Aspect 40

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Re: Aspect 40

Inlägg av Seawolf » lör 13 mar 2010, 08:49

blur skrev:
Aspect 40 är inte alls något bra exempel på hur IRC kommer att urarta. Den är alldeles för lätt, för smal och använder för exotiska material för att vara IRC-optimerad.
Inte formen/vikten. Men övergången till material och tillverkningsmetoder som är dyra. Dyrast vinner. Det finns ingen anledning att tro att historien inte upprepar sig. Alla som har råd skaffar dyra båtar som ger marginella fördelar för att vinna.

Breddkappsegling med kölbåtar kommer aldrig att utvecklas så länge inte handikapprelgerna uttryckligen premierar extratunga komfortabelt utrustade båtar som är bra för familjesegling. Fast de inte är lika spännande att segla som planande jollar/segelkanoter.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av blur » sön 14 mar 2010, 00:03

Seawolf skrev:
blur skrev:
Aspect 40 är inte alls något bra exempel på hur IRC kommer att urarta. Den är alldeles för lätt, för smal och använder för exotiska material för att vara IRC-optimerad.
Inte formen/vikten. Men övergången till material och tillverkningsmetoder som är dyra. Dyrast vinner. Det finns ingen anledning att tro att historien inte upprepar sig. Alla som har råd skaffar dyra båtar som ger marginella fördelar för att vinna.

Breddkappsegling med kölbåtar kommer aldrig att utvecklas så länge inte handikapprelgerna uttryckligen premierar extratunga komfortabelt utrustade båtar som är bra för familjesegling. Fast de inte är lika spännande att segla som planande jollar/segelkanoter.
Jag vet inte hur mycket du faktiskt satt dig in i hur IRC fungerar och vilka typer av båtar som "premieras" eller "straffas" i olika storlekssegment?

IRC kritiseras just för att vara för konservativ och hålla tillbaka utvecklingen för båtar <36 fot där standardbåtar med aluminiummast står sig mycket väl. Nya exempel på detta är väl First 35, Arcona 340, Dehler 35 som både är konkurrenskraftiga och har en hög komfortfaktor. Även våra normala svenska 80-talsbåtar mäter helt OK. Däremot har high-techbåtar haft svårt att hävda sig, där Santa Cruz 37 väl är det bästa exemplet just nu på en lätt, dyr, exotisk båt som straffas mycket hårt.

I segmentet kring 40 fot verkar både klassiska cruiser/racers och lite lagom hottade båtar funka ungefär lika bra. Men "safe choice" ur ett IRC-perspektiv är First 40, J/122 eller King 40. Ingen av dessa båtar är lätt, utan snarare lite tyngre än nödvändigt. Men här har regeln en mindre hämmande funktion. Från 45 fot och uppåt så är det ändå kapprustning som gäller, så här straffas inte extrema båtar på samma sätt, utan här kanske TP 52 är ett typiskt exempel på vad aktiva kappseglare vill segla med.

Sedan tror jag att få seglare vill ha en regel som "uttryckligen premierar extratunga" båtar? Detta skulle ju innebära att man "uttryckligen straffar" de båtar som "normaltunga" och ritade för att segla väl utan att vara extrema?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » sön 14 mar 2010, 07:44

Hoppas du har rätt om de måttligt stora båtarna. Men även IOR ville gärna ha en hel del vikt på båtarna, och trots det blev det dyrt efterhand, när dyrare material och byggmetoder efterhand användes för att ordna en optimerad viktfördelning osv som gav marginella fördelar till högre kostnader. Och jag tror att historien i detta avseende upprepar sig. Annars skulle ju nybyggnationen stanna av och båtbyggarbranchen vill absolut få fram nya incitament till att göra existerande båtar mindre kappseglingsdugliga.

Och ja, jag vill absolut att en mätregel skall vara utformad så att den av två i övrigt identiska båtar (vad gäller segel och bottenfinish) som har en normal och lite generös komfortutrustning skall ha marginellt större vinstchans än den "nakna".
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av blur » sön 14 mar 2010, 16:20

Som sagt, man kan ha vilka teorier man vill, men eftersom IRC straffar exotiska byggmaterial i sig och inte bara vikten, så håller man kostnaden i shack. Det finns ingen toppbåt <40 fot som är byggd i kolfiber till exempel...

