Måla eller tejpa dekorrand

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
LasseT
Guldmedlem

Måla eller tejpa dekorrand

Inlägg av LasseT » lör 03 apr 2010, 18:00

Hej!

Tänkte fräscha upp dekorranden på fribordet på min Contrast. Funderar på om det blir bra att tejpa eftersom det verkar vara ganska mycket jobb med att måla (slipa, grunda, slipa, måla, måla). Är det någon som vet om det fungera bra med tejp?
Randen är ca 200mm bred.

Även tacksam för tips på leverantör.

/Lars

SWE54
Diamantmedlem

Re: Måla eller tejpa dekorrand

Inlägg av SWE54 » lör 03 apr 2010, 18:24

Jag tejpade min deorrand. Den var ju inte så bred som 200 mm utan snarare 100 mm men det gick väldigt bra och sitter sedan 5 år utan att det verkar vara några problem.
Köpte en rulle på Systemtext i Göteborg.

Polypen
Trogen medlem

Inlägg av Polypen » lör 03 apr 2010, 18:48

Jag tejpade min rand för ett par år sen. Det var ett litet h-e att få den rak. Man kan väl säga att den ligger i "våg".
Har ni några tips hur man får tejpen rak och fin?

/P

Chrisse
Erfaren medlem
Kontakt:

Inlägg av Chrisse » lör 03 apr 2010, 21:53

Borde också förnya dekoranden på min båt. Problemet med tejpning är ju att dekorrandens bredd varierar på skrovets olika delar. I fören och på sidorna är den något så när lika bred, men under häcken blir den mycket bredare. Hur gör man med tejpningen då?

Chrisse

Tomas G
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas G » lör 03 apr 2010, 22:15

Tejpa, inte måla. Lättare att göra om i fall man ångrar sig, snyggare resultat.

När man lägger på tejp är det viktigt att man kör med en blomspruta med en gnutta såpa eller diskmedel i. Spraya ordentligt på underlaget och lägg sedan på texten, då är det enkelt att justera texten som man vill ha den.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 03 apr 2010, 22:17

Jag tog bort mina skadade tejpränder, Ett j-a jobb, fick ta hjälp av värmepistol. Efter långt funderande valde jag att måla i stället, målningen kan man ju bättra, det går inte med skadad tejp. Bäst är nog helt vita fribord. Jag har målat med Servalac, den är bra för att den inte rinner nästan alls. Men den bleks i solen har jag sett. Tvåkomponent är nog bättre...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

feeling286
Diamantmedlem

Inlägg av feeling286 » sön 04 apr 2010, 22:21

Jag målade, blev väldigt bra. Polyuretan färg och mohairrulle så så är det svårt att misslyckas. Känns som det skulle vara svårt o tejpa en rand på 200 på ett skrov..?

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » sön 04 apr 2010, 23:35

Jag har en klar åsikt: tejpa dekorranden, måla vattenlinjen. Den sistnämnda syns sällan, den övre randen (eller ränderna) är A och O för intrycket av båten.

Tejpa är lättare än man tror. Enklast blir det om man är två som har varsin stege, då går man omlott om varandra. En håller tejpen sträckt hela tiden och den andre styr den rätt och trycker fast den. Tvål vatten mm har bara orsakat bubblor för mig, så jag lägger tejp torrt. Viktigt är att det är rent under, jag tvättar med aceton och rena trasor.

Läget blir rätt om man markerar den gamla tejpens läge med blyerts innan man tar bort den.

Chrisse
Erfaren medlem
Kontakt:

Inlägg av Chrisse » mån 05 apr 2010, 07:46

Kör du med samma bredd på tejpen längs med hela båten? På min båt blir dekorranden betydligt bredare akterut då skrovlutningen där är större. Detta för att den vertikala projektionen av vattenlinjen skall bli lika hög längs med hela vattenlinjen. Eller skarvar du tejpen?

Att variera dekorrandens bredd är lättare vid målning, men målningens nackdel är att man måste få den superslät, annars blir den svår att rengöra (min dekorrand är vit).

Chrisse

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 05 apr 2010, 14:27

Gå och titta på andra båtar. Man brukar se vilka som har målade linjer, det syns ofta att det är hemmagjort. Men visst, det är enkelt att bättra. Om man nu ändå vill måla, glöm inte att först måla tejpkanten men samma färg som skrovet, på så vis blir övergången snyggare.

Vill man ha det riktigt snyggt är det tejp som gäller. Den kan man få skuren med varierad bred, inskuren dekor eller kanske ett tjusigt 4-färgstryck. Gå till någon firma som jobbar med att strajpa bilar och skyltfönster. Ev kan man muta de att montera tejpen, för de går det snabbt och det blir snyggt. Annars kan man få många värdefulla råd och tips.
De brukar bara jobba med "blomstersprut-metoden". Man får bort skräp typ hårstrå, sandkorn etc. Man kan skjuta tejpen så det blir snyggt osv. Se sprayar man mer vatten och drar fast med en gummi-fönsterskrapa. Men limmet biter inte direkt så åtminstone några timmar senare kan man fortfarande flytta eller ta bort tejpen utan att den skadas. Små blåsor brukar försvinna efter några dagar.
Titta lite närmare på strajpade bilar så ser man hur bra det kan bli.

Ett generaltips:
Det är skyddspappret som ska dras bort från tejpen, inte tejpen som ska dras av skyddspappret.
Det brukar underlätta monteringen av all slags självhäftande plast.

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » mån 05 apr 2010, 21:27

När jag fik levererat min Beason 31 som byggsats i 1983 var det en option at beställa tejp som dekorrand. Det gjorde jag inte, men målade både vattenlinine och dekor i fribordet med Hempels Polyuretan 2-komponents lack. Blev mycket fint, och vattenlinien är fortfarende som ny nu efter 26år. Men de översta striben har jag ommålat en gång, därför att det är mycket lätt att få skador av småkollisioner med pål & spik.
Nu tränger den igen, det är inte snyggt med småreparationer och kräver mycket jobb. Så jag funderar på at använda tejp denna gången - det får bli nästa vinter.

Hans-Henrik
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Sailman » ons 07 apr 2010, 08:19

Jag har haft tejpade dekorränder (alltså ränderna överst på friborden under relingslistan) på en tidigare båt och skulle inte vilja ha det igen. Det var åtminstone på den båten ett väldigt utsatt läge så tejpen fick ta en hel del stryk från t ex förtöjningspålar och fendrar på grannbåtar. Själv undvek jag i mesta mån att fendra av över tejpen. Linjerna fick bättras genom att klippa till små tejpbitar och klistra på flera gånger per säsong, blev lite lapptäcke av det till slut ...

Skriv svar