Nytt teakdäck?
Nytt teakdäck?
Vi (och tidigare ägare) har varit rädda om teakdäcket men nu ärdet gränsen att skruvskallarna tittar fram under teakpluggen. Dåcket är helt jämt och underhållsomnåtning sker varje år. Föstår att en del hellre vill ha andra material på däcket men vi strävar efter att båten ska vara så mycket "orginal" som möjligt och därför känns ett teakdäck rätt.
Skall man ta det osäkra före det säkra och lägga ett nytt däck innan man får problem, båten är ju ändå 25 år? man drar ju på detta så länge som möjligt eftersom kostnaderna är så hiskeliga. Finns det andra alternativ, t.ex. försänka skruvarna, och är detta ett arbete som lönar sig - finns det andra problem (gammalt otätt tätningsmaterial som ändå behöver bytas). Man vill ju så att säga inte täppa till ett hål och lämna ett annat oåtgärdat.
Tips på duktiga (och billiga) snickare som åtar sig dylika arbeten på västkusten mottages tacksamt.
Skall man ta det osäkra före det säkra och lägga ett nytt däck innan man får problem, båten är ju ändå 25 år? man drar ju på detta så länge som möjligt eftersom kostnaderna är så hiskeliga. Finns det andra alternativ, t.ex. försänka skruvarna, och är detta ett arbete som lönar sig - finns det andra problem (gammalt otätt tätningsmaterial som ändå behöver bytas). Man vill ju så att säga inte täppa till ett hål och lämna ett annat oåtgärdat.
Tips på duktiga (och billiga) snickare som åtar sig dylika arbeten på västkusten mottages tacksamt.
Henric D
- Mr Sailman
- Diamantmedlem
Re: Nytt teakdäck?
Båtvårdsvarvet i Svineviken utanför Henån är duktiga på träarbeten men hur pass billiga de är på sådant vet jag inte.
http://www.algonet.se/~bvv/
http://www.algonet.se/~bvv/
Du kan utan vidare försänka skruvarna litet djupare och tjäna två mm slityta på det sättet. Du får inga direkta problem bara genom att däcket är litet tunt, utan det är skruvhålen och tillräckligt djup för att sätta proppen som i så fall ställer till det. Som "nödreparation" kan man utan vidare lägga nåtmassa över skruven tillfälligt. Det är för övrigt inte proppen som tätar däcket, utan tätmassan mellan däck och teakribba samt tätningen i skruvhålet. Är skruven väl dragen och träet friskt skall det inte ha hänt mycket - HR har säkert använt balsasandwich, som sig bör och förhoppningsvis inte lagt ribben i för litet massa för att spara tid med nåtrensning efter läggningen.
Problem med detta: Pluggar är svåra att få ur i ett stycke och med bibehållet "rent" propphål. Du får räkna med att gå upp en proppdimension där du byter (från 10 till 12, till exempel). Handlar det om 5, 50 eller 500 proppar ? Skulle jag göra ett stort sådant projekt hade jag försökt hitta ett rörborr i lämplig dimension, typ ett sådant som används för att borra ut punktsvetsar.
Angående "nytt däck": Givetvis är det "bra", men det är ett dyrt nöje (teak är dyrt). Tänk då på att det inte finns någon som helst möjlighet att "hitta rätt" med de NYA skruvarna, så om man inte tar besväret att laga alla de gamla skruvhålen efter konstens alla regler (det fördyrar ordentligt om man lejer bort jobbet), så får man ett "nytt" däck men med ett antal extra hål utan skruv, som alla väntar törstigt på att det skall komma fukt (ingen bristvara på däck, ju). Det är ett gott argument för att försöka snygga till ett däck som ligger, i st f att lägga nytt.
Problem med detta: Pluggar är svåra att få ur i ett stycke och med bibehållet "rent" propphål. Du får räkna med att gå upp en proppdimension där du byter (från 10 till 12, till exempel). Handlar det om 5, 50 eller 500 proppar ? Skulle jag göra ett stort sådant projekt hade jag försökt hitta ett rörborr i lämplig dimension, typ ett sådant som används för att borra ut punktsvetsar.
