Kardborreband (?) för att fästa ryggdynor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Blåsut
Silvermedlem

Kardborreband (?) för att fästa ryggdynor

Inlägg av Blåsut » sön 10 jan 2010, 12:11

Hej! Det gäller min segelbåt av märket H-35. Jag har tänkt att fästa mina sex nya ryggdynor i salongen med kardborreband. Stödet bakom består av två obehandlade skivor av teakplywood, en på varje sida. Plywoodskivorna är vardera två meter långa och borttagbara för att bredden ska bli maximal när man utnyttjar salongssofforna som kojer. Nu undrar jag, inför ev. beställning hos Hjertmans, som har både självhäftande och icke självhäftande kardborreband:
Vad är bäst , hållbarast och enklast, självhäftande eller icke självhäftande? Har ni, sailguidister, gjort fästen med kardborreband till era dynor? Eller finns det kanske listigare metoder? :?:

Kalle Kula
Diamantmedlem

Re: Kardborreband (?) för att fästa ryggdynor

Inlägg av Kalle Kula » sön 10 jan 2010, 12:24

Kör med självhäftande, det är lättast att få på rätt ställe då!
Förstärk sedan med häftpistol så sitter de kvar!

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » sön 10 jan 2010, 12:31

Jag använder kardborreband som du beskriver. Mine erfaringer er:
På dynorna er det nödvendigt at sy bandet fast. Limning håller inte!
Mot apteringen har jag bara använt kontaktlim, det håller bara om man limmer med stor noggranhet (rena ytor, rätt temperatur).
Det er inte nödvendigt med kardborreband på hela dynen, så kan det blive helt omöjligt at ta bort dom. Korte stycker på 5-10cm räcker.
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » sön 10 jan 2010, 12:56

Självhäftande håller inte. Det slutar med att bägge delarna sitter på dynan. Häfta fast dem med rostfria häftor mot plyfan och sy dem fast i dynan.

Jag har provat diverse lösningar och tycker ändå inte kardborre fungerar speciellt bra. Det lossnar och slitar på tyget. Påsydda band med tryckknappar kan fungera bättre.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » sön 10 jan 2010, 13:46

consensus skrev:Självhäftande håller inte. Det slutar med att bägge delarna sitter på dynan. Häfta fast dem med rostfria häftor mot plyfan och sy dem fast i dynan.

Jag har provat diverse lösningar och tycker ändå inte kardborre fungerar speciellt bra. Det lossnar och slitar på tyget. Påsydda band med tryckknappar kan fungera bättre.
Kardborrband duger inte!
Har just tagit bort sista resterna av odugliga kardborrband med tri.
Min kommande lösning är insydda "gardinhakar" som hängs över en teaklist. Men jag är öppen
för alternativ.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » sön 10 jan 2010, 13:54

Jag har kardborre (sydda i dynan, fäst med häftpistol i bakomiliggande skivor. Det fungerar. Bara limning är inte att tänka på.
Använd inte för många bara, de skall ju bara hålla dynan på plats.

Du tar alltså bort dynor och skiva för natten? Var gör du av allt det där? Om man skall vara lite kreativ - lägg in skivan innanför baktyget. Med hål i baktyget för fästanordningarna för skiva mot inredningen. Beror naturligtvis hur det är arrangerat, men om det är ett par hakar kan det fungera.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » sön 10 jan 2010, 13:58

stangen skrev:Jag har kardborre (sydda i dynan, fäst med häftpistol i bakomiliggande skivor. Det fungerar. Bara limning är inte att tänka på.
Använd inte för många bara, de skall ju bara hålla dynan på plats.

Du tar alltså bort dynor och skiva för natten? Var gör du av allt det där? Om man skall vara lite kreativ - lägg in skivan innanför baktyget. Med hål i baktyget för fästanordningarna för skiva mot inredningen. Beror naturligtvis hur det är arrangerat, men om det är ett par hakar kan det fungera.
Om du menar mig ? Nej jag skall inte ta bort några dynor över natten. Men jag ser gärna
att de sitter kvar även om man lutar sig mot dem.

Men att sy in en plywood i dynans baksida var en genuint bra ide.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » sön 10 jan 2010, 14:50

Mina faste dynor - altså dom der inte skal bort for natten sitter som rygstöd. Dom är forsynt med möbelknapp (en knapp med ögla på baksidan), och linan har jag igenom ett hål i rydstödet med et knop på baksidan. Enkelt och effektivt.
Det er rätt att om man skall flytta dynorna varje dag, så håller kardborreband inte längre än 15år :D

Bild
Hans-Henrik

Blåsut
Silvermedlem

Inlägg av Blåsut » sön 10 jan 2010, 21:17

Hej igen! Tack för all input! Detta är, som ni förstår, en viktig fråga för mänskligheten. Nåja, för mig och min familj i alla fall. :wink:
Jag får säga som min förr-förr-förre chef: "There are many ways to skin a cat".
Det lutar (åtminstone med några graders lutning i ryggstödet :mrgreen: ) åt att jag använder icke självhäftande kardborreband, med en bit fastsydd på baksidan av varje kudde, och det reciproka (!) fästet fastsatt med häftpistol i ryggstödets plywood.

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Inlägg av matz » ons 13 jan 2010, 06:33

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » ons 13 jan 2010, 10:37

peterh skrev: Om du menar mig ? Nej jag skall inte ta bort några dynor över natten. Men jag ser gärna
att de sitter kvar även om man lutar sig mot dem.

Men att sy in en plywood i dynans baksida var en genuint bra ide.
Trådskaparen beskrev hur han ytog bort ryggstöden om natten: Plywoodskivorna är vardera två meter långa och borttagbara för att bredden ska bli maximal när man utnyttjar salongssofforna som kojer. Det var detta jag refererade till.

Roligt att kunna inspirera :)
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » ons 13 jan 2010, 11:38

Om du vil använda häftklammor, så se till att dom er rostfria, dom vanliga bygg/kontorsklammor roster våldsamt!
Hans-Henrik

Skriv svar