Vatten under durken

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Jocke L
Trogen medlem

Vatten under durken

Inlägg av Jocke L » tor 18 mar 2010, 09:34

Hej,

Misstänkte under sommaren att jag hade fukt/vatten under durken i min Granada 31. Har nu sågat upp …och ja, blött var det. Mellan durken och skrovet låg något som liknande fogskum. Det var ganska mycket vatten där och luktade illa.

Orsaken är jag ganska säker på. Jag har en lucka till motorrummet från sittbrunnen som inte är helt tät. Har försökt att täta men det blev tydligen inte riktigt bra. Det finns en elektrisk länspump som ska ta bort vattnet som rinner ner (innan det rinner vidare under durken). Dock märkte jag under sommaren att länspumpen stängs av med huvudbrytaren vilket inneburit att vatten kunnat rinna in. Misstänker dock med anledning av hur det såg ut att problemet funnits ett tag.

Vad behöver jag göra? Fixa luckan måste jag ju ta tag i men hur gör jag under durken? Min tanke är att ta bort allt fogskum och fixa nytt innergolv (utan fogskummet). Då gör ju inte eventuellt vatten så stor skada. Är det så ”enkelt”?

Tips mottages tacksamt. Bifogar bilder på hur det ser ut.

Mvh

Jocke
PA180142.JPG
Bild ovanifrån. Berörd område är i princip hela kvadraten där ni ser mina fötter...
PA180146.JPG
Från sidan in mot motorrummet, dvs där vattnet kommer ifrån

Skriv svar