Angående "nytt däck": Givetvis är det "bra", men det är ett dyrt nöje (teak är dyrt). Tänk då på att det inte finns någon som helst möjlighet att "hitta rätt" med de NYA skruvarna, så om man inte tar besväret att laga alla de gamla skruvhålen efter konstens alla regler (det fördyrar ordentligt om man lejer bort jobbet), så får man ett "nytt" däck men med ett antal extra hål utan skruv, som alla väntar törstigt på att det skall komma fukt (ingen bristvara på däck, ju). Det är ett gott argument för att försöka snygga till ett däck som ligger, i st f att lägga nytt.
Anders S
Man tackar för tipsen!
Med försänka menade jag inte bokstavligen utan använda de specialskruvskallar som finns på marknaden. HR saluför sådana. På det sättet tjänar man halva höjden mot befintliga skruvskallar. Men sedan ska ju detta tätas också...
När däcket läggs om måste alla äldre hål tätas/plastas om. Har aldrig hört talas om någon som bara låtit de gamla hålen vara kvar och lagt teakdäcket utan detta förarbete. Sedan borrar man hålen på vanligt sätt därefter.
Med försänka menade jag inte bokstavligen utan använda de specialskruvskallar som finns på marknaden. HR saluför sådana. På det sättet tjänar man halva höjden mot befintliga skruvskallar. Men sedan ska ju detta tätas också...
När däcket läggs om måste alla äldre hål tätas/plastas om. Har aldrig hört talas om någon som bara låtit de gamla hålen vara kvar och lagt teakdäcket utan detta förarbete. Sedan borrar man hålen på vanligt sätt därefter.
Henric D
Men det har jag! Bevare mig (eller dig) för ett sådant illdåd.HR312 skrev: Har aldrig hört talas om någon som bara låtit de gamla hålen vara kvar och lagt teakdäcket utan detta förarbete. Sedan borrar man hålen på vanligt sätt därefter.
Att byta till "platta" skruvar kan man mycket väl göra, tycker jag. (Finns i Affären Vars Namn Inte Får Nämnas) Försänker man då hålet med en plattförsänkare kan man tjäna 1 mm till (den koniska försänkningen behövs ju inte). Mina egna bekymmer har alltid varit att få loss proppen så hålet blir rent. En enstaka 12 mm propp bland 10:rna syns inte så mycket. Det tycker jag är en helt okej lösning för att dra ut på däcksbytet ett antal år till.
Anders S
Vilken är det, Biltema?Anders S skrev: (Finns i Affären Vars Namn Inte Får Nämnas)
Alla borde ha skägg
Hyssschj!Peter_K skrev:Vilken är det, Biltema?Anders S skrev: (Finns i Affären Vars Namn Inte Får Nämnas)
Är det ingen som vågat ta steget fullt ut och lagt Flexi-Teak på en segelbåt istället för teak? Jag måste säga att jag är nyfiken på materialet i dess senaste skepnad som är ljusår bättre än tidigare, av det lilla jag sett.
Om det dessutom är sant, som jag har hört, att teak idag är av sämre kvalitet (inte lika hård) som teaken var förr, är det ju ännu intressantare med alternativen.
Om det dessutom är sant, som jag har hört, att teak idag är av sämre kvalitet (inte lika hård) som teaken var förr, är det ju ännu intressantare med alternativen.
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Jag hade samma problem i sittbrunnen på min 999:a. Köpte en satts av clas olsson med en fräs som gör pluggar och en som gör motsvarande hål med platt botten. Borrade ner så att ca 1/3 del av teaklistens tjocklek var kvar. Monterade sedan dom nya platta teakskruvarna som köptes av seasea. Pluggarna knackades ner med en klick polerutanlim som jäste ut fint. Bra resultat.
