, herr Nobbing.
Jag tror att man blir missnöjd om man ger sig in i träsket med HT, Catalacs, Iriqouis m.fl befinnande sig i tron att flerskrov = snabbt. Ingen av dessa seglar snabbare än en mono-cruisingbåt med motsvarande löa, med undantag under vissa, speciella omständigheter.

Men om man, precis som du säger, betraktar det hela ur något slags motorseglarperspektiv blir ju saken en helt annan. Och med dina förutsättningar kanske riktigt vettig.
Personligen har jag alltid tyckt att begreppet motorsegling är något alldeles utmärkt, välägnat åt oss vars främsta anledning till att ge sig ut på sjön är just den - att vara ute på sjön!

För östersjöbruk skulle jag inte oroa mig alltför mycket om exemelvis Iriqouis eventuella kappsejsningshistoria. Jag känner till flera berättelser om kullslagna mindre kryssarkattor - alla handlar om båtar som pressats hårt i sjögång som långt överstiger det du lär möta!

Skriv svar