Lämplig placering av löplinor / MOB-diskussion

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bosseh
Diamantmedlem

Re: Lämplig placering av löplinor / MOB-diskussion

Inlägg av bosseh » ons 17 feb 2010, 10:49

Förutom alla turer med att koppla gajar kanske man måste flytta storfallet till bomnocken, en allt annat än enkel och ofarlig manöver. Den kan bli lång tid som MOB får ligga i det kalla vattnet innan lyftprocessen är klar.
Att lyfta längs akterstaget funkar, i alla fall på båtar med negativ akter. Det kan bli lite skador med utslagna tänder och kanske några knäckta revben men det överlever man. Gör man lite fart framåt blir det enklare. Här bör man nog testa lite. Bra om man inte behöver starta motorn eller kan stoppa den.
En variant jag funderar på är ett extra storfall, i vila kopplat i pushpit och en permanent boj-båtshake så att man lättare kan kroka i den nödställde. Kanske ska fallet vara neddraget så att man kan lägga det på en genuavinsch. I lugnt väder kan man dra upp den nödställde på aktern men är det hårt väder och/eller den nödställde är medvetslös drar man upp mera midskepps.

Av vad jag läst tycker jag det finns tre typer av att trilla överbord.
1. På fördäck vid kappsegling. Här finns det gott om folk ombord och det brukar gå snabbt att lyfta ombord utan några speciella anordningar.
2. Från sittbrunnen, ett ganska vanligt ställe att åka i från. Många åker i med gylfen öppen.
3. Sk Alfons-avåkningar i närheten av hamn. "Ska bara".

Att åka i från däck i hårt väder på en långsegling är ovanligt. Man är starkt medveten om riskerna och gör inget som inte är genomtänkt.
Man kan jämföra med hur det var på segelfartygens tid. Det var inte ovanligt att man tog in röjlarna vid 20 m/s, kanske 40 m upp. Ändå är det ytterst få som trillade ner. Man visste vad man gjorde och var medveten om riskerna.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 17 feb 2010, 11:09

Vill också tillägga att alla som funderar på att plocka upp MOB på ett eller annat sätt via aktern och dess badbryggor/plattformar kanske först skall stoppa sin båt till havs i litet sjögång och låta henne driva en stund tills hon intagit den vinkel mot vind och sjö som är naturlig för båttypen.
Och sedan ta kika över aktern och fundera över om det verkligen är rätt plats att manövrera en kanske svårt medtagen människa i vattnet.

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » ons 17 feb 2010, 17:58

Eilean skrev:Vill också tillägga att alla som funderar på att plocka upp MOB på ett eller annat sätt via aktern och dess badbryggor/plattformar kanske först skall stoppa sin båt till havs i litet sjögång och låta henne driva en stund tills hon intagit den vinkel mot vind och sjö som är naturlig för båttypen.
Och sedan ta kika över aktern och fundera över om det verkligen är rätt plats att manövrera en kanske svårt medtagen människa i vattnet.
Hos oss är det faktist aktern som står *mest* still om det viftar i., kanske delvis eftersom båten ju smalnar av mot aktern så att sidorörelserna blir lite mindre där. Dessutom har vi en rund rumpa som inte slår sönder folk i första taget :)

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 17 feb 2010, 19:52

Nautihamstern skrev: Hos oss är det faktist aktern som står *mest* still om det viftar i., kanske delvis eftersom båten ju smalnar av mot aktern så att sidorörelserna blir lite mindre där.
Om du ligger tvärs sjön ja, har du näbben mot vågorna blir det mest hiss i aktern. Ju närmare tyngdpunkten eller snarare "flytkraftsangreppspunkten" man befinner sig desto mindre blir den vertikala rörelsen.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 17 feb 2010, 21:50

bosseh skrev: ...
Om du ligger tvärs sjön ja, har du näbben mot vågorna blir det mest hiss i aktern. Ju närmare tyngdpunkten eller snarare "flytkraftsangreppspunkten" man befinner sig desto mindre blir den vertikala rörelsen.
Nja, det där beror ju helt på skrovets konstruktion.
Har man en platt och bred akter så ligger den i vattenytan medan fören häver istället.
Är aktern dessutom öppen är det ju bara att släpa ombord stackarn...:)
När ska ni fatta att ni har helt fel båtar... :wink:

