Som dessutom fungerar när det blåser väldigt svagt.
http://www.windside.com/products.html
Bättre än traditionella båt-laddar-snurror?
Ljudlös vindgenerator.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Ljudlös vindgenerator.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Re: Ljudlös vindgenerator.
Helt klart en intressant pryl, pratade länge med dem på mässan. Men frågan är om det inte är solen som gäller för oss på sjön? tyst effektivt och relativt bra prisbild som blir bättre!
Låter ju väldigt spännande men fy vad dom var tunga. Hittade ingen som vägde mindre än 38 kg? Tänkte mig en montering på sidan av masten ovanför spridarna.
Hittade en prislista hos den norska agenten men den verkade bara ta upp de större modellerna (>30 000:-). Nån som har en prisidé för deras minsta modeller?
Hittade en prislista hos den norska agenten men den verkade bara ta upp de större modellerna (>30 000:-). Nån som har en prisidé för deras minsta modeller?
Den minsta levererar ju bara 20 W vid 10 m/s! Och behöver 4 m/s för att överhuvudtaget starta. Jämför exempelvis Air-X som lämnar 160 W vid samma vindstyra och väger 6 kg! Eller läser jag fel?Paddy skrev:Låter ju väldigt spännande men fy vad dom var tunga. Hittade ingen som vägde mindre än 38 kg? Tänkte mig en montering på sidan av masten ovanför spridarna.
Det är ju erbarmeligt dåliga siffror!
Sätt den vid en mast, som stör och effekten blir ännu sämre. Lägg därtill medelvinden 4-5 m/s för en vanlig sommardag och vi pratar om att kanske få ut 25-30 W per dygn om det är stiltje på natten. Föga imponerande!
Det är ju trevligt att den är tyst. Men tystast är ju ingen generator alls - och man tappar bara några tiotals watt laddning. Vad motsvarar det i minuters motorkörning?
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Gunnar petar som vanligt hål på tuggummiblåsorna med finess. Solcell duger nog som sagt bra åt de flesta av oss.Eilean skrev:Den minsta levererar ju bara 20 W vid 10 m/s! Och behöver 4 m/s för att överhuvudtaget starta. Jämför exempelvis Air-X som lämnar 160 W vid samma vindstyra och väger 6 kg! Eller läser jag fel?Paddy skrev:Låter ju väldigt spännande men fy vad dom var tunga. Hittade ingen som vägde mindre än 38 kg? Tänkte mig en montering på sidan av masten ovanför spridarna.
Det är ju erbarmeligt dåliga siffror!
Sätt den vid en mast, som stör och effekten blir ännu sämre. Lägg därtill medelvinden 4-5 m/s för en vanlig sommardag och vi pratar om att kanske få ut 25-30 W per dygn om det är stiltje på natten. Föga imponerande!
Det är ju trevligt att den är tyst. Men tystast är ju ingen generator alls - och man tappar bara några tiotals watt laddning. Vad motsvarar det i minuters motorkörning?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Personligen skulle jag hellre montera en tyst targabåge på vilken jag la 2-300W solpaneler än investera i en vindgenerator om jag hade riktigt stort elbehov. Jag tycker det är riktigt irriterande med ljudet från en aldrig så "tyst" propeller på semestern.
Men först vänner, se till att ni har duglig laddning från motorn. Skillnaden mellan en standardregulator och en intelligent dito är mååånga vindgeneratorer....
Ett välfungerande exempel. Finns säkert fler:)
http://www.tbbecker.de/stregulatorer.htm
//Niklas S
Men först vänner, se till att ni har duglig laddning från motorn. Skillnaden mellan en standardregulator och en intelligent dito är mååånga vindgeneratorer....
Ett välfungerande exempel. Finns säkert fler:)
http://www.tbbecker.de/stregulatorer.htm
//Niklas S