Min gamla loggivare har gjort sitt och jag har just köpt ett nytt instrument från Nexus. Min problem gäller genomföringen för givare. Den nya givaren skall borras med 51 mm. Jag vet inte dimensionen nu på den gamla givaren men det finns väl tre alternativ:
1. Det är samma dimension på den nya och den gamla. Då är det väl bara att ta bort, rengöra, putsa lite och med tätning av något slag, skruva dit den nya.
2. Den gamla givare har MINDRE dimension. Går det att borra upp hålet då? Hur centrerar man "hålsågen"?
3. Den gamla givare har STÖRRE dimension. Finns det något typ av adapter? Skall man helt enkelt plasta igen det gamla hålet och börja om från början?
undrar en
Novis vid rodret
Byte av loggivare
Re: Byte av loggivare
1. Ja
2. En plankkstump/plywoodbit som kilas hårt upp mot hålet på utsidan med en regel/stolpe mot marken. Som en stötta, typ. Markera centrum innifrån och borra med en hålsåg och låt dess styrborr gå i träbiten.
3. Har aldrig sett en adapter. Möjligen kan man hitta på något med en bottengenomföring, så gjorde jag med en lodgivare. Men med en logggivare är strömningen viktig, den skall ju monteras i plan med skrovet. Jag tro det luktar plasta igen hålet och börja om. Tyvärr....
2. En plankkstump/plywoodbit som kilas hårt upp mot hålet på utsidan med en regel/stolpe mot marken. Som en stötta, typ. Markera centrum innifrån och borra med en hålsåg och låt dess styrborr gå i träbiten.
3. Har aldrig sett en adapter. Möjligen kan man hitta på något med en bottengenomföring, så gjorde jag med en lodgivare. Men med en logggivare är strömningen viktig, den skall ju monteras i plan med skrovet. Jag tro det luktar plasta igen hålet och börja om. Tyvärr....
Så här kan du göra om det gamla hålet är mindre än det nya. Jag gjorde det själv på vår båt, men mitt nya hål har jag för mig var något större 56 mm eller så.
1. Med en ca 60-65 mm cirkelsåg, borra en plugg i en 8-10 mm plyfa skiva
2. Pilla loss pluggen ur cirkelsågen
3. Slipa botten runt gamla hålet, gör rent med aceton
4. Limma dit pluggen med CA-lim, den kommer sitt mot ytterskrovet. Försök centrera så gott det går.
5. Montera en 51 mm cirkelsåg på borren. OBS att det ska vara 51 mm i ytterdimension, viktigt!!!
6. Inifrån båten har du nu en guide för att borra rakt igenom skrovet. Använd det gamla styrhålet i pluggen.
Att plasta igen hela alltet innan är litet som att gå över ån för vatten. Ett råd är att ha en kraftfull borrmaskin så att den slipper stå och mala plasten. Samt givetvis aktiv skyddsmask och en bra dammsugare redo.
Sen när du monterar nya röret ska det användas så mkt Sika att det känns avigt, den ska täcka hela flänsen på insidan och gå upp längs röret ända upp till gängorna på stoppmuttern. Allt det där står i Nexusmanualen iofs. Samt att torka rent och snyggt under förstås. En trasa med t-röd är aldrig fel att ha till hands.
Lycka till!
1. Med en ca 60-65 mm cirkelsåg, borra en plugg i en 8-10 mm plyfa skiva
2. Pilla loss pluggen ur cirkelsågen
3. Slipa botten runt gamla hålet, gör rent med aceton
4. Limma dit pluggen med CA-lim, den kommer sitt mot ytterskrovet. Försök centrera så gott det går.
5. Montera en 51 mm cirkelsåg på borren. OBS att det ska vara 51 mm i ytterdimension, viktigt!!!
6. Inifrån båten har du nu en guide för att borra rakt igenom skrovet. Använd det gamla styrhålet i pluggen.
Att plasta igen hela alltet innan är litet som att gå över ån för vatten. Ett råd är att ha en kraftfull borrmaskin så att den slipper stå och mala plasten. Samt givetvis aktiv skyddsmask och en bra dammsugare redo.
Sen när du monterar nya röret ska det användas så mkt Sika att det känns avigt, den ska täcka hela flänsen på insidan och gå upp längs röret ända upp till gängorna på stoppmuttern. Allt det där står i Nexusmanualen iofs. Samt att torka rent och snyggt under förstås. En trasa med t-röd är aldrig fel att ha till hands.
Lycka till!
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.
-
Brygg seglaren
- Silvermedlem
Jag bytte från Garmin till Nexus i höstas. Nexus var grövre, så på din fråga två kan jag beskriva hur jag gjorde:goranham skrev:Min gamla loggivare har gjort sitt och jag har just köpt ett nytt instrument från Nexus. Min problem gäller genomföringen för givare. Den nya givaren skall borras med 51 mm. Jag vet inte dimensionen nu på den gamla givaren men det finns väl tre alternativ:
1. Det är samma dimension på den nya och den gamla. Då är det väl bara att ta bort, rengöra, putsa lite och med tätning av något slag, skruva dit den nya.
2. Den gamla givare har MINDRE dimension. Går det att borra upp hålet då? Hur centrerar man "hålsågen"?
3. Den gamla givare har STÖRRE dimension. Finns det något typ av adapter? Skall man helt enkelt plasta igen det gamla hålet och börja om från början?
undrar en
Novis vid rodret
Har ett hålsågsset från Biltema. Tog en hålsåg där inrediametern var lika med gamla hålets (45mm om jag minns rätt) diameter.
Sågade med den hålsågen ut en kloss ur en en tums planka. Gjorde den något konisk med hjälp av några varv tesaband och slog in den i hålet. Passade perfekt. Nu hade jag ett centrumhål för en större hålsåg.
Tog hålsåg med yttre diameter lika med nya logggivarens diameter och borrade upp hålet.
Sjösatte igen samma dag. Det som tog längst tid var väntan på att Sika-Flexen skulle härda tillräckligt för att jag skulle våga sjösätta. Jobbet i sig var mycket enkelt.
Lycka till
Kaj
Tack för svar jag fått. Nu ser jag fram mot mildare väder så jag kan mej an problemet
!
Göran
Göran