Skruvdjävulen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Fresso
Platinamedlem

Skruvdjävulen

Inlägg av Fresso » tis 23 mar 2010, 22:05

I vinter hade jag tänkt byta topplockspackning på en gammal utombordare som börjat vitröka. Evinrude 6 hp -76.
Toppen sitter fast med ett antal m10 bultar. De två nedre är regält rostiga. Naturligtvis lossade alla bultar utom en hur lätt som helst. Den sista rostiga längst ner och sämts till sitter som berget och börjar bli rund. Min sexkantiga 10mms hylsa glappar nu. Jag har provat allt möjligt och letat specialverktyg men inget jag provat har fungerat. En kompis sa att om bulten är av stål och toppen av aluminium så kan de uppstå korriosion som man löser med T-röd. Jag har testat de också men är tveksam om man får in någon vätska där det behövs.

Nu är goda råd dyra och jag vill helst undvika att förstöra bulten eftersom det kan vara svårt att få tag på en ny till en gammal motor.

Är det någon som har några tips?
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

SWE54
Diamantmedlem

Re: Skruvdjävulen

Inlägg av SWE54 » tis 23 mar 2010, 22:22

Och du är helt säker på att det är packningen som läcker...?
Det är inte helt ovanligt att kylkanaler korroderar igenom cylinderväggen med tiden. Jag skrotade min gamla Yamaha 5:a (1984) förra året just pga detta, fick in vatten i cylindern med vitrök och kass motorgång som resultat.

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » tis 23 mar 2010, 23:13

Vitröka kan bero på att den går varm, det sker en förångning av kylvattnet och ångan förhindrar en bra kylning, detta kan bero på att impellern är slut eller att någon kylkanal har gått igen. Packningen kan givetvis också vara problemet eller swe 54 förklaring.
En evinrude har tum skallar så kolla att du har nycklar med rätt dimension lite våld kan också vara befogat, knacka med en hammare på skallen innan eller samtidigt som du drar. Lycka till

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » ons 24 mar 2010, 08:13

Bra verktyg är lösningen, skippa Biltema och kolla med någon som säljer kvalité. Sista utvägen kanske är en Svinpitt? Alltså en felgängad skruv som man drar ner i den du vill få ut. Du kommer i och för sig få med hela pinnbulten ut, men sedan kanske du kan rädda den och återmontera?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 24 mar 2010, 08:50

Frågan är väl om det handlar om en sk "pinnbult"?

Jag tror att det är frågan om en vanlig skruv med sexkantskalle, kanske som någon påtalade, i en tum-dimension. Har man klenat huvudet kan man fila ner det till närmaste mindre mm-dimension (bör ju bli 9 mm i så fall). Får man inte ut den på rätt sätt skall man passa sig - eländet kan bli stort om man drar av den. Då är grispitt det enda, och det går inte alltid i aluminium pga korrosionen och grispittens princip (den vidgar skruven en aning, så den kan knipa än värre). Jag skulle kunna tänka mig korrosion mellan stål och aluminiumgodset. Då kan man försiktigt slipa av huvudet på skruven och sedan värma, låta svalna, och röra på skruven då den är fri från stödet i topplocket. Litet rörelse i sidled, korrosionsspray och en rejäl kniptång att vrida med kan då göra göra susen. Det är en relativt smal sak att renovera gängan med en insats, om man inte ersätter med en pinnbult och mutter - då kan man förankra pinnbulten i godset med Loctite av den permanenta sorten.

Handlar det om en pinnbult brukar man helt sonika spräcka muttern och inte röra pinnbulten ur godset. Efter en gängrensning blir den som ny.

Anders S, krigsreparatör.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » ons 24 mar 2010, 19:07

Haver inte din Evinrude tum bultar/skruvarskallar? Det haver mina.
Har med stor framgång använt "Slagskruvmejsel" som är försedd med lämplig hylsa.
Går inte det, har jag värmt bulten med svetsen.
Fasterroderade skruvar i aluminium er ett h-vete att få loss.
När jag får en dylik kombination så är det första jag gör, lossar alla bultförband och smörja dom med crom eller kopparpasta.
Exv ankarspel, bogproppar, utombordare, antenner, inudrev etc.
Haver en utombordare som fick denna behandling på 60-talet, den går fortfarande att demontera som om den var ny.
http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverkty ... ruvmejsel/

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 24 mar 2010, 19:37

Evinrude/Johnsson byggde en del motorer i Belgien. Där kan man nog haft mm-skruvar.

Annars ligger en del mm- och tumdimensioner förledande nära varann, till exempel 3/8 som är 9.53 mm. En 10mm får grepp om en sådan skalle, men kommer inte att hålla fast om det blir kraft. "Affären Vars Namn..." har tumhylsor och tumnycklar till bra priser. Så skräpiga är de inte.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » ons 24 mar 2010, 19:58

Anders S skrev:Evinrude/Johnsson byggde en del motorer i Belgien. Där kan man nog haft mm-skruvar.