Men få regler kan skilja på bly och kastruller när båten hänger i vågen, så då slutar det oftast med bly i kölen eller under durken i stället för att alla skall mäta in sina båtar med IKEAs startbox med köksutrustning, fiskespön och semesterpackning för en familj :)

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » sön 14 mar 2010, 17:29

Det är helt visst inte helt enkelt att få fram regler som långsiktigt ger önskvärt resultat. Men innan man gör regeln måste man ju ha en vision om vart man vill styra skeendet. Därefter gör man reglerna. Och som sagt, historien hittills har visat att kappseglingsskal, så långt aktuell regel medger, till slut blir följden av regeln. Nu har ju IRC vad jag vet en helt eller delvis hemlig beräkningsformel. Därför tar det lite längre tid och kostar ännu mera att lista ut hur man skall överlista den.

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av blur » sön 14 mar 2010, 20:20

Ja, framförallt när den hemliga komponenten, "Hull Factor", finns till för att åstadkomma precis det du önskar :)

Och visionen finns där, och handlar om att det stora flertalet skall kunna kappsegla med sina båtar under rimligt rättvisa former. Och jag träffar inga IRC-seglare som anser att de missgynnas för att de har tunga båtar. Däremot rasar internationellt en debatt om att IRC missgynnar lätta båtar. Och där RORC stå på sig då man vill skydda den "vanliga seglaren" som vill ha en sjövärdig båt.

Men om du nu ändå skall ha en konspirationsteori, så vore det ju bra med några exempel som stödjer denna?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » sön 14 mar 2010, 22:05

Den enda konspiration jag kan uppfinna är den kombination av strävanden som uppstår då båtindustrin vill få fram ny båtprodukter som får de gamla att bli ointressanta, i kombination med de av kappseglarna som har råd att lägga stora pengar på hobbyn. Och av historien att döma upphör denna kombination aldrig att undergräva alla försök till motverkan. Vi kan hoppas att IRC funkar, men om det sker så kommer ovanstående likafullt att leda till att "anti-IRC-jollar" blir många nog för att köra sina egna race utan IRC.

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av blur » sön 14 mar 2010, 23:00

Scary stuff!

Antingen så tvingar mätreglerna fram båtar som du inte gillar?
Eller så kommer de som är struntar i reglerna att bygga båtar som du inte gillar?

Och att båtköparna skulle gilla, eller till och med uppmuntra, utveckling både inom kappsegling och crusing låter också lite farligt..

Skönt att du är motvikt till alla dessa oförstående seglare som inte förstår sitt eget bästa.

;)

En alternativ syn på saken är ju att vi har regler som fungerar tillräckligt bra för att du och jag skall kunna kappsegla på kul. Oavsett om det skulle råka vara i Vega, Ballad, Maxi, Albin, 1-ton, J/109 eller Aspect 40. Utan millimeterrättvisa, för det finns det ingen när man seglar respitsegling.

Och av någon konstig anledning så vinner duktiga seglare oavsett vilken båt de seglar. Samtidigt som andra, med exakt samma båtar, gnäller på sina mätetal.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 15 mar 2010, 08:29

blur skrev:Scary stuff!

Antingen så tvingar mätreglerna fram båtar som du inte gillar?
Eller så kommer de som är struntar i reglerna att bygga båtar som du inte gillar?

Och att båtköparna skulle gilla, eller till och med uppmuntra, utveckling både inom kappsegling och crusing låter också lite farligt..

Skönt att du är motvikt till alla dessa oförstående seglare som inte förstår sitt eget bästa.

;)

En alternativ syn på saken är ju att vi har regler som fungerar tillräckligt bra för att du och jag skall kunna kappsegla på kul. Oavsett om det skulle råka vara i Vega, Ballad, Maxi, Albin, 1-ton, J/109 eller Aspect 40. Utan millimeterrättvisa, för det finns det ingen när man seglar respitsegling.

Och av någon konstig anledning så vinner duktiga seglare oavsett vilken båt de seglar. Samtidigt som andra, med exakt samma båtar, gnäller på sina mätetal.

Fan kan läsa Bibeln som bekant.

Låt oss se vad jag summerar om kölbåtskappseglingshistorien:
Man har hittills kunnat konstatera att alla mätregler för kölbåtar har lett till att båtarna så småningom urartar så de blir för dyra, opraktiska för cruising eller t.o.m. osäkra. Detta minskar antalet seglare som känner sig lockade att deltaga. IRC kanske lyckas bättre, framtiden får utvisa.
Det är byggare som måste sälja nytt och köpare med gott om pengar som är drivfjädern till att ovanstående skett. I de fall då utvecklingen inom en regel har stagnerat så att dessa två parter inte längre kan försöka vinna över de genuint seglingsskickliga genom nya dyrare båtar brukar på ett eller annat sätt en ny mätregel komma till stånd och det hela börjar om. Det är inte mätregler som tvingar fram detta, de försöker motverka det.
Det är praktiskt omöjligt att både satsa på komfortutrustning och att båten skall vara maximalt snabbseglande såsom de hittillsvarande mätreglerrna är utformade. IRC är kanske mindre olämplig än många föregångare. Detta minskar intresset för kappsegling. Trenden idag är att familjesegelbåtar inte ens försöker att vara konkurrensskraftiga kappseglare, vilket potentiellt också minskar chansen att kappsegling ökar senare.