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 17 feb 2010, 22:17

SWE54 skrev: Har man en platt och bred akter så ligger den i vattenytan medan fören häver istället.
Är aktern dessutom öppen är det ju bara att släpa ombord stackarn...:)
Ja rörelserna centreras runt flytkraftsangreppspunkten.
Och visst är en stor bred akter bra ur MOB-synpunkt.
På den punkten är nog moderna båtar i allmänhet bättre.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 17 feb 2010, 22:40

Ni talar om skrovets utformning. Men avgörande är hur båten driver i förhållande till vind och sjö. Många båtar ligger ju inte bredsides utan vänder upp aktern mer eller mindre mot vinden. Och har man då en meters sjögång blir badbryggan otäck....
Det är det jag menar, pröva hur just din båt beter sig!

kallekula777
Trogen medlem

Inlägg av kallekula777 » tor 18 feb 2010, 02:57

Jag har ca 2 meter lina fäst vid masten. Kopplar på den när jag lämnar sittbrunnen (den räcker precis till sittbrunnens främre del) och räcker ända fram tillförstaget. Gör att jag kan välja vilken sida jag vill. Kanske lite sämre när man väl trillar i ???

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 18 feb 2010, 08:24

kallekula777 skrev:Jag har ca 2 meter lina fäst vid masten. Kopplar på den när jag lämnar sittbrunnen (den räcker precis till sittbrunnens främre del) och räcker ända fram tillförstaget. Gör att jag kan välja vilken sida jag vill. Kanske lite sämre när man väl trillar i ???
Menar du att din lina är fäst i en punkt, framme vid masten?
Det låter otäckt, ett våldsamt ryck om du ramlar i medan båten håller fart. Det vill till att grejorna håller. Och risken för kroppsskador är stor kan jag tänka mig.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 18 feb 2010, 09:54

Var det inte några som en gång i tiden gjorde en säkerhetslina av ett rullbälte till bil? Det monterades väl ungefär vid masten.

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » tor 18 feb 2010, 15:13

Viktig men otäck diskussion. Tror överhuvudtaget det är mycket svårt att komma ombord om man väl har hamnat i vattnet. Framförallt kräver detta mycket övning i svåra förhållanden. Själva övningen blir i sådant fall också klart obehaglig, kanske livsfarlig... Tror det viktigaste är om man är till havs i dåligt väder- lämna aldrig sitbrunnen och var fastspänd. Och om du är till havs och våghöjden är 10-15 meter (kraftig storm) och därutöver. Låt allt vara och gå ner i båten. Ta ned seglen om möjligt. Sätt för luckorna och förbered båten på en omkullslagning om inte detta är gjort tidigare. Täta ventiler m.m. Lämna inte båten utan i absoluta nödfall. Man måste se till att inte hamna i havet...Allt detta förutsätter såklart att man inte är kustnära.
Henric D

Användarvisningsbild
AndersJ
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersJ » tor 18 feb 2010, 15:39

[quote]Var det inte några som en gång i tiden gjorde en säkerhetslina av ett rullbälte till bil? Det monterades väl ungefär vid masten.[/quote]
Minns jag fel om det var SXK som sålde den? Vad blev det av den, var den korrosionstålig nog?

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 18 feb 2010, 15:51

AndersJ skrev: Minns jag fel om det var SXK som sålde den? Vad blev det av den, var den korrosionstålig nog?
Jag minns den som något som kom upp inom SXK och att man under en period sålde den också. Jag tror det var en standardgrej med korroderande delar men man bedömde att den skulle hålla tillräckligt länge ändå.
Men det gjorde den kanske inte...

behan
Trogen medlem

Inlägg av behan » tor 18 feb 2010, 16:18

Jag hade bekanta som inför lång- och längesegling funderade mycket över MOB-problematiken. De letade fram kraftiga rullbälten som jag tror var avsedda för takarbeten etc. De monterades och såvitt jag vet fungerade de som de skulle under ett antal år. Men jag vet att korrosionsrisken var något de tog på allvar, mycket smörjande blev det nog.

Principen var att de monterade en på var sida av masten, strax under undervantens fästen. De var tillgängliga från (indragbara till) sittbrunnen och nöp direkt vid ev fall.

Den gamle, som kör med vanlig löplina

Skriv svar