Annars ligger en del mm- och tumdimensioner förledande nära varann, till exempel 3/8 som är 9.53 mm. En 10mm får grepp om en sådan skalle, men kommer inte att hålla fast om det blir kraft. "Affären Vars Namn..." har tumhylsor och tumnycklar till bra priser. Så skräpiga är de inte.
Min/a Belgiskbyggda Evinrude (4 stycken) har/hade tum "skallar".
Det lönar sig (tålamodmässigt) att köpa absolut rätt hylsor för att undvika sönderdragna skallar.
En annan affär vars namn påminner om en stor helg+a har bra hylsor.
Deras kvalite är som den "andra" skiftande.
Handlar helst av den andra, deras datasystem fungerar vilket det inte gör i affären i slutet på decemberhelgen+a.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 24 mar 2010, 20:12

gvs skrev:Bra verktyg är lösningen, skippa Biltema och kolla med någon som säljer kvalité. Sista utvägen kanske är en Svinpitt? Alltså en felgängad skruv som man drar ner i den du vill få ut. Du kommer i och för sig få med hela pinnbulten ut, men sedan kanske du kan rädda den och återmontera?
Jag fick hjälp att byta toppackning på en Volvo 740 av en äkta bilmek för ca tio år sen. Samma sak, en av bultarna satt som berget. Vi gjorde allt enligt boken, drog med extra långt skaft, två dyra krafthylsor sprack. For iväg och lånade ännu en kvalitets dyr hylsa som sprack. Det sista vi gjorde innan vi gav upp var att testa en simpel hylsa från den värdelösa affären Biltema som endast säljer värdelöst skit, särskilt verktygen. Med över en meter långt skaft och två gubbar som tog i hårt lossnade bulten. Hylsan höll, håller väl än.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » ons 24 mar 2010, 22:23

Det jag mest hade i tankarna är att jag har upplevt att passformen är bättre på andra märken, och det är viktigt då skruven börjar bli rund...

naffatS
Platinamedlem

Inlägg av naffatS » tor 25 mar 2010, 03:50

Jag har med framgång använt mig av Biltemas pinnbultsavdragare 19-1316. Klarar pinnbult och runddragna skruvskallar av tum och millimeterdimensioner mellan ¼" (6mm) och 3/16" (12mm) utan att deformera gängorna.

Staffan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 25 mar 2010, 08:07

gvs skrev:Det jag mest hade i tankarna är att jag har upplevt att passformen är bättre på andra märken, och det är viktigt då skruven börjar bli rund...
Om det nu är så att det är tummått på skruvskallarna (vilket mycket talar för, mina utombordarmekningar har skett på japanesiska, och har belgiska Evinrudar och Johnsöner tumdimensioner, så lär alla ha det) , så har bara tumnycklar passform, så prio ett är rätt dimension. Sedan kan man alltid köpa märke efter tycke och smak.

Som fd ägare till en stolt BMC Captain kan jag bara bekräfta värdet att ha en uppsättning av vardera sorten i verktygslådan och inte fuska mer än med dimensionerna 11 mm (7/16), 13 mm (1/2), och 19 mm (3/4). Annars får man som brev på posten klenade skallar.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 25 mar 2010, 08:28

Anders S skrev:
gvs skrev:Det jag mest hade i tankarna är att jag har upplevt att passformen är bättre på andra märken, och det är viktigt då skruven börjar bli rund...
Som fd ägare till en stolt BMC Captain kan jag bara bekräfta värdet att ha en uppsättning av vardera sorten i verktygslådan och inte fuska mer än med dimensionerna 11 mm (7/16), 13 mm (1/2), och 19 mm (3/4). Annars får man som brev på posten klenade skallar.
8) Som fd stolt ägare till Austin fick jag skaffa BSF och BSW hylsor (Brithis standard fine/whitford) "vanliga" tumhylsor passade inte.
http://lasselundell.se/page8.html
AUSTIN A4.jpg

Mikael Westerberg
Silvermedlem

Inlägg av Mikael Westerberg » fre 26 mar 2010, 21:40

Aluminium och vanlig skruv är en eländig kombination pga korrosion. Jag kan rekomendera att använda en svetstång. Jag har vid otaliga tillfällen fått loss runddragna, fastkorroderade och "går övurhuvudtaget inte" skruvar med svetstång. Det fungerar mycket bättre än rörtång, polygrip, fasta hylsor etc. Nyp fast svetstången ordentligt spreja på lite rostlösare, vicka fram och tillbaka så att rostlösaren jobbar sig in i gängan då den har täppts igen av korrosion.

Svetstången nyper fast som en skattmas vid en feldeklarerare så försök inta att vrida loss på en gång då risken är att du vrider av bulten och då är det bara grispitt som fungerar (som inte alltid fungerar). Vicka fram och tillbaka ett tag så ska du se att det löser sig..

Detenda problemet med att använda svetstången är att den nyper så hårt att skruvskallen skadas och inte kan återanvändas men det löser man med en ny bult.
Mikael Westerberg
Wasa 55

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » fre 26 mar 2010, 21:51

Om inget funkar och man inser att man måste förstöra bulten så brukar jag ge mej på den med en svetstång, funkar inte det heller blir det att borra och dra upp den med en "svinpitt"

Skriv svar