Segelbo i Kungälv åk ner till Hinsholmen i Göteborg där ligger en större Maxi med ny lagd Flexiteak.Segelbo skrev:Är det ingen som vågat ta steget fullt ut och lagt Flexi-Teak på en segelbåt istället för teak? Jag måste säga att jag är nyfiken på materialet i dess senaste skepnad som är ljusår bättre än tidigare, av det lilla jag sett.
Kostnad >100kpix.
Båten ligger i hamnbassängen vid kranen.
Kanske värt en liten tripp...
Vad tycker du, ser det OK ut?
Vad tycker du, ser det OK ut?
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Jo det ser bra ut. Kommer jag ihåg, kan jag ta några bilder i morgon och lägga ut här.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Nicket "Martin G" från gamla dår-planket la nytt teakdäck på sin Allegro 33. Han skulle nog ha kunnat bidra i denna tråd. Men var har han tatt vägen i cyberrymden?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Är inte särskilt imponerad av diverse träimitationer. Begriper inte varför de inte kan göra produkten vit eller grå eller liknande utan försäker få den att likna teak. Skulle hellre överväga att ta bort all teak och måla däcket med fårg och halkskydd än lägga dessa trista imitationer (som kostnar nästa lika mycket som riktig teak) - mycket billigare och minst lika snyggt (enligt min uppfattning). Eftersom den ständiga strävan för mig är att hålla båten så mycket orginal som möjligt är huvudalternativet att lägga ny teak.
Kan man få ett nytt däck vaccumlimmat på en gammal 312:a? Någon som vet?
Kan man få ett nytt däck vaccumlimmat på en gammal 312:a? Någon som vet?
Henric D
Jag håller med dig. Mer och mer ju mer jag tänker efter. Särskilt efter att ha pratat med Nigel Calder, en av mina "gurus". Han beställde sin nya Malö 46 utan teakdäck. Jag tror att när teakdäcket tjänat ut på vår Malö, blir det inget nytt teakdäck. Utan någon snygg variant på halkskydd, som dessutom inte är så jäkla varmt at gå på när solen skinit på det en hel dag och som dessutom väger en bråkdel av teakdäcket. Dessutom utan en herrans massa hål. Har aldrig riktigt gillat tanken på att först bygga en utmärkt båt med ett tätt och fint däck och sedan borra en förfärlig massa hål i det och lägga på teak, som dessutom är odlad med högst tvivelaktiga ekologiska metoder och dessutom sannolikt är importerat från ett av världens mest avskyvärda diktaturer, nämligen Burma.
Eller så blir det Flexi Teak. Men jag kommer nog inte att tycka att det är prisvärt...
Kanske.
Tur att jag inte behöver bestämma mig just nu, för jag känner mig ambivalent. Någon ambitiös människa före oss har slipat vårt teakdäck såpass hårdhänt att ett antal pluggar blivit så tunna att de lossnat. Tröstar mig med att det är kosmetiskt. Teakpluggen ovanför skruven är knappast ditsatt för at hindra fukt - den lär slippa igenom teaken. Är bara skruvhålet ordentligt tätat är det säkert ingen fara. Jag litar på Malövarvet...
Fast det är väl värre än att svära i kyrkan att ens prata om Flexi Teak på en Orustbåt. Fast jag skiter nog i det det när det beger sig så småningom...
Eller så blir det Flexi Teak. Men jag kommer nog inte att tycka att det är prisvärt...
Kanske.
Tur att jag inte behöver bestämma mig just nu, för jag känner mig ambivalent. Någon ambitiös människa före oss har slipat vårt teakdäck såpass hårdhänt att ett antal pluggar blivit så tunna att de lossnat. Tröstar mig med att det är kosmetiskt. Teakpluggen ovanför skruven är knappast ditsatt för at hindra fukt - den lär slippa igenom teaken. Är bara skruvhålet ordentligt tätat är det säkert ingen fara. Jag litar på Malövarvet...
Fast det är väl värre än att svära i kyrkan att ens prata om Flexi Teak på en Orustbåt. Fast jag skiter nog i det det när det beger sig så småningom...
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116