Bort med gammal bottenfärg!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
ALm
Platinamedlem

Bort med gammal bottenfärg!

Inlägg av ALm » tis 13 apr 2010, 18:39

Såg nyss en filmsnutt som visar hur snabbt och smidigt man tar bort gammal bottenfärg i ett flertal lager med Owatrol Marine Strip. Detta är ju vad jag väntat på! Jag grävde lite djupare och fann då att produkten består av en gammal bekant: Kaustiksoda samt en tillsats som ger produkten gel-egenskaper (motsvarande tapetklister). Säkerhetsföreskrifterna för Marine Strip föreskriver skydd i form av handskar, overall och ansiktsmask. Vidare att man tar hand om “kleten” och lämnar in den till en miljöstation. Enligt Watskis annons går det bra att spola av med vatten. Har någon erfarenhet av denna “strippare”?
/ALm

marcusli
Platinamedlem

Re: Bort med gammal bottenfärg!

Inlägg av marcusli » ons 14 apr 2010, 06:50

Går bra på självpolerande bottenfärg men du kan lika gärna blanda din egen goja av kaustik-soda och tapetlim som du själv skriver. För att förhindra att det torkar in kan du köpa tunn golvskyddsplast för målning inomhus och sätta som gladpack över alltihop och låta sitta ett par timmar.
Seglar Forgus 321 - 1992

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » ons 14 apr 2010, 11:26

Tyvärr gick jag på säljarens intygande om att den även skulle funka på VC17.
Kan bara konstatera att den knappt ens lyckas missfärga VC17.
Tyvärr har jag inte kvar kvittot, annars skulle jag lämna tillbaka den ena (oöppnade) förpackningen...
Slöseri med pengar - även om man har en mjuk bottenfärg. Då är det billigare o bättre att själv blanda kaustiksoda med tapetklister.

Användarvisningsbild
Jammen
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av Jammen » ons 14 apr 2010, 12:13

VC17 tar du bort med T-röd eller thinner

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » ons 14 apr 2010, 12:49

Jag är tveksam till kaustiksodan. Har försökt och det blev väldigt kladdigt men satt ganska så bra i alla fall... Skrapa verkar vara det enda som duger.

ALm
Platinamedlem

Inlägg av ALm » ons 14 apr 2010, 15:38

Anledningen till att jag lade in denna tråd är priset för och marknadsföringen av produkten. 417 kr för 2,5 l är ju häftigt för ½ - 1 l kaustiksoda och någon typ av gel-bildare. Reklam-filmsnutten talar ju inte om att det är en starkt frätande substans, som måste behandlas försiktigt, hela vägen från inköp till hopsamlingen av "strippet".
/ALm

Skriv svar