Utöver beskrivningen av historien har jag uttryckt två personliga preferenser:
- Aspekt 40 är en fin segelbåt.
- En bra mätregel bör premiera den av två båtar som har mer komfortutrustning.
Och jag kan lägga till att jag tycker att många av dagens nya familjesegelbåtar är onödigt tråkigt byggda med avseende på segelegenskaper.

Det kanske vore mera fruktbart att bemöta analyserna ovan än att försöka förse mig med ogrundade åsikter?

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av blur » mån 15 mar 2010, 11:10

Seawolf skrev:IRC har inte hunnit urarta riktigt ännu, men Aspekt 40 visar vägen mot på vilket sätt det kommer att ske.
Jag förser dig inte alls med "ogrundade åsikter". Men ditt ursprungliga påstående ovan, är antingen ogrundat, eller helt enkelt felaktigt:

a) IRC är inte på väg att urarta - i alla fall inte på det sätt som du påstår!
b) Aspect är inget bra exempel på utvecklingen inom IRC. Snarare tvärtom!

Men som sagt, du får hemskt gärna presentera andra exempel som stödjer ditt påstående.

Sedan är dina historiska observationer helt korrekta. Och det finns massor av drivkrafter som sätter press på de regler som vi seglar efter. Det finurliga med IRC är att man i regeln hanterar de krav som finns från ägare (och därmed designers) på olika sätt beroende på storlek (du och jag vill kappsegla med vanliga båtar - Zennström vill bygga dyrt i kolfiber).

Jag har haft en del diskussioner med Mark Mills (känd som designer av bl.a. Summit 35, King 40 och Landmark 43) kring detta:

"Best rating" - Under 45’ IRC Promotes Cruiser/Racers:
- Protects owners who require dual-use boats
- Allows competitive mass-market designs from volume builders
- Produces high quality close racing
- Typeform: Mainstream medium displacement, draft, and sail area = useful

"Best performance" - Over 50’ IRC Promotes Racers:
- Budget constraints less critical
- Encourages development and leading edge design
- Produces high quality close racing (TP Class reflects IRC developments)
- Typeform: Lighter displacement, large sail plans and stability = fast

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 15 mar 2010, 16:26

IRC är nog en förbättring mot tidigare regler, och jag känner inte till den i detalj.

Det kan kanske vara OK att den betraktar stora och små båtar på olika sätt. Bara det leder till ungefärlig neutralitet över skiftande seglingsförhållanden över tid. Alltså att korrigerad tid i genomsnitt blir samma för stora och små.

Vad jag följaktligen inte heller känner till för IRC är på vilket sätt två i övrigt identiska båtar får olika mätetal grundat på olika vikt (som inte sitter i kölen eller ändskeppen utan jämnt fördelat).

Svaret ges kanske av att studera huruvida de tyngre exemplaren verkar vara konkurrenskraftiga eller ej med sina annorlunda mätetal.

Om IRC vore en båtneutral regel, skulle det vara tänkbart att en välskött Bavaria med en lagom mängd bogpropellrar, varmvattenberedare mm, men med bra segel, slät botten och duktig besättning skulle vinna eller placera sig utmärkt under skiftande förhållanden. Det vore beviset på IRC:s förträfflighet. Skulle det vara så tror jag dessvärre att IRC inte blir långvarig....:-) Genomsnittsöverlevnaden för mätreger inom havskappsegling verkar vara 15 år eller så.....

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » ons 17 mar 2010, 21:04

Segelbåten Aspect 40 blev den första vinnaren i Allt för sjöns nya tävling Årets Nyhet 2010. Aspect 40 vann före Arlanda Cable Park, en ”liftbana” för vattenskidåkning och trea kom Latrina, en miljövänlig latrintömningsstation för fritidsbåtar.

Så stod det i ett mail jag fick alldeles nyss.

Lite märklig konkurrens, och inget är riktigt nytt under solen. Linbanan för vattenskidåkare fanns redan hos Bert Karlssons Sommarland på 80-talet. (Jag vet för min son tappade badbrallorna i sagda anläggning ...). Och Bert hade säkert knyckt idén någonstans i från.

Och att en dasstömmare konkurrerar med en segelbåt kan bara hända i landet där allt sinne för proportioner förlorats.

mvh Sven-Barry

Skriv svar