Skotskena med bara fasta stopp

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Nicce
Trogen medlem

Skotskena med bara fasta stopp

Inlägg av Nicce » sön 21 feb 2010, 16:14

Hej !
På min båt finns en skotskena men den har bara typ av fasta stopp som man flyttar för hand in beroende på hur mycket man vill få ner skotvagnen i lovart. Jag har inte seglat så mycket och den gång jag nyttjade skotskenan så var den sjusterbar via block och tampar. Då var det enkelt.

Men hur är det med en skena med bara sjusterbara stop. Är det bara så enkalt att man flyttar fästena för hand efter hur mycket man vill flytta ned skotvagnen ? När man gör slag så för man över skotvagnenn till den andra sidan för hand ? Eller är det något man bör tänka på så man inte gör bort sig och ställer till det för sig ? Jag menar det är trots allt ganska stora krafter vi pratar om.

Tack på förhand,

Niclas

Användarvisningsbild
nikke
Guldmedlem
Kontakt:

Re: Skotskena med bara fasta stopp

Inlägg av nikke » sön 21 feb 2010, 17:48

Det är lugnt. Bara att flytta stoppen för hand. Kraften i sidled på skenan brukar inte vara så stor. Beror lite på hur stor båten är, hade stoppklotsar på min gamla Shark 24, men har tampar på min Bavaria 30. Tamparna är mer för att kunna fintrimma.

mvh
Niklas

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 21 feb 2010, 17:58

Det kan bli rätt stora krafter i skotvagnen vilket ju beror på segelyta och vindtryck såklart.
Skulle rekommendera att försöka få till ett utväxlat system så att du orkar dra upp den mot lovart så att du kan centrera bommen.
För att utvinna så mycket kraft som möjligt ur segelplanet (stor + försegel) så vill man eftersträva en så djup form som möjligt utan att segelplanet stallar eller bromsar för mycket. Då krävs det att man kan centrera bommen i båten, för maximal höjdtagning, vilket innebär att vagnen måste upp en bit i lovart. Det blir tungt och bökigt om man inte har utväxlade justeringar med tampar.
Seglade upp till Lysekil en sommar i ca 8-12 m/s med 1:2 utväxling i vagnen men det var tungt och överbelastade en nervbana i ryggen som senare helt enkelt dog. Blev av med en muskelgrupp pga det. Numera är vagnen 3:1 vilket går bra, revar tidigare också.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 22 feb 2010, 10:29

Båtens storlek avgör om du utan vidare kan flytta för hand. Går inte det får du antingen göra som SWE54 skriver. Eller om du inte är ute efter att jaga sekunder, fortfarande göra det för hand. Antingen genom att flytta lovarts stopp och sedan slå, eller genom att lätta på lasten genom att snabbt göra en kort upplovning eller släppa på skotet.
Personligen tycker jag att man gott kan klara sig utan dyra utväxlade system på en båt som semester/cruisingseglas.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 22 feb 2010, 15:20

Det är väl inte sekunder eller metrar man jagar när man är ute och cruisar, jag värdesätter helt enkelt att man kan slippa slå får alla hinder och kunna höjd tillräckligt för att komma förbi. Seglingen blir roligare och bekvämare. Seglade ifatt och förbi en H-båt och i Mollösund rätt enkelt pga av detta vid tillfället.... Färre slag och gick betydligt högre.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » mån 22 feb 2010, 16:23

Jag håller med SWE54.
Och tillägger att det handlar om ren bekvämlighet när du cruisar. Kommer det en by är det skönt för alla ombord om du kan vagna ner lätt så inte båten lägger sig. Det är en vanlig missuppfattning att trim handlar om sekunder.

Dessutom skulle jag vilja lägga till en säkerhetsaspekt; beroende på hur skenan är placerad och hur ni gör ombord kan det var väl mäckigt att styra och samtidgt flytta stoppen plus storskot säkert. Har varit på båt med liknande lösning där man tappat taget om hela paketet och det åkt ner i lä och klämt den som satt i lä (nöp till om låret på otäckt sätt). Risken för detta är mindre med redig lösning och en tamp att hålla i (tycker jag).
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 22 feb 2010, 16:28

SWE 54, jag var nog litet otydlig.
Jag menade att tidvinsten mellan att ha ett system med linor och utväxling och ett där man kanske måste lova upp/släca på skotet handlar om sekunders skillnad för att utföra samma jobb. Det är klart att man vill segla optimalt även som cruisare. Men man kanske inte bryr sig om det nödvändiga i att ha de perfekta verktygen för jobbet.

Stream
Guldmedlem

Inlägg av Stream » mån 22 feb 2010, 21:13

Att montera en lång storskotskena med trimmöjligheter via tamp/block är den mest bekvämlighetsfrämjande modifikation jag gjort på min båt.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tis 23 feb 2010, 15:50

Håller med föregående. När man kryssar och det kommer en häftig vindby som lägger ner båten är det skönt att bara kunna släppa ner vagnen lite, utan att börja klättra omkring i sittbrunnen. När vindbyn lagt sig eller båten skjutit fart är det bara att dra upp vagnen igen och lägga fast tampen. Mycket bekvämt och säkert. Att man seglar högre och fortare blir en bieffekt.

Jag har ändå ett par fasta stopp monterade på min vagn, på så sätt kan jag begränsa hur långt vagnen kan åka om man helt tappar greppet om tampen. Detta för att undvika klämskador som beskrevs tidigare.

Tampen jag justerar med är "oändlig", så jag kan rycka loss den från avlastaren på läsidan när jag skall dra upp den i lovart.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar